Hoe en waarmee kun je het beste worstjes braden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ufo
  • Startdatum Startdatum

Ufo

New member
Heb het een aantal malen geprobeerd in de koekenpan, met biologische roomboter, maar bij mij branden ze altijd aan.

Een vriend die ook graag in de keuken staat, heeft daar geen last van, maar hij braad de worstjes niet in roomboter maar in bak en braad boter.

Volgens hem is roomboter niet geschikt om worstjes in te braden...

Maar roomboter lijkt mij veel gezonder dan bak en braad boter.

Anderzijds, aangebrande worstjes zijn ook niet gezond...

Wie weet of roomboter wel geschikt is om worstjes in te braden, of heeft andere tips?

"Bak- en braadboter (= een soort geklaarde boter) bevat 97 procent vet (en bijna geen water). Er is (eiwitrijk) weipoeder aan toegevoegd (dat het bruinkleuren bevordert) en lecithine (dat het spatten van de boter vermindert)."

(ergens vandaan gehaald om mijn eigen idee te bevestigen)

Als bruinkleuren en spatten niet belangrijk is: Geklaarde boter gebruiken, ghee lijkt me ook prima.

Ik bak mijn worstjes ook in roomboter. Er continue bij blijven, regelmatig draaien en t brand niet aan. Wil ik er niet bijblijven dan doe ik na het aanbraden water erbij en stoof ik de worstjes gaar.

Ik heb vanmiddag nog worst gebakken, in een beetje ghee. Als ze gekleurd zijn gas laag zetten en ik doe er een deksel op anders duurt het me te lang ;-)

Ik heb een jaar geleden een braadpan van Fissler aangeschaft en deze doet zijn naam eer aan. Het is wel een dure pan, en bij mij gaat er ook wel het nodige vet in. Wij braden onze worst ook wel in rundervet.

Hier braad ik in roomboter en niervet, op een heel zacht pitje. Wel even in het begin wat heter (half minuutje) daarna laag. Gaat vanzelf

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Stom toevallig zag ik afgelopen week in een natuurwinkel, een pot Ghee staan, en ik heb die pot mee naar huis genomen, nog niet heel goed wetende wat ik er mee moest.

Had ergens gelezen dat het goed zou zijn, om een eetlepel Ghee, in soep te doen, en daar nam ik die pot eigenlijk ook voor mee.

Maar nu ik jullie reacties lees, lijkt het me ook wel het proberen waard, om er worstjes in te bakken; ik ben benieuwd!

Ben echter nog steeds benieuwd, waarom het me niet lukte met biologische roomboter.

Nee, ik had het vuur echt niet te hoog staan.

Over het algemeen merk ik dat als eten aanbrand er te weinig vet in de pan zit (en het vuur niet te hoog). In Ghee zit geen water meer en daarom spettert het minder/niet. Maar met worstjes heb ik nog nooit problemen gehad.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan