Linux een alternatief voor Windows, Apple en Google ed.

Jokejoke

New member
Dit topic zal helaas geen hoge ranking krijgen in de lijst op dit forum wat op zich onterecht is.

De hoofdreden zou moeten zijn dat velen hier op dit forum zich terecht zorgen maken over oa. de heer Gates en zijn vaccinatie programma.

Het wrange is dat de meesten hier WEL gebruik maken van het systeem wat hij ooit heeft opgezet EN nu vele jaren lang de inkomsten heeft gehad tot mogelijk op de dag van vandaag en JIJ daarmee de agenda sponsort waar de heer Gates zijn invloed waar dan ook ter wereld koopt.
Laat dat even tot je doordringen.

Over het geval privacy zullen we het nog maar niet hebben.

Zoals zovele zaken tegenwoordig zijn de bigtech bedrijven veel te machtig met alle censuur die we nu zelf meemaken.
Er zijn wel degelijk alternatieven, maar helaas zijn de bigtech bedrijven zo machtig dat zowat ieder alternatief wordt uitgekocht en van de markt gehaald.

Zijn er alternatieven, jazeker en een ervan is Linux.

Voor de windhoos gebruikers onder ons is linux mint een mooi begin om eens te proberen.
Voor de apple fans dan is linux elementary een mooi begin om eens te proberen.

Downloaden kan op
https://distrowatch.com/

Het mooie van Linux is dat het op je usb stick kan zetten en van daar uit kan proberen je bent dus NIET verplicht om het op je huidige systeem te zetten.

Zoek op YT hoe je dat moet doen.

Linux heeft een prima grafische interface dus niets met toest combis ala windows dos.

Dan is er nog het onderwerp browser, mail, privacy en het beschermen van je internet data en hdd data.
Veel is op de onderstaande links wel eea te vinden.

Ook hier zijn er genoeg veel betere en meer privacy bewuste oplossingen.
Hier wat meer info over eea.

https://hacker10.com/

https://www.privacytools.io/

https://www.digital-privacy.net/

Ik ken Linux al meer dan 20 jaar. Het is een mooi systeem en ook op een thuiscomputer is het goed bruikbaar. Er hoeft dan geen Windows (Microsoft) of MacOS (Apple) gebruikt te worden.

MAAR:

Welke hardware gebruik je? Is de hardware wel 'clean'?

Gebruik dan ook geen hardware van IBM of Microsoft.
Gebruik geen videokaart van ATI. ATI heeft een model videokaart dat RADEON heet. RADEON lijkt op ADRENO(chrome).

Zijn bekende merken zoals Acer, ASUS, HP, MSI en Trust wel zuiver?
En hoe zit het met Intel, dat zo goed als alle processoren maakt?

Sometimes when it quacks, it really is just a duck
We moeten oppassen met het veroordelen van bedrijven, omdat met wat springen door hoepels, een bepaalde term wel eens zou kunnen klinken als iets! Ik heb voor wat betreft AMD best wat research gedaan, maar ik heb nooit concreet iets kunnen vinden wat wijst op een sinistere agenda. Sterker nog, AMD heeft wat mij betreft betere papieren in handen dan Nvidia.

Als mensen merknamen als "Starbucks" of "Guinness" boycotten dan snap ik dat volledig!

"Follow the money". Starbucks is in de startup fase tot stand gekomen mede dankzij het geld van  meneer William Gates Senior. Dus ieder kopje koffie dat je daar aanschaft, is weer extra spekken van de bankrekening van de Gates familie. De Guinness familie is zo Satanisch als het maar kan. Tom Guinness is getrouwd met Rachel Chandler, en actief in de mode en modellen wereld. Rachel Chandler is specifiek door Q benoemt als een zeer kwaadaardige invloed en is een sleutelfiguur in het hele pedofielennetwerk dat op wereldwijde schaal opereert. Iedere pint Guinness die gedronken wordt, draagt bij aan de inkomende geldstroom voor deze familie, die dus duidelijk verbonden is aan Satanisme en pedofilie.

ATI(AMD tegenwoordig) heeft inderdaad de naam "Radeon" jaren als merknaam voor hun grafische chips gebruikt en doet dit nog steeds. Radeon slaat in dit geval op een term uit het Hindi, wat een stukje beeldspraak is voor het ontbranden van Radium gas. De reactie is een ontlading van enorm veel energie, en AMD als vendor wil natuurlijk de performance van hun chips uitdrukken als "Explosief goed".

AMD werkt ook al jaren met open standaarden en hun platform is grotendeels open source, dus developers kunnen vrij makkelijk contributies maken aan de broncode van hun drivers.

NVidia is enger in dit opzicht. Deze club levert middels zijn drivers "spyware" mee die telemetrie van je computer in kaart brengt en upload naar een database. Je moet voor het gebruiken van officiële NVidia drivers ook een account aanmaken die zich aanmeld in hun netwerk, waarmee dus een schaduwprofiel wordt gemaakt van jouw systeem. Deze data wordt ook weer gevoed aan een Amazon Machine Learning netwerk. Waar zijn ze mee bezig daar bij Nvidia?

Voor wat betreft Linux.. De ene distributie is de andere niet. Sommige distributies zijn zeer goed doorontwikkeld, en gebruiksvriendelijk, waarbij je hardware van je computer ook goed ondersteund zal worden. Andere distributies zijn heel bare bone, en alleen een volleerd programmeur kan daar het maximale uithalen.

Ik werk met een laptop van mijn werk en deze MOET op W10 draaien, incl, alle laatste updates. Als ik zelf een laptop zou hebben zou ik nog twijfelen, want het laatste wat ik wil is dat een systeem download waardoor mijn laptop in de soep loopt. Ik denk dat velen met deze angst en twijfel zitten en het daarom houden bij wat ze wel kennen en wat wel goed draait.

Mike

Ik snap je angst, en zie dat inderdaad bij veel mensen. Windows 10 kan trouwens ook vrij goed "privé" gemaakt worden weer. Ik zelf heb alles wat met telemetrie te maken heeft eruit gesloopt, en na een maand lang monitoren van het netwerk verkeer ben ik ook wel zeker dat de aanpassingen daadwerkelijk werken. Geen vreemde uploads of sessies naar Microsoft meer vanaf mijn netwerk.

Ik beschik niet over jouw ICT-kennis, ben maar een simpele gebruiker. En met mij velen. Voor ons soort mensen moet iets gewoon werken en gebruiksvriendelijk zijn. Daarom heb ik ook nooit kunnen wennen aan een Mac, was al te ingewikkeld voor mij.

Mike

Ik kan wel eens een tutorial maken in Jip en Janneke taal zodat mensen hun telemetrie settings uit kunnen zetten :).

Dat zou ik zeer op prijs stellen. En het moet ook echt werken, niet dat de boel ineens compleet in de soep loopt.

Mike

Het werkt echt! Windows is namelijk zo gemaakt dat deze instellingen gewoon uit kunnen staan. Sterker nog, het MOET uitgezet kunnen worden omdat bepaalde bedrijven en grote spelers dit eisen. Ik maak dus feitelijk niets kapot, ik zet alleen een aantal "features" uit.

Ik kan wel eens een tutorial maken in Jip en Janneke taal zodat mensen hun telemetrie settings uit kunnen zetten :).

Daar zou je mij ook heel blij mee maken Charza!!!😇

Edwin,
Niets is perfect en zonder enige vorm van spionage.

De door jouw genoemde bedrijven maken allemaal deel uit van de elite links of rechts zo verweven is het allemaal en dat betekent dat je nooit 100% zuiver zal zijn.

Wat je wel kan doen is zo veel mogelijk eea. voorkomen en daar is waar het mij om te doen is.
Het is niet alleen maar de elite die je bespioneerd, maar ook de hacker en of it scholier en noem ze maar op.

Als je gezond leeft is dat geen garantie dat je geen ziektes zal krijgen, maar je reduceert het risico wel zo ook met dit topic.

Nogmaals je kan linux gewoon proberen vanaf je usb stick je hoeft helemaal niets te instaleren op je huidige systeem.

Als je van een usb stick werkt dan heb je toch altijd nog de pc zelf nodig? De hardware of installatie programma draait dan toch op de achtergrond?

is een VPN niet gewoon voldoende?

Een OS en VPN zijn twee totaal verschillende dingen. Dat weet ik zelfs als totale leek nog wel.

Mike

Mee eens. Ik begrijp dat het om de privacy gaat. Dan zou een VPN toch moeten volstaan? Waarom is dat niet voldoende voor de privacy?

Er zijn talloze achterdeurtjes ingebouwd in Windows. Heb niet de illusie dat je met een VPN anoniem aan het surfen bent over het web!

Mike

Als je van een usb stick werkt dan heb je toch altijd nog de pc zelf nodig? De hardware of installatie programma draait dan toch op de achtergrond?

Er is geen instalatie programma wat draait of nodig is om een linux distro te proberen op je pc/laptop.

Heb niet de illusie dat je met een VPN anoniem aan het surfen bent over het web!

Heb niet de illusie dat een vega/wapf lifestyle ziektes voorkomt .... maar je reduceert de kans er op wel en is dat niet waarom we het doen ?

Kan ik er ook tegen in brengen, maar dat is de discussie niet.

En met zon opmerking sla je de discussie dood en dat lijkt me niet de bedoeling.

Ook hier wordt een poging gedaan mensen bewust te maken van hoezeer internet en its devices op veel manieren onze data lekken en dat is net zon proces als de slapers wakker maken.

Kortom ook op dit onderwerp zal nog heel wat water door de rijn gaan eer men gaat beseffen hoe de zaken er voor staan.

Waar het om zou moeten gaan is dat je (gaat) beseffen hoezeer je bespioneerd wordt.

Vervolgens kan je dan diverse zaken gaan doen om precies dat te gaan minimaliseren.

Wat je dan vervolgens als grootste probleem ziet en de oplossing is een beetje aan de persoon zelf.

Dankjewel voor je uitleg Joke. nooit in verdiept eigenlijk. Ik zal eens overwegen of ik hier iets mee wil doen. Voorlopig vind ik het goed zo.

https://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/gaat-mewe-facebook-ten-onder-brengen/

Goed artikel van de mensen van wanttoknow.

In het nederlands dus geen excuus om het niet te lezen.

Trek je conclusies en verder ... is het aan jouw welke krachten je in stand blijft houden of kiest voor de nieuwe alternatieven.

Dont fight the old, but create a new alternative to make the old obsolete.

Voor de goede orde deze opmerking is al meer dan 100 jaar oud met dank aan buckminster fuller.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan