even voorstellen conny v

connyv

New member
ik ben een vrouw van 59 jaar en worstel al jarenlang met overgewicht.ik ben 1.72 en weeg 90 kg terwijl ik vind dat ik minstens terug moet naar 75 a 76. Ik eet gezond, veel vers, weinig koolhydraat, fruit, slow juice sapjes en gebruik geen als geen suiker, drink geen frisdrank maar toch loopt mijn gewicht langzaam op.
Als het echt te gek wordt (99 kg) dan doe ik een crash dieet (Cambridge) omdat dit als enige wel resultaat geeft.
Nu kwam ik ter controle van mijn hoge bloeddruk bij de huisarts en die wilde een bloedonderzoek. Daar kwam uit dat mijn TSH te hoog was 5,2 ( geloof ik) maar de T4 normaal. (waarde weet ik niet).
Het verklaar in ieder geval waarom ik bijvoorbeeld in 4 dagen tijd gewoon 3 kilo kan aankomen als ik iets meer eet dan ik normaal doe, of zoals eerder gebeurd gewoon 5 kilo in een week tijd en daar hoef ik echt niet heel gek voor te doen.
Enfin, ik ben het zo zat om met mijn teveel aan vet op mijn lijf te leven en omdat het netjes verdeeld van top tot teen zit ziet een ander mij niet als "te dik".maar tis gewoon niet gezond dus wil ik er van af.
Ik ben nu met een natuurgeneeskundige aan het werk gegaan, om de verbranding te activeren en daarna gaan we met de schildklier aan de slag, maar nu na 1 maand merk ik nog totaal geen verschil. Ik wordt er zo moedeloos van dat ik bang ben om dan maar weer naar een crash dieet te grijpen. Is er nu geen manier om de verbranding aan te zwengelen en mijn schildklier gewoon goed werkend te krijgen??

Hallo Conny,
Dat je wat met je schildklier hebt is duidelijk (behalve voor je huisarts).
Die TSH is veel en veel te hoog. Het kan zijn dat je T4 niet goed omzet naar T3 of je hebt teveel RT3 of nog een aantal andere opties.
Dat zou je bij een natuurarts kunnen laten testen.
Heb je de temperatuur wel eens opgenomen s 'ochtends onder de oksel (min. 10 min laten zitten) en rectaal?

Ik ben nu met een natuurgeneeskundige aan het werk gegaan, om de verbranding te activeren en daarna gaan we met de schildklier aan de slag

Vreemd, je verbranding heeft rechtstreeks met je schilklier te maken dus om eerst dat aan te pakken en dan de schildklier komt op mij nogal raar over.
Wat doe je nu dan om de verbranding te activeren? En wat is het plan daarna dan om de schildklier aan te pakken?

Ik eet gezond, veel vers, weinig koolhydraat, fruit, slow juice sapjes

Weinig koolhydraten als je een schildklierprobleem hebt is meestal niet verstandig.
Wat bedoel je met slow juice sapjes?

Welkom Conny,
Inderdaad is wat Mike zegt waar, en wat stop je allemaal in je slow-juice sapjes? En wat eet je verder op een dag ontbijt lunch diner, tussendoortjes, drinken, want vers en fruit en weinig koolhydraten zegt mij niet zo veel.

Hi,
Ja, ik snap dat het te weinig info is. hier dan een overzicht van een gemiddelde dag wat ik eet.

s morgens : yogurt of kwark met havermout, gebr. lijnzaad, scheutje lijnzaadolie, kokosrasp en blauwe bessen of ander meestal rood fruit.
lunch: 2 crackers met mager beleg/kaas of ei
s avonds: groenten meestal roerbak of salade en wit vlees of vis of ei.
voor tussendoor: fruit en noten

slow juice sapjes: rauwe groenten zoals : bieten, bleekselderij, spinazie, gember, , komkommer, of andere groene groenten die toevallig in de koelkast liggen vermengd met fruit zoals appel, ctroen, limoen, avocado, tomaat, banaan hier ook weer wat er toevallig in de fruitschaal ligt.

ik maak ook regelmatig een verse soep vol met groenten.

vit & mineralen : vit d, multivit, kelpesan, vit b, magnesium, omega 3 olie caps. en pyruvaat.

drinken: veel water, 2 a 3 koffie per dag, 2 a 3 thee, s avonds 2 wijntjes.

Dit is zo ongeveer wat ik normalerwijze eet, er zijn ook dagen dat je er niet aan ontkomt dat ik wat ongezonder eet, maar dat moet ook kunnen en dat compenseer je dan weer de volgende dagen.

Naar mijn idee kan ik met mijn eetpatroon geen stappen meer maken om mijn gewicht onder controle te krijgen.

en de temperatuurtest heb ik ook gedaan op verzoek van de orthomoleculair geneeskundige en die schommelde s morgens tussen de 35.1 en 35.3
daar is ook nog geen verandering in opgetreden.

Conny,
Je schildklier regelt je metabolisme en een trage schildklier betekent een vertraagd metabolisme. Jij hebt duidelijk en vertraagde schildklier vandaar ook dat je niet kan afvallen.

Naar mijn idee kan ik met mijn eetpatroon geen stappen meer maken om mijn gewicht onder controle te krijgen.

Dat komt omdat jij denkt dat je zo weinig mogelijk vet moet eten en weinig calorieën maar het omgekeerde is waar. Met dit eetpatroon houd je juist je vertraagde metabolisme in stand.
Plus dat je nog een aantal extra dingen doet dat niet bevorderlijk is voor je schildklierfunctie.

Ten eerste moet je voldoende eiwitten binnen krijgen uit dierlijke bron.
Dat betekend vlees, vis eieren en zuivel. Minimaal 100 gram per dag verspreid over de dag. (100 gram eiwit. in 100 gram vlees zit bv ongeveer 20 gram eiwit en in en ei 7 gram)
Daarbij is het ook belangrijk dat je voldoende glycine neemt dat overvloedig aanwezig is in bottenbouillon. Te veel mager vlees is ook niet goed voor je schildklier omdat daar teveel cysteine in zit.
Meervoudig onverzadigde vetten zijn niet bevorderlijk voor je schildklier en voor zowat alles dus die moet je zoveel als mogelijk vermijden. Deze zitten in plantaardige oliën, zaden en noten.
Verzadigde vetten en in mindere mate enkelvoudig onverzadigde veten zijn wel goed.
Kokosolie is heel goed om het teveel aan mov te 'neutraliseren'.
Erg goed om je metabolisme te verhogen.

Rauwe plantensappen zijn niet goed. Deze hebben een rechtstreeks negatief effect op je schildlier vanwege goitrogenen maar ook andere anti nutriënten.

Daarbij is het belangrijk dat je voldoende, maar niet teveel, koolhydraten eet.
150 @ 200 gram per dag. Deze moet je bij je maaltijd nemen dus niet apart.

Verder minimaal 2000 calorieën per dag eten.

Hey Conny v,

Naast het toevoegen van veel dierlijk vet heeft het volledig uitbannen van gluten mijn gezondheid erg veel goeds gebracht. heb met mijn gewicht jaren tussen de 110 en 105 kg geschommeld, nu is dat 87 kg.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan