Noten drogen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Babbe
  • Startdatum Startdatum

Babbe

Well-known member
Wij hebben net 140 walnoten onder onze boom geraapt. Wat ik ervan weet is dat je ze 2 weken moet laten drogen.
Maar mijn man wil ze "versneld"in de oven / hete luchtoven drogen! Maar dat is toch niet goed?
hij had er een paar gedroogd,eerst op 40 en later op 100 ° ,help!
Straks zitten de GOEDE voedingsstoffen er niet meer in? Ik koop ook nooit gebrande noten omdat ze niet verhit moeten zijn. Kan op internet wel over drogen van noten lezen maar niet of het gezond is ze in de oven te verhitten,graag jullie mening!

Geen stress, dat is nog het meest ongezond.
Wat ik van traditionele voeding heb begrepen is dat je noten (net als granen) het best kunt laten weken en dan op lage temperatuur (max 65 graden dacht ik) in de oven laten drogen. Zo haal je een deel van het fytinezuur eruit. Geen hogere temperaturen i.v.m. de instabiele onverzadigde vetzuren in noten. Laten ontkiemen kan ook.

jasper: noten weken doe je pas weer als je droge gepelde noten de volgende dag wilt eten,dat doe ik altijd met noten en zaden ivm fytinezuur. Het ging nu alleen over het wel/niet slecht zijn in een oven te drogen.

100% leven: ja,heb ik allemaal zelf ook gevonden op internet,ging mij in het bijzonder over advies van forumleden die er met een "Wapf blik"naar willen kijken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan