MCT Olie

Jocoma

Member
MCT olie wordt de laatste tijd aanbevolen om o.a. in te bakken. Echter het heeft een rooktemperatuur van 177 graden.
Voor het bakken van vliees / vis zit je al gauw op een temperatuur van 190 - 200 graden...
Er zijn tal van andere vetten / oliën die verhit kunnen worden tot boven de 200 graden..

Vraag ; Is MCT olie eigenlijk wel geschikt voor gebruik bakken ?

Bijvoorbaat dank

MCT olie wordt de laatste tijd aanbevolen om o.a. in te bakken. Echter het heeft een rooktemperatuur van 177 graden.
Voor het bakken van vliees / vis zit je al gauw op een temperatuur van 190 - 200 graden...
Er zijn tal van andere vetten / oliën die verhit kunnen worden tot boven de 200 graden..

Bijvoorbaat dank
Dierlijke vetten, waaronder geklaarde boter (ghee), eendenvet, boter of reuzel, zijn gezonde en stabiele vetten die de voorkeur hebben om in te bakken.

Als ik vlees bak gebruik ik altijd ossewit in combinatie met een beetje boter. Ik heb er nooit aan gedacht om MCT olie te gebruiken, is ook best wel prijzig maar misschien is het wel lekker. Mij lijkt het beter om bijvoorbeeld rundvlees in z'n eigen vet te bakken, nl ossewit en varkensvlees in reuzel. En voor de extra smaak wat boter erbij. Ossewit is ook erg goedkoop, ik betaal € 6,5 voor een liter en voor reuzel € 3,95.

• Leuk
Waarderingen: Surv
MCT olie is een push-product van de natuurvernietigende palmolie industrie.
Deze olie kan hartritmestoornissen veroorzaken en allerlei huidproblemen, dus effe opletten wat deze olie met je lijf doet.

Bijvoorbaat dank
Jocoma, je stelt een vraag die je zelf in je inleiding beantwoordt !

MCT olie is een push-product van de natuurvernietigende palmolie industrie.
Deze olie kan hartritmestoornissen veroorzaken en allerlei huidproblemen, dus effe opletten wat deze olie met je lijf doet.
Het kan ook uit kokusolie gewonnen worden, kokusolie bestaat voor 50 % uit MCT olie, sommige mensen gebruiken kokusolie om mee te bakken.

Kokos groeit aan.. ..palmbomen..
Ja klopt maar de palmboom waar palmolie van gemaakt wordt is echt geen kokospalm, er zijn nogal wat verschillende palmen zelfs een uit België in een fles

• Haha
wow, maar palmolie is toch niet het zelfde als kokosolie?
Nee is zeker anders, een vrucht van de "oliepalm" Is flinke appel grote en relatief zacht bevat relatief veel olie, kokosnoot is een flinke Duitse kop (clown schaap) en relatief hard en bevat relatief veel deurmat en bezem materiaal 🤣🤣🤣

Terugkomend op de hamvraag 😋😋😋
MCT-olie? Misschien best lekker bij kokoskoekjes bakken bij max. 175 gr. C ? Of dadeltaartjes ? 😀

Terugkomend op de hamvraag 😋😋😋
MCT-olie? Misschien best lekker bij kokoskoekjes bakken bij max. 175 gr. C ? Of dadeltaartjes ? 😀
Kokoskoekjes zou ik bakken in kokosolie. Proef de wholy oly van de sundancer eens ! Sundancer heeft een banner op dit forum.
Mct olie heeft voorzover ik weet geen kokossmaak.

• Haha
Wat moet je dan met die MCT-olie ? 😳 🤡
Die is bedoeld voor mensen die een ketodieet volgen. Je kunt die als een soort snack (!) beschouwen zonder dat je hele spijsvertering in gang wordt gezet, zodat je sneller in de ketostand komt.
Als ik het goed heb begrepen tenminste. Heb er een poos geleden wat over gelezen en op YT gezien.

• Leuk
Dank voor jullie reacties en suggesties.

Misschien kan ik het voor bakken / braden beter bij Ghee - roomboter - advocado olie - rijstolie...houden...
Kokos olie heeft een rooktemp. van ook max 177 graden. Tijdens bakken / braden bereikt de temp. al gauw tegen de 200 graden.

• Leuk
Af en toe koop ik een fles rijstolie om mayonaise te kunnen maken. Neutraal van smaak. Leverancier had buiten gezet vanochtend, dus redelijk fris. Nu zag ik in die olie allemaal vlokken. Zou dat dan op duiden dat hier ook voor deel verzadigde vetten inzitten net als bv bij olijfolie.?

Wij hebben deze 20220411_112611.jpg

20220411_112620.jpg20220411_112436.jpg

Af en toe koop ik een fles rijstolie om mayonaise te kunnen maken. Neutraal van smaak. Leverancier had buiten gezet vanochtend, dus redelijk fris. Nu zag ik in die olie allemaal vlokken. Zou dat dan op duiden dat hier ook voor deel verzadigde vetten inzitten net als bv bij olijfolie.?

Wij hebben deze Bekijk bijlage 9807

Bekijk bijlage 9808Bekijk bijlage 9809
Wat ik ervan weet vlokt plantaardige koudgeperste olie die koud staat wel vaker.
Niets bijzonders aan de hand schijnt het.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan