Palestina - Israël

Goedemorgen,

Ik zit nog met wat vragen over het ontstaan van Israël.
Over de Nakba gepaard met alle gruwelijkheden, het onrecht is natuurlijk veel te vinden.

Met name ben ik geïnteresseerd in de migratiestroom van joden naar dit gebied. Waar komen deze mensen vandaan? Wat beweegt ze? Ik doel niet op de daadwerkelijke migratie, maar op de beweegredenen. Dus het systematisch omvormen in de loop van de jaren van een deel van de Joodse gemeenschap naar Zionistisch gedachtengoed. Ik begrijp uiteraard dat hier ruim 50 jaar voorbereiding aan vooraf is gegaan, met een belangrijke rol voor de zionistische bankiers en diverse prominente denkers en invloedrijke figuren.

In het verlengde hiervan: niet zionistische mensen zijn dit ook gaan geloven. D jarenlange voorbereiding van dit "beloofde land" en genocide onder de Palestijnse (Semitische) bevolking is in mijn ogen een blinde vlek voor de (centrum)rechtse kiezer. Ik begrijp oprecht niet waarom er zoveel (politiek rechts georiënteerde) mensen in Nederland zo overtuigd zijn van het Israëlische gelijk en blind mee gaan in hun belang. Is dit echt enkel door het (bewust gecreëerde) slachtofferschap van de joden in de 2e wereldoorlog?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Wellicht weet iemand een goed artikel of video?

Groet, Julian
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
504.003
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan