Mijn moeder van 85 jaar moet er ’s nachts 6x uit om te plassen, wie weet een oplossing?

Poekie

Administrator
Tot 84 jaar en 9 maanden was mijn moeder nog kerngezond en heel actief. Woont zelfstandig. Ze ging 3 middagen en 2 avonden te bridgen en klaverjassen. Reed zelf auto, net goedgekeurd voor haar rijbewijs. In mei een nieuwe e-bike gekocht, en een fietsverzekering afgesloten voor 5 jaar. (ja echt). En ze gebruikte nul-komma-nul aan medicijnen.

Mijn moeder eet volgens de Weston Price principes, eigenlijk hetzelfde als wij:
www.voedingisgezondheid.nl/wat-eten-wij

Op 23 juni werd mijn moeder getroffen door een hersenbloeding in haar kleine hersenen. Als het in de kleine hersenen is kun je daar redelijk tot goed van herstellen, je kunt alleen balansprobleempjes hebben. Die had ze al, want ze heeft twee hoorapparaten, en altijd al voorzichtig op moeten staan en zo. Diagnose: Vasculaire dementie.

Na 3 dagen ziekenhuis ging ze 1,5 week revalideren in een verpleeghuis. Daar moesten ze haar op een gegeven moment afremmen, zo fanatiek was ze aan het oefenen met de fysio-oefeningen. Ze had in het ziekenhuis Nifedipine -Retard 30mg, wat later verhoogd werd tot 60mg op de dag dat ze naar huis ging. Het is een bloeddrukverlagend medicijn.

Na 6 weken gingen we voor een MRI-scan en een week later voor controle bij de neuroloog. Alles ging hartstikke goed, we zagen haar bijna alweer fietsen en misschien wel autorijden.

De neuroloog was heel tevreden en zei dat ze, op de balansprobleempjes na, volledig zou herstellen. En dat de kans op een 2e hersenbloeding eigenlijk niet aanwezig was. Ze had gewone domme pech.

Ik vroeg of de hoge bloeddruk van toen, boven de 200, het gevolg was van de hersenbloeding of andersom. Nee, het was een gevolg van de hersenbloeding. Voor de hersenbloeding meette mijn moeder al haar bloeddruk en die was altijd goed. Ik vroeg of in dat geval mijn moeder niet kon stoppen met de medicijnen. We hadden een staatje mee van de meting van de afgelopen 6 weken. Hij vond het op zich wel goed, maar we moesten het regelen met de huisarts.

Zo gezegd, zo gedaan. Op 20 augustus zijn we gestopt met medicijnen en op 24 augustus kreeg ze haar 2e hersenbloeding. Daarna ging ze langzaamaan achteruit. Haar bloeddruk schommelde op-en-neer. En ze werd down in haar gedrag.

De Nifedipine had, hoe kan het ook anders, bijwerkingen. Ze kreeg dikke enkels en een hoogrode kleur en ze moest ’s nachts steeds meer naar de wc om te plassen. Nifedipine is een heel sterk medicijn dat vaak in ziekenhuizen wordt gegeven.

Omdat haar bloeddruk weer op begon te lopen ging ze toch weer aan de bloeddrukverlagers, Enalapril maleaat, 5mg. Een lichte vorm. Ook in de hoop dat haar ‘depressiviteit’ wat beter zou gaan worden. En wat lees ik als eerste bij de bijwerkingen: depressie en hoofdpijn. Wat zal dat gaan worden. Elke dag gaf ik met tegenzin het pilletje.

Ook van deze medicijnen kreeg ze bijwerkingen: dikke enkels en ze werd alleen maar meer verward. Vroeg de hele dag door: wat moet ik doen? Moest bij bijna alles geholpen worden. Wij waren ondertussen 3 maanden overdag in de zorg.

Na 11 dagen contact gezocht met de huisarts, dat we willen stoppen met het medicijn. Ook vroeg ik hoe we het vele plassen ’s nachts (6x) konden verminderen. Dat zou resulteren in een plaspil, pil nummer 2. Ik gaf aan dat mijn moeder dat niet wil, wij ook niet. Je begint met 1 pil en de rest volgt.

Er is intussen bloed geprikt en mijn moeder had een verlaagd natrium-gehalte, een verlaagd vitamine D gehalte en een iets verhoogde bloedsuiker.

We ‘mochten’ stoppen. Intussen was ik al op zoek gegaan naar homeopatische middeltjes. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op:

Crataegus complex (meidoorn) van A Vogel - ondersteunt het hart
Viscum Album (maretak) van A Vogel - voor een normale bloeddruk
Solidago complex van A Vogel - voor een goede vochthuishouding
Bio-vitamine D3 1000 IE capsules

En zonder pilletje is haar bloeddruk prima. We zijn nu 12 dagen verder en het gaat steeds beter met haar. Ze is niet down meer, kan hartelijk lachen om grapjes en maakt zelf ook grapjes. Vertelt ons dat we een sleutel mee moeten nemen als we de deur uit gaan. Haar dikke enkels waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Ze ging zelf weer dingen doen, waarbij ik haar eerder moest helpen.

Ook zijn we aan de gang gegaan met levertraan (van de rog), kokosolie met Keltisch zeezout en ook dat geeft een verbetering.

Nu heeft ze via het CIZ een indicatie gekregen voor een verpleeghuis met BOPZ (Wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen). Ten tijde van de gesprekken was ze er behoorlijk minder aan toe als nu. Gelukkig gaat ze volgende week naar een huis dat tussen een zorg- en verpleeghuis in zit. Dus geen gesloten afdeling en het zag er erg gezellig uit. Ze kan niet meer alleen wonen en de winter staat voor de deur. Haar kinderen werken allemaal nog, dus in het zorghuis is ze onder de mensen en worden er activiteiten georganiseerd. Ze ziet er nog tegen op, na 33 jaar uit haar huisje vandaan, maar we hebben goede hoop dat ze daar wel gaan wennen.

Alleen het vele plassen blijft. Volgens een verpleegkundige van Geriant, die ons in het hierboven genoemde CIZ proces heeft bijgestaan, komt het vele plassen van de beschadigingen die ze opgelopen heeft door de hersenbloeding. Maar ja, andere mensen in de zorg zeggen dat je niet zonder medicijnen kunt als je problemen hebt met je bloeddruk. Gelukkig slaapt ze tussen het plassen door wel goed. Voor de nachtdienst (ik en mijn broers en zus) is het wat minder want ze slaapt luidruchtig. ;-)

Dus wie heeft de gouden tip om haar nachtelijke plassen terug te brengen naar minder.

Hoi Poekie,

Wat rot voor jou en je moeder.

Het lijkt erop dat het vele plassen door de bijwerking van de medicijnen komt. pollakisurie las ik.
Wellicht heb je hier iets aan? Staan een aantal tips in om minder vaak te plassen.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/183694-pollakisurie-vaak-plassen-oorzaken-van-frequent-urineren.html

Op zich begrijpelijk dat ze baat heeft bij meidoorn voor de bloeddruk. Maar meidoorn kan ook zorgen voor een te hoog kalium. Wat ik uit je verhaal begrijp is dat haar kalium te hoog is. Wellicht is de meidoorn te vervangen voor een ander alternatief?

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/179798-hyperkaliemie-verhoogd-kaliumgehalte-in-het-bloed.html

Bepaalde kruiden kunnen wel helpen maar zou ook denken aan voedingspatroon en wat voedingssupplementen. Een te hoog homocysteIne is een risicofactor voor hart- en vaatziekten en ontstaat mede door tekort aan vitamine B.
Denk verder aan de kwalijke invloed van electromagnetische velden, zoals van MRI en electrische fiets. Reuzehandig zo'n electrisch vervoermiddel en zeker op gevorderde leeftijd maar je zou moeten zorgen voor bescherming tegen de electrosmog en de invloed van de MRI moeten neutraliseren. Zelf goede ervaringen Floww-drops.
Medicijnen zorgen er voor dat je voedingsstoffen kwijtraakt. bloeddrukmiddelen onder andere aan Q10, kalium, vitamine D en zink. En ze zorgen voor een verminderde aanmaak van melatonine. ACE-remmers zorgen voor het kwijtraken van mineralen als zink, kalium en natrium.
Gouden tip heb ik dus niet.

@Binc, gelukkig is ze met de medicijnen gestopt, dus we hopen sowieso op een verbeterd pasgedrag.
In principe is niet haar kalium t hoog, maar het natrium te laag. Maar de arts van Geriant heef overleg gehad met de huisarts. Na een tweede bloedprikken is haar gehalte 131, waar het eerder 128 was. Maar toen ze in het ziekenhuis lag was het 131, dus kennelijk hoort dit getal bij haar. Normaal heb je een waarde tussen de 136-145.

2,5 week geleden is er de eerste keer bloed geprikt en daaruit bleek niet dat haar vitamine B te laag was. Er is geen blaasontsteking en haar urine is op kweek gezet, waar ook niets uitkwam. Haar nieren zijn ook goed.

@Janneke,
Zeker kunnen electromagnetische velden je gezondheid verstoren. Ze fiets nu al 4 maanden niet meer en het vele plassen is opgetreden na de hersenbloeding. Ik denk inderdaad dat de medicijnen hier debet aan zijn. Misschien dat het wat langer duurt voordat het haar lichaam heeft verlaten.

Hi Poekie, wat een schrik en superfijn dat jullie het zo goed al hebben kunnen oplossen!
De hersenbloeding kan zenuwstelsel hebben aangetast waardoor de blaas “overactief” is geworden, of de medicatie wordt er door het lichaam uitgegooid wellicht. Levertraan en bottenbouillon voor herstel van zenuwen is dan goed.
Pompoenzaadolie is beproefd middel om blaas te kalmeren en het masseren van onder lichaam met ontspannende olie ( goede essentiële olie verrijkt met lavendel en/of ylang-ylang bv).

Heel veel succes en sterkte voor je moeder!

Wel iets gestegen dus ten opzichte van de eerste keer prikken.
Dan misschien toch zorgen voor meer natrium naast Keltisch zeezout. Meer bouillon? Kokoswater zit ook natrium in las ik.
Wellicht overwegen of de opname van mineralen wel goed gaat? Spijsvertering, tekort aan maagzuur en enzymen?

jammer om te horen dat dit allemaal heeft moeten gebeuren, goed dat ze al zo ver weer gekomen is.
Ik weet niet of ik gouden tip heb, maar weet wel dat Cypress essentiële olie vaak helpt om de blaas onder controle te krijgen

Ik heb ooit gekocht - op advies van Binc - Puur Urogeni.
Is eigenlijk voor dieren, maar we zijn hier niet zo bang uitgevallen toch?
Gebaseerd op kruiden.

Misschien nog wat extra vitamine C (Acerola) voor versterken van de aderen?

Goed idee denk ik wel. Samen met de vetoplosbare vitamine C voor de hersenen klinkt als een goede combinatie!

Poekie,

Even een andere vraag. Is die organisatie CIZ een landelijke organisatie? Of is dit een organisatie die door de gemeente gekozen word? Ik kom daar niet helemaal uit. Mijn vraag heeft verder natuurlijk niks met jou moeder te maken. Maar ik ben met een paar andere familie leden al een poosje bezig om een verzorging te realiseren voor mijn oma, door middel van een zorg woning.
Het wil niet vlotten ook omdat ze zelf eigenwijs is, en omdat men beweert dat ze nog te goed is terwijl ze niet eens zelf kan douchen. Met haar hoofd dus niks mis maar lichamelijk wel.
Als dit een landelijke organisatie is dan zou ik daar eens kunnen informeren.

Binc,
Het is tegenwoordig onwijs moeilijk om in een zorg- c.q. verpleeghuis te komen. Je moet half dood zijn of zoiets. In ieder geval moet je al minimaal 5 uur zorg hebben in de week. Dat is veel hoor. Dus zijn wij bij mijn moeder begonnen met het aanvragen van zorg, zoals hulp bij het douchen, aankleden, uitkleden. Maar zover kwamen we al niet meer omdat ze best wel hard achteruit ging.

In West-Friesland heb je een organisatie Geriant, die alleen in dat gebied opereert en heel veel voor ons heeft betekend en veel heeft kunnen regelen. Als je zelf kunt douchen is het niet genoeg om 'geplaatst' te worden, daar is nl. thuiszorg voor in te schakelen. Mijn moeder had het 'geluk' dat ze tijdens het onderzoek door Geriant en later door iemand van het CIZ behoorlijk slechter was als dat ze nu is. Het CIZ bepaalt of iemand een indicatie krijgt voor opname en of dat in een zorghuis of verpleeghuis (lees gesloten afdeling met BOPZ) wordt.

Ik moet zeggen dat de afgelopen twee nachten het aantal plasmomenten minder is geworden.nog maar 5xx, en gisternacht, 4x. Dus er zit progressie in, zullen het dan toch de medicijnen zijn geweest?

Laatst bewerkt:
Poekie,

Fijn dat het nu dan toch beter gaat. Ik las dat die Enalapril wel deze bijwerking geeft ja van het vele plassen. Kans is groot dat ze daardoor wellicht ook natrium verliest. Heb je nog supplementen toegevoegd naar aanleiding van de adviezen hier? Wellicht is het ook een idee om de lever te ondersteunen met kruiden? Niet te heftige supplementen in zetten denk ik aangezien ze ook op leeftijd is. Maar het kan dus wel dat het door de bijwerking komt van de medicatie. Op zich lijkt me dat geen slecht teken want dan zou het dus niet door de bloeding komen denk ik.

Voor wat betreft mijn oma. Dat ligt wel een beetje anders. Zij heeft meer dan 5 uur zorg in de week. Punt is alleen dat het overal vandaan komt. Buren koken elke dag haar eten. Op zich heel aardig maar dat kan niet tot in de eeuwigheid door gaan. Mijn neef haalt elke week de boodschappen. Ze heeft hulp met aankleden in de ochtend, Maar ze kan de trap niet op om te douchen. Huishoudelijke hulp heeft ze ook vanuit de zorg. Er is een gesprek geweest omdat ze laatst gevallen is. Gat in haar hoofd en nog net haar nek niet gebroken. Is ook niet de eerste keer. Er is een gesprek geweest met de huisarts en iemand van een instantie omdat wij haar eindelijk over hadden kunnen halen hiervoor open te staan. Maar in dat gesprek schijnt gezegd te zijn dat ze er niet in komt omdat ze nog te goed is. En zelf heeft ze gezegd dat ze liever niet wil.In het rapport staat dus het argument vermeld van wat die huisarts gezegd heeft en die instantie, maar ook wat ze zelf gezegd heeft. Ze is 90 jaar maar stront eigenwijs. En zolang als iedereen alles voor haar regelt...tja, dan kan ze gemakkelijk zeggen dat het niet nodig is. Vanmiddag heb ik gezegd dat ik toch huisarts ga bellen met de vraag waar ik terecht kan om haar huis te laten verbouwen. Daarmee bedoel ik traplift, verhoogd toilet, aanpassingen in de douche, steunen. Maar dan nog, ik denk dat het niet genoeg is. Zij kan dus niet zelf douchen dus doucht ze niet. In mijn beleving moet ze gewoon naar een instelling met zorg.maandag zal ik eens contact opnemen met CIZ en kijken of ik verder kom.

Dankjewel voor je antwoord in elk geval! En uiteraard heel veel sterkte met je moeder!

We zijn nu gestrand op 4 a 5 keer per nacht eruit. Hoop dat het nog beter gaat worden, we gaan het zien. Gisteren hebben we mijn moeder naar het zorghuis gebracht. Gelukkig gaan ze meewerken om mijn moeder haar homeopatische druppeltjes te geven. Ik heb haar in ieder geval nog de pompoenpitolie in haar yoghurt gegeven. Maar nu in het huis moeten we het wel wat loslaten, dat wil ze zelf ook, haar eigen dingetje doen, en daar hoort ook het eten bij. Dat respecteren we. Wel ga ik haar vragen om haar levertraan, kokosolie en kefir te blijven gebruiken op haar kamer.

Over jouw oma, het is goed dat je het CIZ hebt ingeschakeld. Zij kijken er op hun eigen manier naar en via vragen komen ze wel achter de dingen zoals die nu allemaal gaan. Want natuurlijk kan het niet tot in de eeuwigheid doorgaan zoals het nu gaat. En straks komt de nachtzorg ook nog om de hoek kijken. Veel sterkte, je hebt nog wel een padje te gaan.

Laatst bewerkt:
De eerder genoemde vitamine C is vind ik ook een heel goede, zowel voor de aderen, maar ook voor de blaas, mocht er spraken zijn van een geïrriteerde blaaswand. Denk wel in grammen in plaats van milligrammen, zelf gebruik ik standaard drie gram over de dag verdeeld. Bij infectieziekten zoals griep gaat de dosering omhoog naar b.v. 10 gram, niets bijzonders als je weet hoeveel zoogdieren die niet C-deficiënt zijn zelf aanmaken bij ziekte en stress. Indien te veel vitamine C wordt de ontlasting dun, dat is de enige bekende bijwerking en domweg logisch.

Poekie,

Goed om te horen dat de mensen in het zorghuis je moeder de homeopatische druppeltjes willen geven.
Hopelijk word het plassen minder. De vitamine C is inderdaad een goed idee denk ik. Maar ze moet het natuurlijk zelf ook allemaal willen en niet het gevoel hebben dat er achter haar aan gezeten word. Het zal voor haar ook wennen zijn om ineens in een andere omgeving te zitten dus wellicht beter om niet meteen veel dingen tegelijk te doen.

Voor wat betreft mijn oma. Ik dacht inderdaad dat ik goed bezig was voor haar. Ze wil er alleen zelf niks van weten kreeg ik vanmorgen bericht van mijn tante. Dus ik heb besloten niks meer voor haar te doen. Nada! Ze zoekt het maar uit met het poedelen in haar teiltje met water in de keuken en rest van haar rotzooi om dan vervolgens te lopen janken dat niemand haar helpt. Ze niemand ziet en weet ik niet meer wat voor onzin. Behalve de kapper elke week.
2 keer per dag heeft ze hulp met aankleden. Maar het duurt madam te lang voordat ze er zijn. Het gevolg is dat ze het zelf doet wat ze dus niet kan en weer valt. Mijn familie heeft geen goed woord over voor haar en eerlijk gezegd verbaasd het me niet. Ik ga hier geen tijd meer in stoppen, ook niet vanuit beleefdheid. Dat boek gaat weer net zo hard dicht als deze eerder open is gegaan.

Ik wil jou nogmaals sterkte wensen met je moeder!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan