Groot WAPF moestuintopic

Iklustvet

New member
Na het kippentopic ook een moestuintopic :-)

Nu ga ik er eens echt serieus aan beginnen, ik heb 10 pallet opzetrand bakken 1 m bij 1,20. Maar wat zet ik er in? Courgetten, aardbeien, pompoenen, komkommers, augurken, dat soort dingen. Kruiden die ik vaak gebruik, peterselie, rozemarijn, thijm, munt, salie heb ik in huis. Tips?

Dingen die ik altijd lekker vond en goed groeiden als Rucola en allerhande soorten sla en spaanse pepers daar ben ik nu niet meer zo gemotiveerd voor....het is best moeilijk om de moestuin een andere invulling te geven vind ik. Zijn er soorten sla die wel de moeite zijn?

Ik shop hier: http://www.denieuwetuin.be/

En wat met de grond, ik heb biologische compost gevonden die schier onbetaalbaar is 224 euro voor 700 kg. Kan bij het containerpark ook compost krijgen maar gezien de hoeveelheid round-up dat de gemiddelde bejaarde hier over zijn hof sproeit hou ik me daar ook maar ver van, maar wat dan? Zelf heb ik niet genoeg goede compost.

Waarom maak je zelf geen compost???

Zelf compost maken kost je niets, je kan het bijvoorbeeld in een biobak maken.

iklustvet kijk eens op www.heidevlinder.nl daar kan je een oerbacterie bestellen en ze verkopen ook oergrond. ook kan je er workshops doen , daar zit ik zelf ook aan te denken.

Hallo Iklustvet

Wat een enthousiasme....10 bakken, hoe groot is jouw tuin?

Je kunt beter (lijkt mij) per bak werken, goede grond is duur en zeker biologische grond.

Heb je helemaal geen ondergrond, kleigrond of zandgrond? Die kan je dan bewerken en/of mengen.

Zelf had ik kleigrond...vreselijk, complete brokken...niet doorheen te komen. De eerste jaren alleen maar zaagsel en turfstrooisel doorheen gemengd om het maar losser te krijgen. Nu ben ik geïnteresseerd in perma cultuur en probeer bosgrond te creëren met afval van bladeren, keukenafval (Bokashi) en boomschors. Of het lukt moet ik dit jaar afwachten

Om de grond vruchtbaar te krijgen kan je met lavameel gaan werken, ook dit is voor mij nieuw, maar tot zover ben ik zeer tevreden, de grond is een stuk door doorlatend geworden en het is de bedoeling dat de grond zeer vruchtbaar van wordt. Hiervan is een topic over, maar geen idee hoe linken werken.

Ook ben ik met de Bokashi emmers begonnen, dit is fermenteren van keukenafval en dat gaat best hard, zo'n emmer is binnen 2 weken vol. Dit is ideale compost voor je groentuin. Ook hiervan kan je veel info vinden. Straks ga ik nog het gras fermenteren, moet alleen nog de vaten bestellen bij Heidevlinder. Ik gooi niks meer weg :D

De groenten die heel makkelijk zijn en weinig nodig hebben zijn uien en bieten. Uien is echt ideaal, mislukt bijna nooit als je het bed hoger maakt, ze kunnen slecht tegen teveel regen. En uien kan je een hele tijd bewaren. In de winter eet ik nog uien van de tuin.

Bieten groeien onder de grond en ook dat mislukt bijna nooit.

Bessen en frambozen is ook een optie, deze hebben ook niet al te veel voeding nodig. Deze groeien namelijk ook in het bos

Aarbeien is veel werk, maar een paar aardbeiplantjes heb ik altijd in een opstapelbak, zo leuk gezicht. Aardbeien zijn ook heel gevoelig voor ziekten.

Heel veel succes met je tuin, het is een prachtige hobby.

Onze tuin is 2400m² ik ben nederlands maar woon in Belgie, hier is dat niet zo uitzonderlijk. We hebben hier hele arme zandgrond, vandaar de bakken. Ik heb er 10, ik zal wel zien hoe ver ik kom, ik hoef ze niet alle tien vol te zetten ;-) maar pompoenen en courgetten dat wordt al zo groot en groeit zo hard. Gras fermenteren klinkt goed, we hebben veel gras want ook een behoorlijk stuk gazon dus dat moet lukken, daar ga ik eens wat over opzoeken.

Ik weet alleen niet goed waar ik de bakken nu mee zal vullen, ik moet grond gaan kopen, normaal haal ik voor de planten potgrond bij een oude man hier in de buurt die alleen in grond en zaad doet, maar dat is allemaal niet biologisch. Ik heb geen idee hoe belangrijk het is dat grond biologisch is. Ik weet wel dat je biologische potgrond kunt kopen maar is dat dan ook echt biologisch, hoe werkt zo iets?

Quote:
Om de grond vruchtbaar te krijgen kan je met lavameel gaan werken

Waarom geen zeemineraalverdunningen op basis van Keltisch zeezout? Ik heb hier de instructies voor je kant en klaar. Kost een fractie van dat dure lavameel en bevat meer mineralen!

Mike

Ik lees ook mee, en ga je instructie printen Mike. Vanaf mei heb ik nl. een lapje grond beschikbaar voor mezelf, hoera!

Hallo Iklustvet,

Wij wonen ook in Belgie, ook op zandgrond en ook een grote tuin (ruim 8000m2). Niet te doen om daar allesop de zandgrond te kweken dus wij hebben ook deels bakken.

Voor bosbes, framboos, aalbes, kruisbes, braam etc. gebruiken we de volle (zand)grond.

Voor groente heb ik in een tunnelkas 6 bakken zoals jij en buiten heb ik 8 bakken. Ik heb de bakken 3 jaar geleden gevuld met kokosgrond/tuinturf en compost (eronder natuurlijk antiworteldoek). De compost vul ik nu steeds aan. Dit werkt heel goed, de kokos en turf houdt het vocht goed vast en isoleert wat en de compost geeft de voedingsstoffen. Na je opstart kost het je niet veel geld aan compost, helemaal als je die zelf maakt natuurlijk.

Ik koop biologisch compost, maar ben zelf ook bezig met zelf composteren. Je hebt ook wormenbakken die je eventueel zelf kunt maken. Dan gaat composteren heel snel. Ook compostthee schijnt erg goed te werken.

Ik ben ook begonnen met keltisch zeezout in het water te doen, dank voor de link Mike! Zo heb ik een beetje een leidraad....

Regenwater is wel veel beter dan kraanwater.

Heerlijk he zoveel ruimte in je tuin. Zandgrond is wel makkelijk te bewerken en onkruid trek je er makkelijk uit, voorheen woonden we in de kleigrond en dat was zwaar werk.

Ik ben erg benieuwd naar je vorderingen, ben zelf ook vaak nog zoekende....

groetjes,

Edith

Quote:
Waarom geen zeemineraalverdunningen op basis van Keltisch zeezout? Ik heb hier de instructies voor je kant en klaar. Kost een fractie van dat dure lavameel en bevat meer mineralen!

Mike

Grappig, in de Aveve zag ik biologisch compost met lavameel dat 2x duurder was als biologisch compost zonder lavameel. Zelfde merk...... ik had inderdaad die zonder lavameel gekocht en hoopte dat het keltisch zeezout voor de extra voeding zou zorgen...

Wat is het fijn wonen in België, heerlijk zoveel grond tot je beschikking..

Keltisch zeezout heb ik vorig jaar gedaan maar ik heb nog nooit zo slechte oogst gehad...de groenten groeiden niet, de prei bleef hetzelfde kleine steeltje, sla vertikte het om te groeien en de bonen scheiden er gelijk al mee uit, zelfs de bieten waren niet eens gegroeid terwijl die heel weinig vraagt. Misschien dat het bij jou wel doet.... ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Met de lava zag ik gelijk al resultaat, de gezaaide sla-plantjes staan er prachtig fris bij en groeien als kool, terwijl ik het op vorig jaar bestaande grond hebt gezaaid... deze keer heb ik het alleen maar vermengd met wat lavameel. Geen extra dure biologisch grond gekocht...eindelijk ben ik van dat dure grond kopen af.

De lavameel heb ik van de site gekocht die hier was gemeld. Het zijn hele aardige mensen die het gratis thuis hebben bezorgd (waar vind je dat nog)Zij wonen in Groningen en ik dichtbij Amsterdam (dus geen klein stukje) en de prijs was 60 cent per kilo en een zak van 20 kilo kost tien euro dat is vijftig cent per kilo.

Je gebruik ongeveer 250 gram lavameel per vierkante meter voor de groentetuin, dat is omgerekend iets meer dan 12 cent. Zo goedkoop heb ik het nog nooit gehad.

Maar dit is mijn ervaring, bij jou kan het wel lukken. Het is wel zo dat groenten heel veel voeding nodig hebben en bij mij was Keltisch zeezout niet genoeg.

Quote:
Keltisch zeezout heb ik vorig jaar gedaan maar ik heb nog nooit zo slechte oogst gehad...de groenten groeiden niet, de prei bleef hetzelfde kleine steeltje, sla vertikte het om te groeien en de bonen scheiden er gelijk al mee uit, zelfs de bieten waren niet eens gegroeid terwijl die heel weinig vraagt.

Dan heb je teveel zout gebruikt, waardoor je groeirem hebt opgeroepen.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan