Sterke geuren/reuk

• Onderwerp starter Onderwerp starter ikke
  • Startdatum Startdatum

ikke

New member
Sinds ik begonnen ben met leverflushes wordt mijn reuk steeds sterker, lijkt het wel. Ik ruik de meest vervelende dingen en heb vooral last van parfum, deodorant, aftershave, shampoo, zweet, andere lichaamsgeuren, schoonmaakmiddelen en frituurlucht. Het prikkelt mijn neusslijmvliezen, waardoor ik het gevoel van een hele schrale neus krijg en bovendien is de lucht best vaak om niet te harden. Aangezien anderen het niet ruiken of niet storend vinden, krijg ik regelmatig de vraag of ik zwanger ben. Nee dus. Maar het wordt wel vervelend om in een trein of klaslokaal te blijven zitten op een normale afstand van andere mensen, aangezien ik ze allemaal vind stinken.

Er zal best een deel hiervan aan de conditie van mijn bijnieren te wijten zijn, maar ik geloof niet dat dat alles is. Mijn bijnieren zijn ooit immers veel erger uitgeput geweest en toen had ik dit echt niet.

Is er iemand die dit herkent? En weet iemand waar het vandaan komt?

Ik heb er gelukkig steeds minder last van. Voorheen kon ik weinig verdragen aan geuren en dan rookte ik ook nog. Tegenwoordig kan ik weer veel meer aan. Ik denk dat dit komt omdat de basis en bijnieren steeds krachtiger worden.

Hmm, dan gaat het bij mij dus omgekeerd. Geen goed teken, begrijp ik.

Maar dan blijft het gek dat ik er steeds meer last van krijg, terwijl mijn basis hopelijk ook sterker wordt.

Het is mijn eigen interpretatie he. Waar ik vroeger de hooggevoeligheid als antwoordt gebruikte, gebruik ik nu voeding als remedie.

Er is wel een verschil, soms dan toch. Waar ik vroeger een friettent altijd lekker vond ruiken, nu 9 vd 10 keer ruik ik vooral viezigheid. Mijn interpretatie veranderd dus wel. Maar waar ik een paar jaar geleden echt niet tegenkon kan ik nu wel verdragen zonder hoofdpijn enzo te krijgen.

Ja, ik vind parfum en schoonmaakmiddel ook echt niet meer te doen tegenwoordig. Echt heel erg vies als ik te dichtbij mensen kom die het op hebben. Maar ik zou nog steeds niet weten waarom ik hooggevoeliger zou worden naarmate ik mijn lijf meer voedt. Vind ik ook niet erg grappig trouwens.

Precies andersom dus! Ik zal zelf echt geen parfum gebruiken, maar kon dat dus jaren niet verdragen. Of mijn ex die vanalles opspoot, kon hem dan echt niet om me heen hebben. Als een jongere nu met parfum komt en zegt: "Ruik eens." Kan ik ook echt ruiken zonder daarvan van het padje af te gaan. Voorheen kon ik dacht echt niet.

Een mogelijk nadeel van het stoppen met roken was voor mij het beter gaan ruiken. Ik was bang dat ik nog/weer gevoeliger zou worden. Gelukkig is dat niet het geval geweest. Het is ook absoluut niet grappig. Te veel ruiken kan je zeker beperken in je functioneren!

Ik ben wel benieuwd waarom wij zo verschillend hier in zijn.

@pinklady: Ik weet niet of het allemaal negatief is dat je beter ruikt (behalve natuurlijk dat het wel enorm vervelend is voor je). Want ik denk dat het ook een groot deel te maken heeft met ontwenning omdat je zelf die middelen niet meer gebruikt. Ik heb in lichte mate hetzelfde: voorheen vond ik schoonmaakmiddel best te doen, nu heb ik het idee dat ik vergiftigd word als ik het bij iemand ruik. Ik was ooit dol op geurkaarsen van Ikea, nu word ik er beroerd van, veel te sterke geur. Kan ook slecht tegen parfum. Denk dat de een minder gevoelig wordt voor geuren door sterkere bijnieren, een ander kan er juist slechter tegen omdat je ruikt dat het gifstoffen zijn. Bij mij is dit in de zwangerschap ontstaan: toen heb ik alle parfum etc. geschrapt, vervolgens compleet ontwend.

Ja, ontwenning was het sowieso al. Maar eerlijk gezegd heb ik nooit parfum of welk luchtje ook gebruikt. Wel eens uitgeprobeerd, maar nooit gebruikt. Het is pas de laatste weken dat het me enorm begint tegen te staan. Ik ben op mijn werk in staat om bij mijn collega's vandaan te gaan en zo af en toe ben ik ook in staat om uit de trein te rennen.

Het ruikt zó vies.

En het ergste vind ik nog dat mensen het zelf kennelijk niet doorhebben. Ik weet niet wat ik erger vind: iemand die ongelooflijk naar zweet of twee weken niet douchen ruikt of iemand die gewoon parfum op heeft.

Dat is allemaal wel weer erg herkenbaar. Er zijn periodes geweest waarop ik me moest dwingen om in kontakt te zijn met mensen. En mijn ex mocht niet meer bij me in de buurt komen 's morgens als hij deoderant had gespoten (hij moest altijd eerder weg). En dan kwam het nog 2 deuren door de geur...

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan