Even een update: die hormoonanalyse op basis van symptomen die ik had laten uitvoeren (zie 1 van mijn laatste berichten in deze berichtendraad).
Die hormoonanalyse had best goed uit kunnen pakken denk ik: maar het was toch te weinig toegespitst op mij als persoon en dan heeft het weinig zin.
Ik had wel mijn persoonskenmerken doorgegeven inclusief voedselallergieen, onverteerbaarheden e.d., maar bijv. ook zeewier werd aangeraden zonder enig voorbehoud terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat ik een hashimoto-figuur ben.
Als een hormooncoach daar dan in het advies geen rekening mee houdt, dan is die geen knip voor zijn of haar neus waard.
Gelukkig was er een niet-goed-geld-terug-regeling: anders was ik er zowiezo al niet aan begonnen.
Ik heb intussen veel extra info gezocht en gevonden over mensen, vrouwen vaak, met een schildklier die zichzelf aanvalt.
Dat mijn schildklier zichzelf aanvalt, is nu weer voelbaar sinds ik een tijdje kelp heb ingenomen. Typisch is dat ik nog steeds mijn schildklier voel prikken soms, ook al ben ik gestopt met die kelp. Maar voor ik die kelp slikte had ik dat dus niet, althans, een hele lange tijd niet. Die kelp heeft de auto-immuunreacties erger gemaakt, maar het heeft kennelijk nogal een na-ijl-effect. Volgens mij beschreef Wimeer dit ook hier op dit forum: hij had hiziki gegeten en vervolgens kreeg die klachten, maar die bleven ook nog toen die gestopt was met de hiziki.
Ik heb een aantal dingen gevonden over mensen, vrouwen vaak, met hashimoto:
1. ze zitten vaak aan een glutenvrij dieet noodgedwongen en melk en soja gaat vaak ook niet: het gaat echt om religieuze vermijding anders vlamt de ziekte op;
2. de ziekte is progressief als je specifieke persoonsgebonden allergieen/intoleranties niet mijdt als de ziekte: het is bij mij ook niet bij te houden die allergieen: er komen er telkens steeds meer bij dat zelfs de huisarts achterover sloeg, maar als het overigens over hashimoto ging, dan was hij overigens weer niet thuis;
3. vaak spelen drie dingen een rol: lekke darm, erfelijke aanleg, stress / toxinen (bijv. bacteriele infecties e.d.). In mijn geval ben ik zeker erfelijk belast via mijn vaders tak;
4. hormoonsuppletie neemt de oorzaak niet weg, maar zolang je met je leefstijl onvoldoende een antwoord hebt op de auto-immuunziekte, is hormoonsuppletie zo gek nog niet omdat de auto-immuunreacties die steeds erger worden als er niets gedaan wordt deze ook weer een bron zijn voor hart- en vaatziekten / andere auto-immuunreacties/-ziekten en voor orgaanaanval: mijn zus heeft bijv. later in haar leven pas diabetes type I gekregen (de auto-immuunvariant) en zij heeft het ook aan haar hart: zou niet gek zijn te bedenken dat haar verwaarloosde schildklierprobleem (hashimoto/ hypothyreoidie) (en laten we niet vergeten: onvoldoende oog van de huisarts voor dit type auto-immuun-schildklierprobleem dat ook nog bij ons in de familie zit) hieraan ten grondslag ligt. Stress kan schildklierproblemen aanjagen, maar andersom is het ook mogelijk zolang de schildklier niet een beetje tot bedaren gebracht kan worden;
5. specieke spieroefeningen beinvloeden je gehele stofwisseling: ook je spijsvertering en daarmee ook je gezondheid. Belangrijk daarbij is dat ze niet te veel inspanning kosten en dus ook geen extra aanjager kunnen zijn voor bijnieruitputting kunnen de spieren toch verdichten en ook de lymfeklieren stimuleren. Een bekende schildklieractiviste in de VS, genaamd Mary Shomon
http://www.thyroid-info.com/contact.htm, zweert bij de oefeningen van ene Theresa Tapp: zie hier een tijdelijke link naar die oefeningen (als het goed is kun je die link downloaden zodat je de oefeningen op je computer hebt staan als deze URL inactief is gemaakt):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/209895/tijdelijk/t-tapp_basic_plus_workout1.avi (je kunt deze link downloaden).