Brainfood 30 jan j.l.

stephan

New member
Hallo Ik ben Stephan Timmermans.
Het Brainfood congres was mijn eerste ervaring met de Weston Price-groep.
erg, erg interessant.
m.vr.gr.
Stephan

Dag Stephan, welkom.

Goed dat je naar het congres bent geweest, hoe ben je daar terecht gekomen als ik vragen mag?

ik zal het wat uitgebreider doen:

ik ben Stephan Timmermans uit Noord-Brabant. ik ben werkzaam als tuinbouwadviseur in o.a, aardbei/asperge en vollegrondsgroenten, zowel biologisch als gangbaar. daarnaast teel ik zelf BD-groenten/fruit.
het congres kwam ik tegen op internet ( bij toeval) toen ik wat aan het zoeken was over voeding.
het forum was echt geweldig, supergoed georganiseerd ! het enig dat een beetje onderbelicht is gebleven, is het verschil tussen EKO en BD.
welnu: EKO is telen met respect voor de natuur, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. soms zijn er daardoor grote verschillen in telers variërend van simpelweg verboden (kunst)mest/middelen weglaten tot telers die uitgebreide bodemanalyses doen, groenbemesters inplannen, veecombinaties met gewassen doen etc. etc. daarom ook dat er zo'n grote kwaliteitsverschillen zijn per bedrijf in produkt of dieren.
BD gaat (bij de goede telers) een stap verder. zij beschouwen het bedrijf als één geheel waarbij rekening wordt gehouden met de direkte omgeving, maar ook met de gehele kosmos. dit nemen zij mee in hun activiteiten. dieren bijvoorbeeld zijn "heel" ofwel met horens, snavels, staart etc. op percelen worden niet alleen de gewassen begeleidt. maar ook de bodem zelf ( en ook de randen van het perceel !!). hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van BD-preparaten die helpen bij de verbinding leggen tussen aarde en kosmos. als dit goed gebeurt, komt dit terug in gewassen ( dieren) met verhoogde levenskwaliteit, hogere energieniveaus, betere smaak/houdbaarheid en betere ziektewerendheid. daarnaast gebruiken veel telers de kosmosagenda waardoor ze het ideale tijdstip kunnen bepalen voor bijvoorbeeld grondbewerking, zaai- plant en oogst.
misschien wat te uitgebreid, maar dit naar aanleiding van een vraag uit het forum tijdens het congres.
misschien een verbeterpunt voor volgend jaar, als er aanleiding voor is expertise uit de zaal gebruiken.
m.vr.gr.
Stephan

ik moet even opletten of ik hier door moet gaan met schrijven of een ander forum van de site ???
misschien leuk om te vertellen, het belang dat wij hechten aan kennis over de bodem. ik ben erg fan van bio geteeld produkt. echter ook bio blijft goed opletten. goede telers bemonsteren de grond met een zogenaamde Bodem Balans Analyse waardoor we goed inzicht krijgen in de aanwezige mineralen EN de verhouding daarvan. dit is zeer bepalend voor de groei van het gewas alsmede voor de kwaliteit en smaak. jammergenoeg mis ik dat wel eens op sommige bedrijven, die er vanuit gaan dat alles met een beetje compost wel goed zal komen. als je het goed doet en de voeding in balans brengt, krijg je echt mooie, sterke gewassen die uitstekend produceren en een geweldige smaak geven. voor de consument is dit niet zo spannend als voor ons. voor hen is van belang wanneer de smaak goed is, er per definitie ook alle goede mineralen/vitamines/anti-oxidanten etc etc aanwezig zijn.
m.vr.gr.
Stephan

Stehan, met zo'n mentaliteit mag er best wel wat reclame gemaakt worden voor je producten, want hier zijn consumenten actief (en meelezers!) die dit zeer zeker kunnen waarderen! In je profiel zie ik HortiNova terug. Is dat jouw bedrijf?

Mike

Hallo Mike,
HortiNova Groep is een adviesbureau dat zich bezig houdt met advieswerk in de (glas)tuinbouw. mijn eigen bedrijf HortiNova Timmermans valt daar onder.
mijn hoofdgewassen zijn aardbei, asperge en vollegrondsgroenten (gangbaar en bio).
mijn hoofddoel is gezonde, sterke gewassen d.m.v. opbouwen uitstekende natuurlijke bodemvruchtbaarheid. daarbij ligt het accent o.a. op groenbemesters/cover- crops/compost/ gunstige gewascombinaties en natuurlijke voedingsstoffen. denk daarbij aan zeewier, lavameel, rauwe melk etc. voor de start van een teelt bekijken we de bodem (profielkuil) om de gezondheid te bepalen. daarnaast bekijken we de onkruidbezetting omdat die een schat aan informatie geeft over de bodembiologie en overschotten/tekorten van de diverse mineralen. Tevens nemen we een grondmonster om de voedingstoestand te bepalen en een bemestingsplan uit te werken. daarnaast doen we in het seizoen plantsapanalyses om te bepalen welke voeding goed is of juist te hoog/te laag. op die manier kunnen we tijdig aanpassen indien nodig. de bedoeling is om de grond zoveel mogelijk bedekt te houden zodat er geen erosie optreedt en de natuurlijke bodemvruchtbaarheid verbetert. op die manier gaat de grond steeds meer zelf doen en hoef je minder voeding/mineralen bij te brengen.
m.vr.gr.
Stephan

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan