Rauwe melk, ziek geworden...

Iklustvet

New member
We hebben rauwe melk (en kaas en boter) gehaald op een nieuw adres, donderdag, nu is vannacht mijn dochter beginnen overgeven en mijn moeder ook. Ik ben ook misselijk, borrelende buik, maar verder nog niks, zoon en mannen zijn in orde. De melk ruikt goed. Moet ik me nu ongerust maken over de melk of zou het toeval zijn? Ik had het adres gevonden in het draadje over rauwe melk in belgie. Er is verder niks dat mijn moeder en wij hetzelfde gegeten hebben, we hebben elkaar donderdag nog gezien daarna niet meer. We zullen het wel overleven maar ik maak me nu wel een beetje zorgen over deze melk...

Ik weet het niet... Er heerst wel overal maag-darmgedoe (hier ook in huis)

Dus missch. is het toeval? (waar heb je het trouwens gehaald?)

Ik wil de naam hier niet bij zetten, ik ben totaal niet zeker dat het daarvan is en dat vind je over 100 jaar nog terug op google. Het is het laatste adres in het melk belgie draadje, waar de lange uitleg over gepost is. We zetten nu een potje met deksel op het aanrecht, kijken wat dat doet maar dat weet ik dan pas over een dag of 6.

Tijdens het vervoer kan de melk best warm geworden zijn, zeker met deze weersomstandigheden, tenzij de de melk gekoeld hebt vervoerd.

Ik neem aan dat jullie de melk in de koelkast bewaren. De bewaartemperatuur van melk is 4 graden. In een koelkast is de temperatuur afhankelijk van de plaats in de koelkast. De onderste etage achterin is het koudst. De vakjes in de deur aan de bovenkant zijn het minst koud. Een koelkast thermometer is een handige hulp om de beste bewaarplaats en thermostaatinstelling te vinden voor de melk.

Ondanks dat de melk nog goed ruikt, kan er van een bepaald type bacterie net iets te veel in zitten waardoor je dan ziek kan worden.

Een andere mogelijkheid is dat je te veel melk gedronken hebt, dat kan ook verkeerd vallen.

De melk bij kamer temperatuur laten staan zal geen zekerheid geven of en hoe je er nu ziek van geworden bent. Hadden jullie wel eerder rouwe melk gedronken?

Dat was inderdaad ook mijn eerste ingeving. Ben net terug van vakantie, zo goed mogelijk proberen te eten naar omstandigheden, helaas niet helemaal gelukt. Vrijdag gelijk rauwe melk gehaald en gelijk: flinke ontgifting!!

Ja, was wel bij me opgekomen, maar op het moment suprême net even niet aan gedacht.

Goed dat je het even aanroert!

De melk is niet bedorven dus volgens mij kan het niet liggen aan het vervoeren. Ik snap wel dat melk niet per se moet gaan stinken als ie iets te warm is geweest maar sinds donderdag zou je dan toch wel iets moeten merken en de melk ruikt en smaakt nog altijd heel vers.

Ontgiften heb ik wel aan gedacht maar we drinken al maanden rauwe melk, nooit zoiets meegemaakt, en nu 2 man overgeven dat is wel een beetje hevig om van ontgiften te spreken? We drinken wel veel melk, er gaat hier 5-7 liter per dag doorheen voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.

Mijn 1e ingeving is dat deze melk misschien wel van veel betere kwaliteit is!

Het lijkt mij stug dat jullie allemaal door slechte melk zo'n reactie krijgen, je kan immers heel veel troep eten voor je ziek wordt. Ik vind het trouwens ook bijzonder dat jullie allemaal zo ontgiftend reageren op het zelfde product!

Je mag het die boer wel melden (na afloop van de melktest), dan kan hij info bij zijn melk geven. Pas op! Werkt erg ontgiftend, waarschijnlijk voel je na inname gifstoffen vrijkomen, dit ervaar je als ziek zijn.

Ik weet het niet, ik vind deze melk wateriger smaken als de melk die we normaal hebben, en hij is ook niet zo vet. We hebben ook al eens melk gehad van de genneperhoeve, die is ook vetter, maar nooit deze reacties gehad. Maar goed, mijn dochter is er al bovenop, ze heeft dehele nacht gespuugd, vanmorgen had ze koorts, toen heeft ze goed gegeten en nu is er niks meer aan de hand. Ik drink de rest van de melk ook gewoon op, we zullen het wel overleven :-)

De smaak van de melk is moeilijk iklustvet. Wel eens 2 melktesten gedaan en de mindere melk smaakte veel beter. De betere melk vonden wij ook dunner smaken.. ?????

Ja, ik las van de week ook zoiets op facebook, iemand uit Amerika vroeg hoe het kon dat melk met 2 inch cream er op nog waterig smaakte. Maar zoveel room op de melk heb ik hier echt nog nooit gezien.

Zoals al eerder werd gezegd : er heerst ook maag-darm gedoe en ik denk zomaar dat al die mensen niet allemaal rauwe melk drinken....

Iklustvet wrote:
Ja, ik las van de week ook zoiets op facebook, iemand uit Amerika vroeg hoe het kon dat melk met 2 inch cream er op nog waterig smaakte. Maar zoveel room op de melk heb ik hier echt nog nooit gezien.

Je weet niet onder welke omstandigheden die 2 inch is gemeten. 2 Inch in een flessehals of 2 inch halverwege de fles maakt nogal een groot verschil. Niet teveel waarde aan hechten tenzij de omstandigheden beyond a doubt zijn toegelicht.

Sommige quart sized jars lopen naar binnen toe aan het uiteinde, maar desondanks lijkt 2 inch (ruim 5 cm) wel erg veel. In mijn literflessen (cilindervorm) staat 2cm room na een paar dagen.

Er zal niet 2,5 keer zoveel vet in zitten. Misschien wordt het anders behandeld. In onze ervaring komt op melk die nadat de koe gemolken is heel snel gekoeld en koel gehouden wordt, maar weinig room. Echt niet dat er minder in de melk zit.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan