Filet en Rookworst

DeSouza

New member
Is het mogelijk om kipfilet en runder rookworst/boterham/salami rauw te eten, zonder enige verhitting? Van de bio slagerij/eko uiteraard.

Of is het schadelijk? Hoe kan ik wijzer worden. Dank jullie wel.

Wat ik ervan denk te weten:

Kipfilet (voor op brood) is altijd gekookt of gerookt. Dit wil je niet rauw eten vanwege mogelijke voedselinfectie. Filet is mager vlees; doe mij (ons) maar een dij of drumstick.
Rookworst is vaak gekookt, maar je kunt ook gerookte varianten krijgen, die dichterbij 'rauw' komen.
Boterhamworst is gekookt of gerookt, geen idee of je die zonder smaakversterkers etc kunt krijgen.
Salami is gefermenteerd en gedroogd. Rauw dus.
Je kan nog kijken naar rauwe ham (gerijpt, gerookt en/of gezouten), filet americain, tartaar, ossenworst, carpaccio (mager vlees) en je runder/lamsburger/vis niet te ver doorbakken.

Juist omdat het gekookt/gerookt is is het toch mogelijk om het zo te eten?
Salami hetzelfde verhaal? Ik ben nog niet helder, sorry.

Oeps! En ik dacht maar dat Eko Plaza geen kwaadaardige E-nummers zou toestaan, maar er zit in de Runder rookworst, knak en leverworst E-250! Waar zou ik behalve bij Schotse Hooglander de genoemde 3 kunnen kopen zonder E-nummer erin?

E250 = natriumnitriet = kleurzout (colorosa). Ik schreef op 6 februari 2016 reeds:

Ik zei dat wij als consumenten niet zo hysterisch moeten doen over kleurzout (natriumnitriet) in het vlees. Slagers zijn er blij mee, want het geeft een mooie rode kleur en glans aan het vlees. Als wij hier problemen mee hebben als consument, dan moeten we eerlijk zijn en ook accepteren dat vlees na verloop van tijd dof, grijs en uiteindelijk groen zal kleuren, want ook wij consumenten willen graag die rode glans zien en daarvoor dient dus dat natriumnitriet. Bovendien zei ik dat de vermeende ‘kankerverwekkende’ eigenschappen van kleurzout (colorosa) gebaseerd zijn op 1 ENKELE STUDIE, that’s it! Het allermooiste moet echter nog komen: ik zei ook dat als je natriumnitriet vermengt met vitamine C je…tromroffel….het zeer gunstige nitrietoxide krijgt dat de stollingsfactoren in het bloed tegengaat!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan