Smaak rauwe melk

Louisa

New member
Ik weet niet of dit al behandeld is, maar ik kon niets erover vinden...

Ik heb gisteren voor het eerst rauwe melk gekocht bij een keutelboertje. Hij zei dat de melk rauw was en 3 dgn houdbaar...

Ik was zeer benieuwd naar de smaak, want ik heb nog nooit rauwe melk op! Maar ik was verbaasd: ik vond het niet echt anders dan koemelk uit de winkel!!! Ik had een hele aparte afwijkende smaak verwacht... Ligt dit aan mijn niet-verfijnde smaak of klopt dit dat de smaak niet afwijkt? Ik moet wel erbij zeggen dat ik al jaren geen winkelmelk heb gedronken, dus misschien is mijn smaakgeheugen slecht en moet je het echt naast elkaar proeven...

En ik vroeg me af, is er verschil in smaak van rauwe melk of kwaliteit?

vind persoonlijk wel verschil.. de rauwe melk is voller en romiger van smaak..

Maar het zal ook liggen aan welke melk je uit de supermarkt neemt denk ik.

Het zal ook liggen aan rauwe melk die je koopt: wordt die afgeroomd, wordt die doorgeroerd in de tank.

Room gaat boven op de melk drijven, als er dan onder uit de tank melk getapt wordt krijg je in feite 'magere' melk.

Dat is een vraagje waard bij de boer.

Verder kun je de melk rustig een week bewaren, zelfs langer, alleen verzuurd de melk iets en gaat die anders smaken.

Verse melk is het allerlekkerst.

Wij vinden iig de rauwe melk bij de boer vandaan vele malen lekkerder dan melk uit de winkel.

En de kwaliteit van rauwe melk is vele malen beter dan gepasteuriseerde melk want alle voedingsstoffen en enzymen zitten er nog in.

Lia

Ik vind dat de smaak met de seizoenen veranderd. In eerste instantie vond ik t vooral naar "koe" smaken en iedereen die ik het laat proeven vindt dat het "gewoon" smaakt. De smaak van supermarktmelk is altijd gelijk. Melk van de boer niet.

@ Poekie: lekker smaakt het zeker, en vers. De boer zei dat het vers van de pers was en zon 3 dgn houdbaar omdat het rauw is... En deze melk werd verkocht als volle melk volgens mij. Maar ik vind de smaak als halfvol.. Ik zal het eens vragen hoe dat zit.

Wat is beter halfvol, volle of karne?

Ja, lekkerder dan houdbare melk is het sowieso, maar de supermarkt melk van campina smaakt wel een beetje hetzelfde dacht ik, maar misschien proef ik het echt beter als ik het naast elkaar drink.... Ik heb ZO lang geen winkelmelk meer op! Ik kan me vergissen. In elk geval smaakte de rauwe melk best, maar ik had een hele aparte vreemde smaak verwacht, maar het smaakt gewoon naar, uh.. gewoon melk ;)

Daarbij stonden de koeien nu op stal, ze gaan binnenkort het weiland in. Dat zal denk ook schelen.

Ik denk dat de melk 'ontmengd' is, de boerenterm voor: niet goed doorgeroerd. Poekie heeft gelijk: naar alle waarschijnlijkheid heb jij het onderste uit de tank gekregen en dus magere of halfvolle melk.

Mike

Louisa,

Ga voor de volle, vette, romige melk.

Karnemelk is een mager product, dat blijft over als de room van de melk is gehaald om boter te maken.

Lia

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan