Ik heb het antwoord van de traay gekregen:
Antwoord:
De honing is verpakt bij ons op het bedrijf te Lelystad. De honing is uiteraard koudgeslingerd, dit mag alleen niet meer op het etiket staan omdat we dan zouden insinueren dat de andere merken verwarmd zijn.
De MGO of UMF factor staat bij ons niet op de pot, wij verkoipen de manukahoning als zijnde lekkere goede honing, uiteraard heeft het de waardes van manuka maar omdat wij het niet laten testen ivm de kosten mogen wij het er niet op zetten. Maar de waarde is ongeveer +8 en de honing komt uit het gebied waar alle manuka vandaan komt.
Manuka en de UMF factor
Onze leverancier kan geen getal geven over de UMF factor in zijn Manuka Honing.
Wel dat de Manuka voldoet aan de kwaliteitseisen en dat er een minimaal % Manuka-pollen in zit. Voldoende om Manuka te mogen heten volgens een Duitse controle organisatie.
Het thema UMF is met vraagtekens omhuld. Wij hebben de leverancier van het merk, die werkt met deze factor, hier op bezoek gehad.
Wij vonden zijn verhaal complex, niet “doorzichtig” genoeg.
En de prijzen schrikbarend hoog.
Zij zijn de “uitvinder” van deze wijze van analyseren.
Onze Manuka komt ook uit hetzelfde gebied van Nieuw Zeeland, maar van een andere firma.
Meer kunnen we er niet over zeggen.
Het blijft voor ons onduidelijk welke UMF factor onze Manuka honing heeft en wat het andere merk wel zou hebben.
De Traay 2015
Ik vind dit geen slecht antwoord. Het is natuurlijk zo dat certificering altijd zijn prijs heeft en daar hebben ze wel gelijk in, denk ik.
Ik weet niet hoe het hier gezien wordt.
Mike, wat denk jij van dit verhaal???
Is het goede honing en heeft hij zijn werking met H2o2?
Enne...mogen mijn katten dat ook hebben of is honing slecht voor hen. Ik geef ze nl. altijd een beetje kefir van mijn glas en daar doe ik dan nu een lepeltje manuka in. Niet voor de zoetigheid (ik hoor je al mopperen over mijn suikerverslaving),nee, ik doe het nu voor de h2o2. Maar doe ik dan werkelijk met deze honing iets goeds........?
Mike, wat denk je?