Schone was zonder vetluis

• Onderwerp starter Onderwerp starter Surv
  • Startdatum Startdatum

Surv

Well-known member
Wat is vetluis ?

Vetluis in de wasmachine veroorzaakt muffe, vieze was met vlekken, eventueel met vetschilvertjes in je wasgoed en een stinkende wasmachine.
De oorzaaak van vetluisvorming in nieuwe wasmachines blijkt hoofdzakelijk te liggen aan wijziging van samenstelling wasmiddelen, lagere wastemperatuur, en wassen met weinig water.

Lees en huiver.. :rolleyes:

Als je 1 of 2 maal per maand op 70 gr of hoger wast, heb je weinig kans op vetluis in je wasmachine.
Als je (zuurstof)bleekmiddel in je wasmiddel hebt of een (zuurstof)bleekmiddel - oxy powder ? - erbij doet, werkt dat vetluisvorming ook tegen.

Adviezen om vetluis te verwijderen op internet zijn niet altijd even praktisch.
Zo moet je, zoals ik eerder dacht en dat hier op het forum eerder ook vermeldde, azijn en schoonmaaksoda - geen baking soda ! - niet tegelijk gebruiken omdat die stoffen elkaar neutraliseren, maar achter elkaar: 1 x heet wassen, vanaf 70 gr met een kopje schoonmaaksoda en daarna nog 1 maal heet wassen vanaf 70 gr met een kop azijn.
Sommige fabrikanten zeggen dat je schoonmaken van de wasmachine maandelijks moet doen, maar dan slijt je wasmachine daar misschien wel te erg door.

Wij doen het nu minimaal 1 maal per 2 maanden om de was schoon en fris te houden, eerst zonder wasgoed met een kopje soda op 90 gr, en daarna zonder wasgoed met een kop schoonmaakazijn op 90 gr.
Het werkt ! Geen muffe was meer en geen bruine of grijze vlekken meer in het wasgoed.

Wat is vetluis ?

Vetluis in de wasmachine veroorzaakt muffe, vieze was met vlekken, eventueel met vetschilvertjes in je wasgoed en een stinkende wasmachine.
De oorzaaak van vetluisvorming in nieuwe wasmachines blijkt hoofdzakelijk te liggen aan wijziging van samenstelling wasmiddelen, lagere wastemperatuur, en wassen met weinig water.

Lees en huiver.. :rolleyes:

Als je 1 of 2 maal per maand op 70 gr of hoger wast, heb je weinig kans op vetluis in je wasmachine.
Als je (zuurstof)bleekmiddel in je wasmiddel hebt of een (zuurstof)bleekmiddel - oxy powder ? - erbij doet, werkt dat vetluisvorming ook tegen.

Adviezen om vetluis te verwijderen op internet zijn niet altijd even praktisch.
Zo moet je, zoals ik eerder dacht en dat hier op het forum eerder ook vermeldde, azijn en schoonmaaksoda - geen baking soda ! - niet tegelijk gebruiken omdat die stoffen elkaar neutraliseren, maar achter elkaar: 1 x heet wassen, vanaf 70 gr met een kopje schoonmaaksoda en daarna nog 1 maal heet wassen vanaf 70 gr met een kop azijn.
Sommige fabrikanten zeggen dat je schoonmaken van de wasmachine maandelijks moet doen, maar dan slijt je wasmachine daar misschien wel te erg door.

Wij doen het nu minimaal 1 maal per 2 maanden om de was schoon en fris te houden, eerst zonder wasgoed met een kopje soda op 90 gr, en daarna zonder wasgoed met een kop schoonmaakazijn op 90 gr.
Het werkt ! Geen muffe was meer en geen bruine of grijze vlekken meer in het wasgoed.
Nog nooit last gehad van vetluis, nooit van gehoord ook...Komt misschien omdat ik altijd op 60 graden was met mijn zelfgemaakte wasmiddel en een scheutje schoonmaakazijn met lavendel als wasverzachter.
Mijn wasmachine is inmiddels 17 jaar oud en gaat nog als de brandweer. Dat wassen op lage temperaturen heb ik nooit vertrouwd en dus altijd genegeerd.

Wasluis ontstaat door wassen op lage temperatuur

Je weet hoe je vetluis uit je wasmachine kunt verwijderen, maar hoe ontstaat dit grijze goedje eigenlijk? Wasluis ontstaat in de meeste gevallen door het wassen op lage temperatuur. We gebruiken steeds vaker het ECO-programma of stellen een koud wasprogramma in om energie te besparen. Goed voor het milieu en je kleding, maar dit werkt het ontstaan van vetluis in de hand. Bacteriën worden namelijk pas gedood bij temperaturen boven de 75 graden Celsius.

Tel daarbij het gebruik van te veel wasmiddel op en je hebt een ideale mix voor het ontstaan van wasluis. Vetluis voedt zich namelijk met de achtergebleven zeepresten. Zorg er dus voor dat je de hoeveelheid wasmiddel, zowel waspoeder als vloeibaar, goed afmeet.

• Leuk
Waarderingen: Surv
Nog nooit last gehad van vetluis, nooit van gehoord ook...Komt misschien omdat ik altijd op 60 graden was met mijn zelfgemaakte wasmiddel en een scheutje schoonmaakazijn met lavendel als wasverzachter.
Mijn wasmachine is inmiddels 17 jaar oud en gaat nog als de brandweer. Dat wassen op lage temperaturen heb ik nooit vertrouwd en dus altijd genegeerd.
Wij wassen altijd op 60 graden met weinig waspoeder en hebben wel vetluis als we geen oxy powder gebruiken of niet regelmatig een reinigingswas op 90 gr doen.
Wij gebruiken Neutral als wasmiddel dat helaas silicaten bevat waar bacterien lekker op gaan en hebben een nieuwere wasmachine die weinig water gebruikt, dus is de vorming van vetluis daarin niet verwonderlijk.

Bij het maken van eigen wasmiddel is het ontbreken van silicaten een belangrijke factor waardoor je geen last van vetluis hebt.
En heb je een oudere wasmachine die meer water gebruikt ? Dat werkt ook goed tegen vetluis.

Ik had nog nooit van vetluis gehoord. Ik was met wasmiddel voor gekleurde was van Lidl.
Al jaren.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.534
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan