Airconditioning ongezond?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Deze dagen valt altijd weer op dat we in Nederland nauwelijks aan airconditioning doen - in vergelijking met andere landen.

We horen vaak dat het ongezond is.. is dat zo? Is dat altijd zo?

In Aziatische steden zijn er sinds een jaar of 20 hele volksstammen die vrijwel alleen nog maar meer in de airco leven: de 'mall' is niet alleen shopplek maar ook werkplek en date-plek, verder is er de auto en het huis. Dat wil zeggen : voor de iets rijkeren.

En de hele lucht-regulering is dan behoorlijk professioneel.. het is niet zo dat je daar overal meteen zo'n droge mond krijgt.

Ik heb er altijd een soort aversie tegen gehad. Het is me ook opgevallen hoe makkelijk het lichaam eraan went als je ergens woont zonder airco. Dat je bij 30C niet zou kunnen slapen van de hitte is niet waar.

Ik kan wel spreken uit eigen ervaring: toen ik op kantoor werkte was ik vaak verkouden, had ik een zere nek en veel hoofdpijn. Als het buiten warm was was het binnen koud, waardoor ik nooit echt zomerkleding kon dragen. Zodra je de klimaatbeheersing wat warmer zette werd het vies zweterig benauwd. Er was geen tussenweg. Inmiddels werk ik al lang niet meer op kantoor, en voel me stukken beter. Klimaatbeheersing lijkt me dus absoluut niet gezond! Op vakantie zet ik ook zelden een airco aan. Alleen in de auto vind ik het heel fijn, en een stuk veiliger. Heb een auto zonder airco gehad, dat vond ik geen pretje tijdens een hittegolf. Ook op vakantie naar Italie was het 40 graden buiten, toen was ik heel blij dat ik daar in de auto weinig last van had.

op het kdv hebben we airco, als we die aan zetten dan zijn de kids binnen een aantal uren snotterig, ik maak er geen gebruik van.

idd op de mijne zit ook ARKO :-)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan