mechanische ventilatie

Godsgeschenk

Well-known member
Wij hebben een brief van de woningbouwvereniging gekregen, dat ze de woningen van mechanische ventilatie willen voorzien om de luchtvochtigheid in de woning te verlagen. Nu hebben wij echter zelf geen vochtprobleem.

Ik weet dat ik absoluut niet tegen airconditioning kan, dat ik daarvan ga hoesten.
Ik weet niet of mechanische ventilatie hetzelfde effect heeft.
De mechanische ventilatie ververst de lucht in de kruipruimte en zuigt de lucht af in de keuken, de douche en het toilet. Luchttoevoer vindt plaats via de aanwezige ventilatieschuiven in de woonkamer en de slaapkamers. De luchtvochtigheid daalt daarmee tot een behaaglijk niveau (schrijft men).
Weet er iemand iets vanaf?
Is het een goede zaak, of kan men beter het normale vochtniveau laten bestaan?
Wordt de lucht dan zo droog dat men ademproblemen kan krijgen (als men daar bevattelijk voor is) en ook een droge huid kan krijgen?

Dorothé

Als het niet bevalt: je kan het ding uitzetten.
Verder kan het een goed idee zijn. De simpele uitvoering zuigt alleen af en de aanvoer van schone lucht komt van buiten. Zorg wel altijd dat er voldoende ventilatieroosters open staan en hou die ook goed schoon. de Mechanische ventilatie veroorzaakt een heel lichte onderdruk in huis en als de luchttoevoer onvoldoende is, kan er lucht uit de kruipruimte of uit het riool in de woning komen, dat is ongezond.
Meer geavanceerde systemen met warmteterugwinning geven een besparing op de energierekening, maar daar komt de schone lucht via het systeem binnen. Deze lucht wordt gefilterd en opgewarmd via een warmtewisselaar waar de warmte aan de afgevoerde lucht onttrokken wordt. Persoonlijk vind ik het laatste systeem niet prettig. Beide systemen zijn hoorbaar, het geavanceerde systeem het meest.
Zelf ventileer ik het liefst gewoon met het raam open.

Dank je wel Gerard.

Dan denk ik dat ik het maar gewoon doe, als ik het toch gewoon kan uitzetten.

Dorothé

Ik heb ook een dergelijk systeem. In de huiskamer en de slaapkamers heb ik ventilatieschuiven die vanzelf open en dicht gaan. Niets mis mee. Behalve in de woonkamer is het in de winter koud door zo,n schuif. We hebben zelf de draadjes losgemaakt dus die doet het niet. Ik kan tenslotte de deur openzetten indien nodig.

Dank je Liesje.

Ik heb ook nog woonpunt (de woningvereniging) gemaild.

Goed, het gebeurt niet van vandaag op morgen, maar wij moeten wel aangeven of we het willen of niet.

Dorothé

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan