Overgang slecht naar goed eten kind

Catharina

New member
Beste mensen,

Mijn stiefdochter woont twee dagen in de week bij ons. Zij leeft op deze dagen net als onze andere kinderen. Maar, nu heeft ze een paar keer overgegeven na veel vet (voor haar doen) te hebben gegeten. Ze vindt dit heerlijk, maar haar lichaam kan dit blijkbaar niet verwerken, want dat gooit het er weer uit. Logisch waarschijnlijk als je de rest van de week leeft op voornamelijk slechte koolhydraten.

Mijn vraag: hoe kan ik, zonder afbreuk te doen aan onze voedingswijze, de overgang voor haar lichaam behapbaar maken in deze twee dagen?

Dank voor het meedenken!

Was het maar zo gemakkelijk, muis. Ze heeft namelijk wel de behoefte, want ze vraagt om meer als ik kleine porties aanbied.

Dank Mike. Vloeibaar krijgt ze veel, maar voor haar kaakontwikkeling geef ik haar ook voeding waarbij haar kaak hard moet werken. Iemand een idee om dit te ondervangen als we alleen vloeibaar gaan?

Bitterstoffen om de vetvertering te ondersteunen. En gefermenteerde drankjes, waterkefir, kombucha, deze zuren en enzymen helpen ook bij de spijsvertering.

Dankjewel Tanja! Ook dit zijn allemaal onderdelen van haar eetpatroon bij ons. Misschien ben ik te optimistisch omdat ik denk in twee dagen per week iets te kunnen bereiken. ?

Ik laat de kaken van onze kinderen werken door vlees met bot aan te bieden; lamsrack usw. Zo moeten ze werken om het vlees van de botten te krijgen.

Als ze er behoefte aan heeft, en het smaakt haar, dan komt het vast wel goed, zeker met al die hulpmiddelen. Kluiven is prima.
En beter af en toe goed spul dan nooit. Dan bereik je in ieder geval dat ze weet dat het ook anders kan en hoe lekker dat is.

Weet je zeker dat het van het vet komt?

Galzuur, dat nodig is voor de vetvertering, wordt gemaakt uit cholesterol. Als dit mechanisme lange tijd inactief is geweest, dan zal het op gang moeten komen. Lever ondersteunen, want daar wordt gal aangemaakt. Lever of leverworst is daar goed voor.
Verder langzaam laten eten en stoppen wanneer ook maar het geringste signaal van misselijkheid optreedt, liever net daarvoor stoppen. Kijk of het elke keer bij dezelfde hoeveelheid vet gebeurt. Verder kan je de helft door kokosolie vervangen, dat heeft geen gal nodig voor de vertering.
De alvleesklier speelt ook een rol in dit geheel, werkt deze onvoldoende, dan zal ook minder gal worden aangemaakt. Zeker geen koffie laten drinken, ook geen cola of dergelijke chemicaliën.

Nog bedankt voor jullie antwoorden Tanja en Gerard.

Het komt 99 procent zeker van het vet. Elke keer als ze weer minder bij ons gegeten heeft, en ze eet dan weer vol met de pot mee, is ze weer misselijk. Eerst dachten we ook aan iets psychisch, maar na haar minder vet eten te geven als ze misselijk wordt, gaat het beter. Zo jammer dat ze dan niet normaal mee kan eten, want ze houdt zo van ons eten.

Fijne info, Gerard!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan