hoornvlies slijtage

Tanja

Well-known member
Mijn vader heeft net de diagnose slijtage aan het hoornvlies ontvangen. Hij eet behoorlijk wapf, neemt al boter/levertraan, regelmatig orgaanvlees (hart en lever) en bottenbouillon. Wel nog aan de bloedverdunners en 2x p/w phyto statines.

Iemand tips of ervaring hiermee?

Ik heb intussen gelezen dat ogen en lever met elkaar zijn verbonden en dus zou een leverreiniging ook geen gek idee zijn dacht ik.

Trouwens veel vragen over ogen op het forum de laatste dagen.

Ben even in de symboliek gedoken:

Ogen

Symbolische betekenis: inzicht, doorzicht; uitkijk, venster; spiegel

en lampen van de ziel; ingang en uitgang van de psychische

wereld; schitterende ogen (flitsende vitaliteit); gezichtskring

bepalen: "oogkleppen", "liefde maakt blind", "een oogje toe doen";

actieve betekenis: "een oogje op iemand laten vallen", "zich

vergapen", "iemand naar de ogen kijken", blikken werpen als

bliksemschichten, "met blikken doden" (het boze oog), iets met

zijn blik gevangen houden, iemand opnemen, zich verkijken (een

fout); derde oog = zesde chakra ("ajna"): het tweede gezicht.

Opgave/thema: indrukken op zich in laten werken, gevoelens en

stemmingen uitdrukken, gevoelens weerspiegelen, psychische

nabijheid en afstand uitdrukken; de wereld waarnemen.

Oerprincipe: Zon (Goethe: "Wär nicht das Auge sonnenhaft, wie

könnten wir das Licht erblicken?"); Maan (spiegel van de ziel) —

bij de vrouw: rechteroog = Maan; linkeroog = Zon; bij de man

andersom.

En over het hoornvlies:

Hoornvliesontsteking

(ceratitis)

Lichaamsniveau: hoornvlies van het oog (vensterruit van het

oog, doorzicht, inzicht)

Symptoomniveau: conflicten om het hoogste niveau van het zien

en onderkennen; confrontatie in de sfeer van het zien, in het

vervolg wordt het hoornvlies vaak troebel en beperkt het heldere

zicht; gezichtsbelemmeringen: geen overzicht meer hebben,

vertroebeld zicht.

Behandeling: zich kritisch met de eigen manier van zien

bezighouden; bereid zijn om om inzicht te vechten; tegenover

zichzelf durven toegeven dat er ernstige problemen met het

doorzicht zijn.

Vervulling: doorzicht en inzicht; open/offensief met de eigen

zienswijzen in de slag gaan.

Relatie met oerprincipe: Zon/Maan-Mars.

Hoornvlieszweer

Lichaamsniveau: hoornvlies van het oog (vensterruit van het

oog, doorzicht, inzicht).

Symptoomniveau: woekering op het hoogste niveau van het zien

en onderkennen: vlak voor de eigen ogen groeit iets, wat iemands

blik belemmert, zonder dat hij zich dat bewust is (daarom moet

het lichaam het tonen); eigen, in verkeerde banen geleide groei

belemmert de blik; gezichtshandicap: bepaalde gedeelten van het

gezichtsveld zijn uit het zicht geraakt.

Behandeling: het eigen zicht laten groeien; de vlak voor de neus

liggende problemen in het zicht krijgen; tegenover zichzelf durven

toegeven dat er ernstige groeiproblemen m.b.t. het overzicht zijn.

Vervulling: de eigen blinde vlekken als groeistimulansen

onderkennen en aanvaarden.

Relatie met oerprincipe: Zon/Maan-Pluto.

Quote:
Bedenk dat vit. A DE heler is van ogen en gezichtsvermogen!

O ja, en omega-3, vooral de verlengde keten (DHA). Zowel vit. A als DHA zijn te vinden in gefermenteerde levertraan

Als de opname hiervan is verstoord (want aan de inname ligt het niet), wat kan je dan nog doen? Maagzuur versterken en leverreinigingen?

Statines (ook de kruidenversie) verstoren waarschijnlijk ook de opname van vetoplosbare vitaminen.

Ah ik hoor net dat het potje leeg is en er geen nieuwe meer in huis komen. Was mijn laatste betoog toch aangekomen.

Nee, zeer zeker niet, zou ik ook niemand aanraden, hij heeft het heel langzaam afgebouwd, van één per week minder naar om de dag en heeft daartussen steeds een paar weken tijd gelaten, toen nog een tijdje fyto-statines en daarna gestopt. Zijn ogen zijn trouwens niet verder achteruit gegaan.

Als je ineens stopt schijnt je cholesterol de lucht in te schieten, omdat het lichaam meer receptoren aanmaakt voor cholesterol door de statines (of heb ik mij weer iets op de mouwen laten spelden Mike?). Zelf ben ik niet bang voor een hoog cholesterol, maar mensen die onder controle staan schrikken er misschien wel van, de angst voor een hoog cholesterol zit er nog altijd goed in.

Er zijn genoeg gevallen bekend van mensen die plotsklaps gestopt zijn met die rommel en geen nadelige gevolgen hebben ondervonden, maar alleen positieve, in de zin van dat spierafbraak en geheugenverlies onmiddellijk afnam.

Mike

Quote:
Als de opname hiervan is verstoord (want aan de inname ligt het niet), wat kan je dan nog doen? Maagzuur versterken en leverreinigingen?

Hoi Tanja, spijsverteringsenzymen gebruiken: (lipase wordt alleen door de pancreas aangemaakt) en natriumbicarbonaat (theelepeltje sochtends/savonds) om de enzymvorming door de pancreas te ondersteunen.

Zie ook: https://www.fatsforum.nl/topic/maculadegeneratie

Tanja, Mike,

Bedankt voor jullie reactie. Ik weet inmiddels van mijn man dat hij de Pravastatine

bijna altijd vergat, ha ha. Dus probleem is opgelost, hij had nooit verhoogd cholesterol; ik weet inmiddels van dit forum dat dat ook niet bestaat: verhoogd cholesterol. Nu heeft hij ook nog 3 bloeddrukverlagers(ook bèta blokkers), waarvan ik nog niet weet wat we er mee moeten doen, hij slikt ze al jaren. Met de huisarts overleggen zal beslist het geijkte antwoord opleveren. We eten nu WAPF, hoewel mijn man wel eens zondigt. Nu heeft mijn man sinds 2 weken ook gordelroos onder de arm, waarvoor huisarts zinkzalf geadviseerd heeft en sinds gisteravond koortslip. Hij heeft 'n erg drukke baan en behoorlijk wat stress, dus daar zal de oorzaak wel liggen.

Uit voorgaande reacties concludeer ik: vit A voor de ogen, de lever aanpakken voor de rest. Nog iemand 'n idee??

Ik heb bij Vitavie capsules boterolie met gefermenteerde levertraan in bestelling staan, nog niet weg gestuurd, dus er kan nog 'n bestelling bij (dan geen verzendkosten, ben tenslotte zuunig).

Het begin is er. Als ik nog iets kan doen....ik hoor 't graag.

Zo zuunig ook weer niet want die capsules zijn als je naar de inhoud kijkt bijna 4 x zo duur..

:-)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan