De gevaren van ultrasound (echo)

complotdenker

Active member
Ik geloof dat het op dit forum nog niet voorbij heb zien komen.

Ik las een artiekel op de FB pagina van ik dacht de Amerikaanse Weston Price Foundation of een van de dames die bij de Foundation betrokken zijn over ultrasound en dat de Foundation het eigenlijk afraad.

Ik ben nu 11 weken in verwachting en heb mijn eerste echo dus afgezegd bij mijn verloskundige. Ik ben me namelijk een beetje in de materie gaan verdiepen en vond het best verontrustend wat ik vond.

Ik dacht mocht in de toekomst iemand anders deze info zoeken dan komt er ook hier wat naar boven met zoeken.

De naam die ik het meest interessant vond is Jim West. Hier een linkje naar zijn boek.

https://www.amazon.com/Studies-Conducted-Indicate-Prenatal-Ultrasound/dp/1941719031

In het kort komt het hier op neer: in China hebben ze door de een kind politiek verschrikkelijk veel onderzoek kunnen doen op echte embryo’s en feutesen van mensen en daar uit bleek dat er bij ultrasound onomkeerbaar bare weefsel schaden ontstaat.

Ik denk dat ik helemaal geen echo’s ga laten maken tijdens mijn zwangerschap. Ook geen hartje luisteren met een doppler of dobbelspound of hoe dat ding ook mag heten. Dat is namelijk ook een echo apperaat. Mijn volgende afspraak bij de verloskundige is in week 16 en dan luisterd zij het hartje van mijn baby met zo’n ouderwetse toeter.

Ik zal even kijken of ik nog wat linkjes naar podcasts enzo over dit onderwerp kan vinden.

Mocht iemand nu een goed onderzoek(en) weten waaruit het tegenover gestelde blijkt dan zou ik dat ook graag weten :)

https://www.thehealthyhomeeconomist.com/50-in-utero-human-studies-confirm-risks-prenatal-ultrasound/

https://www.mamanatural.com/baby-ultrasound/

In mijn omgeving verklaren sommige mij voor gek maar in deze beslissing voel ik mij heel zeker en mijn man ook (redelijk).

Complotdenker

Ik zou het met de kennis van nu ook nooooit meer laten doen. Bij mijn oudste voldeed nog een korte bepaling van de leeftijd van de foetus, bij de jongste, drie jaar later, was het ineens nodig om met 20 weken een volledig onderzoek te doen van een half uur. Met terugwerkende kracht spijt van.

Heb vertrouwen in je lichaam en het kind wordt wat het wordt. (Als we naar de groeiende baby hadden moeten kunnen kijken hadden ze er wel een raampje ingezet zeg ik weleens ?)
Voorkomt een hoop stress en straling. Zo’n doppler kwam er bij mij ook niet bij, daar was ik dan weer wel van op de hoogte. Wees heeel duidelijk in je wensen, ( in geboorteplan op laten nemen)zodat je enige vorm van discussie voorkomt.

In dit boek staan ook de gevaren van echo beschreven:

https://www.bol.com/nl/f/the-nourishing-traditions-book-of-baby-child-care/9200000012403615/

Of hier:

http://nourishingtraditionsbaby.com

en als je toch al zover komt. Ik heb zelf zwangerschapsyoga gedaan en dat als heel fijn ervaren. Bij mijn laatste heb ik gezegd dat ik niet als een idioot ging persen en dat ik die heisa van hun ook niet wou. Alles zelf gedaan. Het voelde veel beter. Ik heb het trouwens ondanks alle verhalen over houdingen altijd liggend in bed gedaan, dat voelde voor mij het beste. En bij de laatst die nu 3 is ben ik ook nooit naar het consultatiebureau geweest. Zo veel beter!!! Maar dat is natuurlijk wel makkelijk zeggen als je er al een paar hebt. Volg je gevoel!
Mijn oudste is later ontstoort voor oxcytocine wat ze 'stiekum' gegeven hebben. En als het zover mocht komen ook inknippen, gelukkig niet gehad'schijnt voor veel vrouwen later problemen te geven (meridiaanverstoring). Hoe het precies zit met hechtingen weet ik niet maar ik denk dat dat ook stoort. Misschien eens googlen op desiree rover inknippen op haar facebookpagina. Maarja we moeten het ook met onze westerse lichamen doen.

Dankjewel Tanja, dat boek staat nog op mijn verlanglijstje maar wist niet dat het ook over ultrasound ging. Ik werk in een ziekenhuis en als ik daar aan collega's enzo vertel dat ik geen echo laat maken denken veel van die collega.s dat het verplicht is om te doen en dat je anders geen bewijs hebt dat je zwanger bent en geen verlof aan kan vragen. Best verontrustend zeker omdat ze er werken... Niemand kan jou of je kindje een medische handeling opleggen die je niet wilt soms schrik ik er echt van hoe apathisch mesen worden zodra er iemand in het wit verschijnt.

Als alles mee zit ga ik lekker thuis bevallen dan is het alweer makkelijker want de verloskundige praktijk die ik gevonden heb respecteren heel fijn dat het mijn zwangerschap is en mijn keuzes. Ik had verwacht mijn keuzes daar te moeten verdedigen maar dat hoefde gelukkig niet :)

Dat van het geboorteplan is wel een goede tip, ik ga zeker een duidelijk plan schijven.

Hey Naief, dat super hard persen lijkt me ook niks. Ik denk dat ik een cursus hypnobirthing ga doen. Tot nu toe heeft mijn westerse lichaam goed gefunctioneerd dus ik ga er maar vanuit dat het het ook goed doet met een bevalling :P Maar daar kom ik vanzelf achter :p

Complotdenker

Ik vind dit typisch zo,n onderwerp waarbij blijkt dat alle vooruitgang niet perse gunstig hoeft te zijn en dat er nu inmiddels bekend is welke schade er kan voortvloeien uit al die nieuwigheden.
Zodra er weer iets nieuws is uitgevonden wordt het de hemel ingeprezen en pas later blijken de nadelen, als men die al wil toegeven, want ook dat gebeurt natuurlijk niet.
Eerst alles ontkennen is de norm tegenwoordig.
Ikzelf heb natuurlijk ook nooit gedacht dat alles wat de dokters zeggen en doen wel eens niet goed voor me kon zijn.
Inmiddels weet ik wel beter.
Complotdenker, gefeliciteerd met de zwangerschap. Ik ben zeker geinteresseerd hoe de komende maanden zullen verlopen.

het grappige is trouwens complotdenker dat ik denk ik bij de laatste misschien wel her hardst geperst heb, maar dan op een natuurlijke aandrang en op een natuurlijke manier en niet de benen idioot hoog, rood aanlopen en het aantal tellen uithouden ect. Maar gewoon puur op wat mijn instinct zei.

Tijdens een pauze op mijn werk sloeg ik een Libelle open (zo’n weekblad met vrouwen geneuzel).

Daar in stond een stuk over liposuctie met ultrasound. Doormidden van ultrasound word het membraan om de vetcellen kapot gemaakt en het lichaam ruimd dan zelf de kapotte vetcellen op.

Even zoeken op internet leverde verschillende resultaten op.

https://www.betaalbaarmooier.nl/cavitatie-qb-lipo-iii.html#

Ik plaats dit hier omdat ik vaak de opmerking krijg dat Ultrasound of op zijn Nederlands echo gewoon maar geluid is. Je weet wel dat wat vleermuizen ook gebruiken om in het donker te vliegen. (En dat zeg ik er dan achteraan, wat de marine gebruikt om duikboten op te sporen op kilometers afstand onder water...).

Natuurlijk kun je zeggen maar het gaat er om hoe zo’n machine ingesteld staat. Maar die opmerking het is MAAR geluid gaat wat mij betreft niet meer op.

Complotdenker

Ik snap niet waarom vrouwen het normaal vinden om onder het commando van een ander geforceerd te gaan persen. Dat is toch belachelijk? Het zou al even idioot zijn om iemand tussen je benen in te laten staan en je te bevelen wanneer je wel of niet mag persen om de stront uit je kont te duwen. Het is een natuurlijk, lichamelijk proces net als ademhalen, schijten of een orgasme krijgen. En net als sex, is het ook een sexueel gebeuren. Je lichaam weet hoe dat moet, een buitenstaander kan dit toch niet voor jou gaan regelen, die kan het proces alleen maar bemoeizamen. En de reden waarom dit alles ooit zo is begonnen heeft alles met controle te maken. Bovendien, moet je maar eens Laura Shanley googlen. Zij zegt dat het niet eens nodig is om te persen tijdens een bevalling, 'the river flows by itself'

In verband met die echo had ik al iets over gelezen, namelijk dat voor de baby het een hels lawaai maakt, net alsof er een trein voorbijrijdt.

Een interview met Laura Shanley.
Ze komt van een familie van dokters (haar vader was een dokter, haar moeder een medisch researcher, haar zus een verpleegster specifiek voor bevallende vrouwen), maar volgde haar intuitie en begon te schrijven over bevallen zonder assistentie. Ze heeft zelf 4 kinderen, allemaal thuis geboren zonder dokters of vroedvrouwen. Volgens haar zijn de voornaamste oorzaken met problemen tijdens de bevalling: extreme armoede (gebrek aan gezonde voeding en proper water?), medische interventie en angst.

Ik ga de interviews bekijken. Klinkt een beetje extreem, bevallen zonder hulp. Maar een natuurlijk proces is het zeker.

Ik denk dat ik tijdens mijn bevalling maar ga visualiseren dat ik een koe of paard ben. Ik heb daar bevallingen van gezien, zo’n dier doet dat gewoon helemaal alleen. Het kalf of veulen gle er zo uit. Zo’n bevalling lijkt me wel wat :p

Complotdenker

Ik heb de interviews gezien. Zeker interessant. In het eerste interview heeft ze het ook over een boek dat mij wel heel interessant lijkt.

Een dame die opzoek gegaan is naar stammen en volkeren over de hele wereld die complicatie vrije bevallingen hadden en gezonde baby’s.

https://www.amazon.com/Childbirth-Wisdom-Worlds-Oldest-Societies/dp/0936184108

Thx voor het plaatsen van de interviews.

Complotdenker

P.s. Ik had vandaag mijn 20 weken afspraak bij de verloskundige. Deze keer kon ze het hartje van mijn baby horen met zo’n toeter :) de vorige keer heb ik ingestemd met minder dan een minuut dobbeltone omdat ik een heel erg teleur gestelde man mee had. Toen kon ze nog niks horen met de toeter en mijn man was vanaf de andere kant van Europa terug gevlogen om bij die afspraak te kunnen zijn.

De vorige keer had ik ook wat bloed uitslagen terug. Hb, glucose en antistoffen tegen waterpokken geloof ik en mijn bloedgroep en resusfactor. Allemaal perfect net als mijn bloeddruk.

Hoop dat het allemaal zo voorspoedig blijft gaan :)

https://tvv.knov.nl/artikelen/detail/567/column-client-umc-s-breken-ctg-experiment-abrupt-af-na-hoge-morbiditeit

De gevaren van ctg, die band die vrouwen om hun buik krijgen bij de bevalling in het ziekenhuis. Dit artiekel komt van de site van tijdschrift voor verloskundige. Word beschouwd als vakliteratuur.

Complotdenker

Nog een kleine update van mijn echo loze zwangerschap. Ik ben nu 31 weken zwanger en heb een heel actieve baby en eigelijk brand ik wel van nieuwsgierigheid naar het kleintje in mijn buik.

Alles gaat voorspoedig mijn bloeddruk is netjes en ik heb een glucose dag curve laten prikken om dat een verloskundige dacht dat mijn baarmoeder misschien al te groot was en dat kan duiden op zwangerschaps diabetes. Thuis met mijn eigen gluco meter gemeten en niks aan de hand en de waardes gemeten op de prikpost waren ook super netjes tussen de 4 en de 5 (voor degenen die dat wat zegt).

Ook mijn HB was aan het begin van de zwangerschap 7,2 en de ijzervoorraad 8,2. De meting een week gelden was HB 6,8 en de voorraad 8,8. Dus ook netjes, lang leve de leverworst en pate :p

Elke controle klinkt het hartje geluisterd met de ouderwetse toeter ook goed.

Op hels brandend maagzuur (waar ik geen medicijnen voor neem tot nu toe) geen kwalen :)

Ik vind het wel spannend hoor dat ik geen echo heb gehad en niet weet hoe het kleintje er uitziet maar ik heb vertrouwen in de natuur en daardoor in mijn lichaam dat het een gezond kindje is. Ik pak mijn rust nu wel en eet zo gezond mogelijk :) (Niet altijd heel makkelijk omdat ik vaak het gevoel heb dat de onderkant van mijn slokdarm wegbrand...)

Complotdenker

Hey Complotdenker,

Goed dat je gewoon vertrouwen hebt in de natuur. Waarom ook niet.
Klote van dat maagzuur, had ik ook. Bed een beetje omhoog aan het hoofdeinde hielp wel bij het slapen. Gelatine snoepjes maken van gelatine, citroensap en honing kan ook helpen om het in ieder geval wat te verzachten. Succes!

Goed om lezen dat het zo gaat. Zo te lezen is er ook niks mis met je glucose spiegel. Daar hoef je jezelf zo te zien geen zorgen om te maken.
Hopelijk worden de maagzuur problemen snel minder!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan