ik zal het wat uitgebreider doen:
ik ben Stephan Timmermans uit Noord-Brabant. ik ben werkzaam als tuinbouwadviseur in o.a, aardbei/asperge en vollegrondsgroenten, zowel biologisch als gangbaar. daarnaast teel ik zelf BD-groenten/fruit.
het congres kwam ik tegen op internet ( bij toeval) toen ik wat aan het zoeken was over voeding.
het forum was echt geweldig, supergoed georganiseerd ! het enig dat een beetje onderbelicht is gebleven, is het verschil tussen EKO en BD.
welnu: EKO is telen met respect voor de natuur, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. soms zijn er daardoor grote verschillen in telers variërend van simpelweg verboden (kunst)mest/middelen weglaten tot telers die uitgebreide bodemanalyses doen, groenbemesters inplannen, veecombinaties met gewassen doen etc. etc. daarom ook dat er zo'n grote kwaliteitsverschillen zijn per bedrijf in produkt of dieren.
BD gaat (bij de goede telers) een stap verder. zij beschouwen het bedrijf als één geheel waarbij rekening wordt gehouden met de direkte omgeving, maar ook met de gehele kosmos. dit nemen zij mee in hun activiteiten. dieren bijvoorbeeld zijn "heel" ofwel met horens, snavels, staart etc. op percelen worden niet alleen de gewassen begeleidt. maar ook de bodem zelf ( en ook de randen van het perceel !!). hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van BD-preparaten die helpen bij de verbinding leggen tussen aarde en kosmos. als dit goed gebeurt, komt dit terug in gewassen ( dieren) met verhoogde levenskwaliteit, hogere energieniveaus, betere smaak/houdbaarheid en betere ziektewerendheid. daarnaast gebruiken veel telers de kosmosagenda waardoor ze het ideale tijdstip kunnen bepalen voor bijvoorbeeld grondbewerking, zaai- plant en oogst.
misschien wat te uitgebreid, maar dit naar aanleiding van een vraag uit het forum tijdens het congres.
misschien een verbeterpunt voor volgend jaar, als er aanleiding voor is expertise uit de zaal gebruiken.
m.vr.gr.
Stephan