asbest

Godsgeschenk

Well-known member
Ik hoor net dat er gisteren in Maastricht een grote brand geweest is waar ook asbest vrij gekomen is.
Ze raden mensen om geen voedsel uit eigen tuin te eten en geen vee buiten te laten grazen. Dit geldt voor het gebied rond Borgharen. Ikzelf woon in Malberg, dat is met de auto 16 minuten ervandaan. Nu weet ik niet of ik ook gevaar loop. Kan ik nog mijn groentes uit de tuin eten, mogen de katten nog naar buiten, zijn ze eerlijk over het besmette gebied? Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik wist het niet en de katten lopen al gewoon sinds vanmorgen in de tuin.
Gisteren avond was het wel opeens angstaanwekkend donker, maar ik rook niets en er kwam daarna een regenboog. Dus misschien was het wel gewoon slecht weer. Maar de regen en wind zal de asbest misschien ook naar andere gebieden meegenomen hebben.
Wat nu te doen?

Heb je gezien welke kant de rook op ging?
Anders kijken hoe gisteren de wind stond.
Nu staat ie voor Malberg precies goed, zuid-west richting Borgharen, dus de eventuele asbest waait dan andere kant op.

Gisteren opgezocht:
http://projects.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/
Overwegend zuid. (jullie zitten goed)

De wind meegerekend gok ik dat de brand in bij Boschpoort is geweest. Klopt dat?

Pas stond een aannemer een stuk van een asbestdak af te zagen zonder bescherming in mijn buurt. Hij is zich erg bewust van zijn gezondheid en dat van zijn familieleden dus dat was wel apart. Van asbest is hij niet bang zegt hij, daar wordt veel te spastisch over gedaan. Het is vooral de industrie om de angst voor asbest heen die er garen bij spint volgens hem. Glaswol is volgens hem veel erger.

Ja lekker zeg wie weet wat voor gifstoffen er bij zijn vrijgekomen, maar als straks bekend wordt gemaakt dat er geen astbest is vrijgekomen hoor je er verder niemand meer over.
Ik ben al blij dat het flink waait, want we zitten hier toch on een putje wat dat betreft.

Die nu.nl link is niet van gisteren:
Gepubliceerd: 19 november 2014

Voor asbest ben ik ook niet bang, maar om zonder bescherming erin te gaan zagen gaat mij iets te ver. (er kunnen bij brand ook andere stoffen vrij zijn gekomen)

Pas stond een aannemer een stuk van een asbestdak af te zagen zonder bescherming in mijn buurt. Hij is zich erg bewust van zijn gezondheid en dat van zijn familieleden dus dat was wel apart. Van asbest is hij niet bang zegt hij, daar wordt veel te spastisch over gedaan.

Asbest kan longvlieskanker veroorzaken, wat zich in de loop van een jaar of 30 openbaart. M'n vader heeft 30 jaar geleden soms in woningen asbest moeten slopen en afvoeren (hij was stoffeerder) en is in 2012 aan longvlieskanker overleden. En zo zijn er nog veel gevallen bekend. Een paar maanden voor hij stierf heeft hij nog een fooi gekregen van de overheid omdat ze al sinds eind jaren '40 wisten van de gevaren van asbest. Laatst ook een documentaire bij Zembla over asbest in broodovens en de bakkers die kanker kregen hiervan.

Dus als je nu nog zonder bescherming in asbest loopt te zagen, ben je echt niet goed bij je hoofd.

Mark

Hoi mensen,

Even opgelet. Ik heb iets verkeerds begrepen. Ik stond onder de douche en hoorde het woord brand en Maastricht. Toen ben ik snel gaan kijken en vond de eerste link.
Ik heb in mijn angst niet naar de datum gekeken. Later op het werk heb ik geprobeerd nog eens te kijken, maar vond niets meer erover. ik heb echter daar geen internet toegang dus kan niet goed zoeken. Nu kijk ik hier snel opnieuw en zie dat het niet gisteren geweest is. Ik weet niet wat dat bericht op de radio was, maar niets wat met dit bericht te doen had. Gelukkig maar. Sorry voor deze topic.
Dorothé

Dus als je nu nog zonder bescherming in asbest loopt te zagen, ben je echt niet goed bij je hoofd.

Ook niet mijn keus, maar je hebt verschillende types asbest. Die op daken is meestal niet zo erg. (je lichaam kan deze wel weer lozen) Die in isolatieproducten zijn ronduit slecht. (deze blijven in je longen zitten)

Pas stond een aannemer een stuk van een asbestdak af te zagen zonder bescherming in mijn buurt. Hij is zich erg bewust van zijn gezondheid en dat van zijn familieleden dus dat was wel apart. Van asbest is hij niet bang zegt hij, daar wordt veel te spastisch over gedaan.

Mijn vader heeft vroeger voor zijn werk ook vaak zonder bescherming in asbest gezaagd. Hij vertelt wel eens dat hij dan ook het zaagsel even weg blies met zijn mond.

Mijn vader is inmiddels 82. Kerngezond gelukkig. Hij loopt nog ieder jaar de vierdaagse van Nijmegen, hij zwemt drie keer per week en hij wandelt en fietst veel.

Kanker heeft vaak meerdere oorzaken volgens mij. Mijn vader heeft bijvoorbeeld geen stress. Hij weigert zich op een ongezonde manier ergens druk over te maken en hij geniet intens van alles wat hij doet en wat hij meemaakt. Die levensinstelling kon wel eens belangrijker zijn dan asbest, soms iets eten wat niet zo goed is of welke andere ziekteveroorzaker dan ook. Ik geloof dat je met een leven zonder stress met het talent om van alles te genieten gewoon niet zo vatbaar bent voor ziektes.

Ik geloof dat je met een leven zonder stress met het talent om van alles te genieten gewoon niet zo vatbaar bent voor ziektes.

Dat is een wijze les voor Dorothe, die nogal paniekerig kan zijn en in een angstige opwelling dit draadje heeft gestart.

Mike

Aart,

Kanker heeft vaak meerdere oorzaken volgens mij.

Longvlieskanker kan alleen veroorzaakt worden door asbest dat diep in de longen zit. Vandaar dat de overheid m'n vader nog een fooi heeft gegeven. Als er ook maar enig andere aanwijzing zou zijn dat dit type kanker ook door een andere oorzaak zou kunnen ontstaan, dan had de overheid heus niet uitbetaald. Mijn vader was een rasoptimist en enorme doorzetter, maar dat hielp hem hier niet mee. Oftewel een positieve levensinstelling kan niet alles omkeren.

Zo lang ik m'n vader ken, hoestte hij erg vaak. Achteraf gezien was dat een poging van het lichaam om de asbest uit het lichaam te krijgen.

Mark

Hahaha, ja, een zeer wijze les.
Sorry mensen.
Ja, op het werk ben ik ook vaak paniekerig, maar dat uit zich in 's nachts niet kunnen slapen. Ik neem alles te serieus. Krijg ik gisteren een mail van mijn vader, die een spreuk van Juglen Zwaan naar mij opstuurt:
Je kunt geen geluk vinden als je je geest blijft vullen met zinloze zorgen. Houd je gedachten simpel en kalm. Leef nu.

Juglen Zwaan
Toch wel toevallig allemaal.
Laat het voor mij een leer zijn. Ik leef veel te zwaar op de hand.

Dorothé

asbest is zeker wel schadelijk. Mijn schoonvader werkte vroeger in de bouw als uitvoerder en hij kende een zogenaamde "asbestploeg", al die mannen zijn voor hun 50e aan kanker overleden.
Toen werden er nog geen veiligheidsmaatregelen getroffen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan