calcium, magnesium e.d. in tabletten ?

christien

New member
Onlangs heb ik een osteoporosemeting gehad en ik zat op het randje. Osteopenie kan snel osteoporose worden als je niet extra calcium en magnesium e.a. neemt.
Ik weigerde de tabletten die de dokter me voorstelde en zei dat ik het wel uit mijn voeding zou halen.
Mijn vraag is : hoe weet ik dat het voldoende is? Ik neem extra brazilnoten voor de magnesium, sowieso extra noten en zaden. Ik drink elke dag eigengemaakte kefir, ik eet regelmatig Emmentalerkaas (extra calcium).
Tweede vraag: wordt de magnesium en calcium uit tabletten wel voldoende opgenomen in het bloed? (heb ooit gehoord dat magnesium alleen goed wordt opgenomen als je magnesiumolie op je voetzolen smeert).

Paranoten voor magnesium? Daar zit selenium in, je haalt de boel door elkaar! Een goede natuurlijke bron van magnesium is magnesiumzout (ook wel magnesiumchloride, magnesiumvlokken of Sechzal genoemd). Calcium en magnesium moeten in een 1:1 verhouding met elkaar staan, maar calcium heeft eveneens een andere tegenhanger: fosfor. Fosfor zit in alle dierlijke producten. Vit. A is belangrijk voor de opname van fosfor en vit. D voor de opname van calcium. Magnesium is belangrijk voor de oplosbaarheid van calciumkristallen. Vit. K speelt ook een cruciale rol bij de opname van calcium, evenals boorzuur. Verreweg de best opneembare natuurlijke vorm van calcium is rauwmelkse zuivel. Kortom, het is dus allemaal niet zo simpel als eenvoudig een paar pilletjes of tabletjes slikken.

Mike

Sla twee vliegen in een klap: drink dagelijks ruimschoots chocolademelk, gemaakt van bio-dyn rauwe melk, fairtrade bio cacaopoeder en een beetje kokosbloesemsuiker, heerlijk lekker en makkelijk toe te passen en vol te houden dan het eten van noten en zaden. Rauwe melk is beste bron van calcium en activators en cacaopoeder van magnesium, dus doe je voordeel mee!

Bovendien bevatten noten en zaden fytinezuur, wat mineralen aan zich bindt. Dus als je veel noten en zaden eet, zonder deze te weken, dan worden mineralen minder goed opgenomen door je lichaam.

Mark

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan