Sikkelcelanemie (drager)

Devotion

New member
Mijn zoontje is drager van Sikkelcel anemie, maar heeft de ziekte zelf niet.
Natuurlijk kan ik niet bouwen op de informatie die beschikbaar is, dus vraag ik het uiteraard hier. Ik geloof dat ik NERGENS anders zo duidelijk informatie en antwoorden zal krijgen dan hier!

*Dragers hun rode en witte bloedcellen zijn toch zoals het hoort, zowel de vorm en de juiste afbraak van de cellen?
* Genezing van wonden duurt langer bij dragers?
*Is er iets wat dragers extra moeten eten dan anderen?
(uiteraard zal hij binnenkort geraspte rauwe runderlever krijgen)
* Wat is er anders aan het immuunsysteem van dragers?

Overige informatie is zeer welkom.

volgens een huisartsensite is er niets aan de hand, maar volgens (zie link) een aantal dragers, worden er toch klachten ervaren. Ik denk dat als je de klachten gaat verzamelen en op een rijtje gaat zetten, dat je daar mogelijk wel een soort voedingsadvies uit kan halen.
http://www.oscarnederland.nl/node/254
En als je zoon drager is, zitten er meer dragers in de familie, hoe gaat het met hun?

Erg bedankt voor de link.
Helaas niet zo veel informatie als ik had gehoopt, maar weet nu tenminste wel dat er wel degelijk klachten kunnen zijn bij dragers.

Ik zal er bij mijn zoontje goed op letten naar mate hij groter wordt.

Dragerschap komt van zijn vader's kant (Afrika) 1 familielid had volledige sikkelcel anemie, verder alleen dragers en een zieke of wellicht drager, die soms ziek is, maar niet ernstig.

Daarbij kijk ik ook naar hun voeding, die best nog wel geraffineerde producten bevat.

Met een goed doorvoedt kind, neem ik aan, dat er hierdoor vrijwel geen klachten zullen ontstaan. (Lever, bottenbouillon, Levertraan, Eieren, Zuivel etc)

Van mijn kant (door en door NL, niks bekend)

Hoi Devotion,

Ik had paar maanden geleden ook gezocht op sikkelcel ziekte omdat een kennis van ons (curacao) deze ziekte heeft. Kon er toen niets op het WPforum over vinden en andere sites geven geen kans op genezing.

En ben benieuwd of iemand op het forum deze ziekte heeft en goede ervaring met gebruik van bepaalde supplementen of het gaps/wapf dieet volgen.

@ Naief, Klopt! Middenlandse zee gebied is het 1 op 20 of zo..

Ik vind sikkelcel geen normale 'ziekte' of 'bescherming' tegen malaria.
De zieke mensen hebben om de zoveel tijd een 'crisis' waarbij ze soms in het zkh moeten worden opgenomen en soms zelfs morfine krijgen!
Helse pijnen in de spieren, botten of ledematen, uitval van organen etc, is niet een normaal iets wat gewoon bij een 'ziekte' hoort, als je 't mij vraagt.

'' Normaal gesproken circuleren de rode bloedcellen ongeveer 120 dagen in de bloedbaan. Zij vervoeren zuurstof en verwijderen kooldioxide (een afvalproduct) uit het lichaam. Bij sikkelcelziekte verdwijnen de sikkelcellen meestal al na ongeveer 10 tot 20 dagen. Het beenmerg kan niet snel genoeg voldoende nieuwe rode bloedcellen produceren om de afgebroken cellen te vervangen en er ontstaat bloedarmoede. ''

Ik denk dat deze mensen veel baat zullen hebben bij extra zuurstof in het bloed in de vorm van H202 druppels, Wapf voeding en regelmatig kuren doen om hun organen te reinigen.

@ Finally, het klopt dat er erg weinig informatie over te vinden is.
In ons geval is onze zoon slechts drager.
Overal lees ik: dragers ervaren geen klachten, maar hier twijfelde ik zelf terecht aan.

Lastig maakt om er achter te komen of dragers ook klachten kunnen hebben en hoe deze via WAPF onder controle te houden zijn.. moeilijk hoor!

Vraag mij in eens af hoe ze zien of iemand drager is.
Een ziek iemand heeft misvormde bloedplaatjes, een drager misschien minder erg?
Er moet op een één of andere manier onderscheid gemaakt worden toch.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan