neurogene darmen

Romagi

Well-known member

Richtlijn voor het management van Neurogene

WEB12 jul. 2023 · Samenvatting van het artikel van Ines Kurze, Veronika Geng en Ralf Böthig gepubliceerd in Spinal Cord (2022) 60:435443. Wat is een neurogene darm? De symptomen van een neurogene darm zijn …


Dit artikel zet ik hier neer omdat men het heeft over RUGGEMERG LETSEL,
Hoezo RUGGEMERG LETSEL?
Komt dat letsel dan door een ruggeprik tijdens een operatie. ?
Ik heb nl. een ruggeprik gehad.

Ik heb ooit al eens gezocht naar schade door ruggeprik (verdoving tijdens een operatie) en kwam het woord dwarsleasie tegen. Nee ik heb geen dwarsleasie - of toch?
Zijn er gradaties in dwarsleasie?
Ooit al eens gezocht naar schade door ruggeprik.
Nee, dat werd in dat artikel ontkend.
Ik ga dus weer zoeken.
Waarom al die moeite?

Omdat ik de schuld geef van mijn neurogene darmen aan het LAR-SYNDROOM. = operatie aan de endeldarm waar ook heel veel zenuwen zitten (die men nauwelijks kan zien).
Er bestaat een methode om darmen in gang te krijgen met een implantaat, IN DE RUG.
Dus waarom niet in de endeldarm?
Of misschien 2 schades die samen werken.

Er is ook veel kritiek op de ziekenhuizen - zie Patientenfederatie








l
 
Laatst bewerkt:

Een echte oplossing voor dit probleem is er niet.
Darmmanagement is een vezelprodukt dat wordt geadviseerd.
Maar dit soort vezels moeten niet te lang in de darm blijven hangen.

Mijn darmspoelingen die heel lang goed hebben gefunctioneerd werken momenteel niet. Logisch, de darmen staan min of meer stil.
Dus 5 dagen geen stoelgang gehad.
Geen stoelgang betekent wel de hele dag "ongelukjes".

Gisteren toch een spoeling geprobeerd . 1e keer niets, 2e keer zowaar enige medewerking.

Ik drink nu iedere dag kruidenthee die gezond zijn voor de darmen. Zou kunnen dat dat de reden is van dit succesje. Afwachten hoe het verder gaat.
Waar zijn de mensen met soortgeljke problemen? Er moeten er heeel veeel zijn.
 
Dit staat me wel aan. Ik heb die olie besteld.
Zwarte komijnolie .
 
Laatst bewerkt:
Het L,A.R. syndroom. Low Anterior Resection. Overal te vinden.
Het begon bij mij met een poliep in de endeldarm. GEEN kanker.
Het werd een grote operatie (onnodig).
Alle mensen met LAR gaan dus per dag 10 of 20x per dag naar de WC
Na een tijdje is men het ZO ZAT dat men darmspoelingen gaat doen. Niet iedereen is daar tevreden mee maar ik zelf was wel tevreden.

Erg belangrijk om te weten bij LAR.
De endeldarm heeft een Voorraadfunctie. Wanneer dat stuk darm is gevuld met ontlasting gaat er een seintje naar de hersenen en men weet dat men naar de WC moet. We kunnen in de praktijk ook onze ontl. "inhouden" voor een tijdje.
Echter, de VOORRAAD functie is weg bij LAR .

Aangezien mijn darmspoelingen goed werkten kon ik er wel mee leven.
Ik kreeg zelfs "mooie drollen" omdat ik konstant aan de gezondheid van mijn darmen werkte.
Maar al een tijdje werken de darmspoelingen NIET meer.
Dit blijkt door de ruggenmergprik van destijds te komen.
Vreemd dat ik NU pas last heb van die ruggenmergprik.

Ik ben dus terug bij AF.
Net als voorheen 10 of 20 x per dag naar de WC. En de hele dag poetsen.
Dus mensen met LAR die ook een ruggenmerg
prik hebben gehad kunnen tevens Neurogene darmen krijgen,

Vandaag was weer verschrikkelijk.
Toch maar weer een spoeling geprobeerd.
En zowaar had ik enig succes.
Het geeft weer een beetje moed.

Ik neem nu DMS en ivermectine en drink al een tijdje kruidenthee die goed zijn voor de darmen (plus andere supplementen)

Die artsen die deze operatie deden weten wat ze aanrichten.
Er werd meteen al gepraat over darmspoelingen als oplossing.
Ik heb destijds een foldertje meegekregen en daarop staat handgeschreven wat de risico,s zijn van de operatie
naadlekkage
nabloeding
wondinfectie
ZENUWschade

Hoe ontstaan poliepen? Is dat bekend?
 
Laatst bewerkt:
Ben je ermee bekend dat spanning/stress een grote negatieve invloed heeft op (onder andere) de darmen en het zenuwstelsel?
Door constant bezig te zijn met dit probleem voed je de stress en daar worden de darmen niet beter van.
Het kan zijn dat je denkt dat je geen spanning daarvan hebt, maar onbewust is dat er absoluut wel. De hele dag hiermee bezig zijn geeft constant prikkels aan het zenuwstelsel dat daardoor nog verder van slag raakt.
Ik begrijp goed dat het een vervelend probleem is en dat het de gevolgen zijn van een operatie. Maar, als je na zoveel jaar nog steeds geen oplossing hebt gevonden om de darmen zelf weer iets te laten doen, de darmspoelingen niet meer het effect hebben van voorheen en het dus allemaal steeds slechter lijkt te worden dan is de huidige aanpak misschien niet de beste.
Hoe vervelend het ook is, soms is het beter om te accepteren dat sommige problemen er zijn en nooit meer weg gaan.
 
"Ben je ermee bekend dat spanning/stress een grote negatieve invloed heeft op (onder andere) de darmen en het zenuwstelsel?"
--------------------------------------------------------------------
Natuurlijk ben ik daar mee bekend.

Als mensen nerveus zijn omdat ze bv op reis gaan of een sollicitatie o.i.d. kan het zijn dat de stoelgang reageert.

Dat is een andere zenuwschade dan een fysieke schade door een operatie. De nervus vagus die vanuit de rug naar de hersenen gaat is beschadigd door de ruggenmerg prik.
Ik klaag al 10 jaar over duizeligheid en heb de neiging om flauw te vallen maar de ruggenmerg-theorie en neurogene darmen is nieuw .

Helaas is er geen betere aanpak dan wat ik al doe.
Een implantaat in de rug (= rechtstreeks op de zenuw) zou het enige zijn.
Ik vertrouw nog op het zelfherstellend vermogen van het lichaam.

Vroeg of laat moet de ontl. eruit. zo niet dan ploft de darm uit elkaar.
Maar daar maak ik me niet druk om, via mijn aantekeningen kan ik zien wanneer ik leeg was en weer leeg wil zijn met mijn eigen methodes.

Er bestaan GEEN oplossingen. Eventueel een stoma aanleggen.

En mensen waarschuwen. Geen ruggenmergprik tijdens een operatie.
 
Als mensen nerveus zijn omdat ze bv op reis gaan of een sollicitatie o.i.d. kan het zijn dat de stoelgang reageert.

Zo'n situatie geeft een korte en tijdelijke spanning. Sollicitatie, examen, een topsporter zoals Novak Djokovic in de finale van een tenniskampioenschap. Dat zijn spanningen die na afloop weggaan en zelfs kunnen overgaan in blijdschap als het goed is afgelopen. Of het blijft wat langer aanwezig als de sollicitatie is afgewezen.

Dat is niet wat ik bedoelde met mijn vorige bericht.

Wat ik bedoel is chronische stress. Stress omdat je constant in een vechthouding staat tegen een lichamelijke klacht, waar zoals je zelf aangeeft geen oplossing voor bestaat. Dat geeft een oneindige prikkel aan het zenuwstelsel en dat is onbewuste stress. Stress die je niet als een kriebel in je buik voelt, zoals bij de bovengenoemde kortstondige spannende situaties. Maar het is er wel en uit zich op een andere manier. Het verzwakt het al verzwakte zenuwstelsel en darm nog verder. Vecht niet tegen iets waar je niet van kan winnen. Je gaf aan dat darmspoelingen niet meer het effect hebben van voorheen. Dat is natuurlijk een lastige situatie. Het zou zomaar kunnen dat dat een reactie op stress is.

De zenuwschade als gevolg van de operatie komt niet door stress, maar stress zet het zenuwstelsel wel verder onder druk.
Je wilt de darm kunnen legen, zodat het niet uit elkaar klapt. Sinaasappel met magnesium helpt daarbij? Misschien Oxy-Powder proberen? Verder zou ik er in jouw situatie voor kiezen om het te "accepteren" en "los te laten". Dan kan stress verdwijnen en dat komt het zelfhelende vermogen van het lichaam alleen maar ten goede. Eventueel een darm onderzoek in een van de ziekenhuizen waar Mike het over had afwachten, als je daar terecht kan.

Het is maar een advies. Het is natuurlijk eigen keuze wat je ermee doet.
 
Je bedoelt het goed Edwin, ik waardeer dat zeer. In een paar maanden (van 15 jaar) was ik ook een tijdje erg gestrest .
Ik liep daadwerkelijk de hele dag te trillen in huis. een hele vreemde ervaring.
Accupunctuur heeft toen meteen geholpen.
Ik ben groot fan van acupunctuur.
Ik ben geen mens dat de neiging heeft gestressed te zijn. Ook oefeningen kunnen helpen.
Ik heb ook eens een artikel gevonden dat stres ontstaat zonder dat men daar invloed op heeft. Vanuit de darmen in dit geval. Ga ik nu niet zoeken. die tijd heb ik achter me.
Als je ziet hoe ontspannen ik nu achter de computer zit zou je zien dat ik niet gestressed ben.
In het verleden misschien wel want ik had iedere dag diaree = in 1 minuut bij de WC zijn die er dan niet is.
En blij zijn dat er een bosje is dat als WC kan dienen.
Zo erg is het momenteel niet
Ik was onlangs in het ziekenhuis. Hoge rekening.
Het aanbod was een dikke darm-onderzoek.
plus anti-depressiva.
Hoe langer deze toestand duurt hoe meer ik op mezelf ga vertrouwen.
I
 
Dwarslaesie maar zenuwbescherming door PEA

Via Binc nog info over vit B1 gekregen.

De schade door een dwarsleasie of schade door een ruggenmergprik liggen dicht bij elkaar als je het mij vraagt. Het is maar goed dat er zoveel via google te vinden is want regulier laat ons in de steek.
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen probeerde ik een darmspoeling om darmen leeg te krijgen.
Ik had zowaar succes.
Ik drink iedere dag speciale theeen. en sinds kort zwartzaad-olie omdat dat extreem gezond schijnt te zijn en nog een heleboel andere supplementen .
Men zegt dat het water van een darmspoeling de ontlasting mee naar buiten neemt.
Ik ben het daar niet mee eens
De darm moet meewerken. d.w.z. lichtjes krampen.

Ik ben blij dat ik kennelijk iets goed doe.
Hieronder staat nog een artikel over magnesium.
Zeer interessant.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.264
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan