Hoeveel coumarin zit er in ceylon kaneel?

factsmember

New member
Hallo allemaal.
Gezien ik dagelijks veel kaneel gebruik ivm bloedsuiker problemen en kaneel super goed werkt (9 gr per dag verspreid over maaltijden)
Leerde ik sinds kort dat goedkope kaneel in de supermarkt (cassia cinnamon) veel coumarin bevat wat schadelijk is voor de gezondheid.

Maar je hebt ook ceylon kaneel wat minder coumarin bevat.
Tenminste dat lees ik overal op google maar nergens vind ik wat de precieze hoeveelheid coumarin is in ceylon kaneel.

Dus ik dacht van, misschien zit hier iemand die dit toevallig weet.

Heb je iets aan dit artikel? Voorzover ik begrepen heb is Ceylon uit Sri Lanka het beste.

Cassia bevat coumarine, wat giftig kan zijn
Coumarine is een stof die van nature in verschillende plantensoorten voorkomt. Het kan in grote hoeveelheden schadelijk zijn. Het is bekend dat coumarine bij knaagdieren kan zorgen voor nier-, lever- en longschade. Het kan zelfs kanker veroorzaken. Van mensen zijn er geïsoleerde incidenten bekend met soortgelijke effecten (11, 12). De bovengrens voor inname van coumarine was vroeger 0,5 mg/kg lichaamsgewicht. Die grens is nu verlaagd naar o,1 mg/kg (11). Cassiakaneel is, in tegenstelling tot Ceylonkaneel, een zeer rijke bron van coumarine. Cassia bevat ongeveer 1% coumarine, Ceylon maar 0,0004%, ofwel 250 keer minder. Dit is zo weinig dat het vaak niet eens te vinden is (3, 13). Je kunt makkelijk de bovengrens voor coumarine overschrijden als je veel Cassiakaneel binnenkrijgt. In veel gevallen kun je de dagelijkse limiet al overschrijden met een hoeveelheid van 1 tot 2 theelepels. Daarom kun je, als je regelmatig veel kaneel neemt of een supplement gebruikt waar het in zit, beter Ceylon nemen in plaats van Cassia.

https://www.ahealthylife.nl/ceylon-versus-cassia-kaneel-is/

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan