tanden, levertraan en x boter?

Sascha

New member
Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn dochtertje, van 2 jaar oud, heeft donkere plekjes op haar tanden het meeste lijkt gewoon verkleuring te zijn maar 1 tandje heb ik het gevoel dat er een gaatje zit. Maar ik denk ook dat het weer geremineraliseerd is (gestabiliseerd). Ze heeft dit eigenlijk al vanaf 1 jaar oud. Ik heb toen het boek genees tandbederf gelezen en ben haar levertraan en x boter gaan geven. En ik heb het gevoel dat het hierdoor gestabiliseerd is.
De rest van haar gebit ziet er ook goed uit, en ze heeft vooralsnog nergens last van.

Ik vroeg mij af of ik op moet letten niet teveel levertraan en x boter te geven.
Verder wordt mij afgeraden mijn dochtertje nachts borst voeding te geven en goed te poetsen.
Ik heb veel gelezen en volgens mij is belangrijker goed te eten dan te poetsen. En is ook borstvoeding geen oorzaak voor gaatjes...

Graag hoor ik jullie mening!

Verder wordt mij afgeraden mijn dochtertje nachts borst voeding te geven en goed te poetsen.

Dag Sascha,

Op het vlak van de borstvoeding kan je gerust zijn : pure moedermelk tast de tandjes van het kindje niet aan. Blijkbaar heeft de arts / verpleegkundige deze link niet geraadpleegd.
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/179-tandjes-poetsen
http://www.qnaturals.nl/health-notes/tandebederfNL/

Qua de dosering vermeldt Forumlid Lia het volgende op haar website

Algemene richtlijn dosis inname levertraan:

Is een advies van Sally Fallon (voorzitter Amerikaanse Weston A Price foundation) en Mary G. Enig, PhD. (is een expert met internationale faam op het gebied van lipiden biochemie.)

Als algemene richtlijn raden zij de volgende dosis vitamine A uit levertraan aan, samen met ander vitamine A rijke voedzame voeding:

•Kinderen van 3 maanden tot 12 jaar: Een dosis levertraan die voorziet in ongeveer 5000 IE vitamine A per dag, via ongeveer 1 theelepel gewone levertraan of een ½ theelepel hoge-vitamine rijke levertraan.

•Kinderen vanaf 12 jaar en volwassenen: Een onderhoudsdosis levertraan die voorziet in 10.000 IE vitamine A per dag, via 2 theelepels gewone levertraan of 1 theelepel van hoge-vitamine rijke levertraan.

•Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven: Een dosis levertraan die voorziet in ongeveer 20.000 IE vitamine A per dag, dat zijn 4 theelepels gewone levertraan of 2 theelepels hoge-vitamine rijke levertraan.

Hallo Sasha,

Vivianne en jijzelf hebben helemaal gelijk, borstvoeding tast geen tanden aan, het is het allerbeste wat je te geven hebt en als jullie nog een poosje door willen gaan kan een (of meerdere) nachtvoeding(en) juist heel nuttig zijn.

Esther

Volle melkproducten versterken het glazuur.
Gebruik je tandpasta bij het poetsen? Welke?
Is dat poetsen wel nodig? Wat eet ze nog meer?

Je hebt toch Genees Tandbederf gelezen? Dan zou je beter moeten weten:

Borstvoeding en gaatjes

Moedermelk biedt bescherming tegen gaatjes en dus veroorzaakt of bevordert ’s nachts de borst geven geen tandbederf. De bewering dat ’s nachts de borst geven tandbederf veroorzaakt is simpelweg anti-borstvoeding-propaganda zonder enige wetenschappelijke onderbouwing.
De American Academy of Pediatric Dentistry (AAPD) neemt een tegenstrijdige positie in met betrekking tot borstvoeding. Hun officiële beleid staat zowel overdag als ’s nachts de borst geven voor, waarbij men vermeldt dat “borstvoeding een optimale gezondheid bevordert, als ook een optimale lichamelijke en psychosociale ontwikkeling van het kind.”313
Voorheen was hun aanbeveling dat ’s nachts de borst geven vermeden diende te worden na het uitkomen van de eerste tandjes, maar dit is geen officieel beleid meer. De AAPD raad moeders nu aan hun kind ’s nachts en ’s ochtends geen borstvoeding te geven nadat de eerste tandjes zijn uitgebroken, ter voorkoming van gaatjes.314
Ik ben het hier niet mee eens. Dit idee wordt ook niet ondersteund door studies die op hun eigen website worden aangehaald. De AAPD heeft zelfs een persbericht gepubliceerd over een bepaalde studie waarin staat te lezen dat “borstvoeding de vorming van zuren en bacteriën in de mond tegengaat.”315
Hieruit valt op te maken dat het goed is om je kind borstvoeding te geven ter voorkoming van gaatjes.
Een interessant aspect van dit onderzoek was dat moedermelk op zich niet bleek bij te dragen aan gaatjes, maar wanneer deze werd afgewisseld met zoetigheid wel bijdroeg aan gaatjes.
Dit klinkt verdacht veel als wat W.D. Miller in 1883 beweerde toen hij zei dat een gezonde tand of kies weerstand kan bieden tegen zuren of andere stoffen, maar dat een zwakke tand of kies snel bezwijkt aan tandbederf.
In het geval van een kind met een zeer zwak gebit als gevolg van overmatige consumptie van suiker of het vlies en de kiem van granen kan het lijken alsof moedermelk de vorming van gaatjes bevordert, aangezien op zo’n moment alles wat ook maar enigszins zoet is tandbederf bevordert.
Nachtelijke borstvoeding beschermt tegen tandbederf. Het lichaam van kinderen onder de drie jaar die ’s nachts groeien heeft moedermelk nodig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die nodig zijn voor een goede gezondheid.
Kinderen boven de drie hebben mogelijk minder nachtelijke borstvoeding nodig, maar hebben nog altijd wat moedermelk nodig om ’s nachts goed te kunnen slapen.
Er zijn genoeg kinderen die ’s nachts de borst krijgen en geen gaatjes hebben. Uit onderzoek blijkt geen verband tussen langdurige borstvoeding en een hoger aantal gaatjes bij kinderen.316
Het is belangrijk dat we dit helder krijgen. Commerciële flesvoeding bevat meestal toegevoegde suiker. Het gebruik van dergelijke flesvoeding, of van vruchtensap, ’s nachts verhoogt de kans op tandbederf.
Moedermelk is het beste voedsel dat je baby maar kan krijgen. Als je kind last heeft van tandbederf, moet je letten op andere voedingsmiddelen in de voeding die dit tandbederf kan veroorzaken en niet moedermelk in het verdomhoekje plaatsen of zelfs geen borstvoeding meer geven.
Veel kinderen die borstvoeding krijgen hebben tandbederf, ook al beschermt de moedermelk tegen bacteriën in de mond.317 Hoe kunnen we dan beweren dat tandbederf wordt veroorzaakt dor bacteriën, als kinderen voortdurend natuurlijke, antibacteriële melk in hun mond krijgen om dit bederf tegen te gaan?

Nog niet zo lang geleden stuitte ik op een belangrijke factor met betrekking tot borstvoeding en gaatjes die vaak over het hoofd wordt gezien.
Sommige jonge kinderen met gaatjes krijgen gedurende langere tijd regelmatig borstvoeding. We weten dat gaatjes optreden als de chemische huishouding van het lichaam uit evenwicht is.
Hoe kan het dat moedermelk, als ideaal voedingsmiddel, de chemische huishouding van een kind uit evenwicht brengt?
Als een kind zich langere tijd voedt via dezelfde borst, wordt de melk dikker en stijgt het vetgehalte. Als de moeder per ongeluk haar kind voortdurend teveel eerste moedermelk geeft, die zoeter is en minder vet bevat, zou dit hypothetisch gaandeweg een verstoorde chemische huishouding van het lichaam kunnen creëren.
Ook andere factoren, bijvoorbeeld als de moeder onvoldoende drinkt of verstorende substanties tot zich neemt, kunnen de samenstelling van de moedermelk uit balans brengen.
Een goed doorvoed kind drinkt meer dan voldoende tweede moedermelk, die rijker is aan vet. Vanwege het hogere vetgehalte zal de baby deze melk langzamer verteren.
Als borstvoeding stress oplevert of als de moeder de baby niet volledig laat doordrinken, kan het kind opnieuw overmatige hoeveelheden zoetere eerste moedermelk binnen krijgen, wat weer kan bijdragen tot gaatjesvorming. Door middel van zorgzame borstvoedingstechnieken heeft je kind het grootste vermogen om gaatjes te weerstaan.
Ik weet dat borstvoeding een delicaat onderwerp is. Ik ben een voorstander van kinderen regelmatig de borst geven gedurende zeer lange tijd, zelfs 4-7 jaar. Ik heb het hier uitgebreider over in mijn boek over de vroege kindertijd en gezondheid, Healing Our Children, www.healingourchildren.org.
Als de moeder niet goed oppast, kan de moedermelk een onvolledig voedingsmiddel vormen voor haar kind.
Naarmate een kind ouder wordt heeft zij alsmaar meer voedingsstoffen uit voedsel nodig. De hoeveelheid voedingsstoffen uit voedsel en uit moedermelk moeten in balans worden gebracht op basis van de leeftijd en de lichamelijke ontwikkeling van het kind.
Het kind spenen is geen oplossing, alleen simpelweg een goede balans vinden tussen borstvoeding aan de ene kant en voldoende aanvullende, vaste voeding aan de andere kant.
Ten slotte maakt een zo hoog mogelijke hoeveelheid vitamines en mineralen in de moedermelk je kindje sterk, waardoor het goed gedijt. De zogende moeder van een kind met ernstig tandbederf zou haar voeding moeten aanvullen met de nodige speciale voedingsmiddelen die in dit boek staan beschreven, waaronder vitaminerijke boter en lever of levertraan, samen met een voedingsbron van vitamine C en voldoende calcium.

Mike

Bedankt voor alle reacties!

Mijn dochtertje eet niet gigantisch veel verder op de dag. Het veranderd ook steeds dan weer meer en dan weer minder.
Op zich eet ze alles wel, mits ze er zin in heeft.

S ochtends kreeg ze ei maar dat wil ze momenteel niet dus nu probeer ik gekookte appel met was rijstemeel veel slagroom en boter.
Ze vind momenteel glutenvrije pasta erg lekker maar dat wil ik haar niet teveel geven. Ik doe er dan kaas olie ei en wat groente bij. ook eet ze wel eens banaan of appel middags.
s avonds hebben we vaak gestoofd vlees met groentes.
Het is soms moeilijk te sturen wat ze wil eten. verder geef ik haar sole en rauwmelkse melk

Wellicht moet ik ook nog wat aanpassen in mijn dieet.
s ochtends drink ik een smooty met rauwe melk yoghurt of kever met kruiden, sole ei etc. en eet dan meestal nog een omelet met sla eronder.
middags drink ik meestal melk en eet wat reiskrakers met kaas en boter of zoiets
s avonds meestal stoofvlees met diverse groentes en bataat pompoen of
pastinaak.
de hele dag door drink ik ongeveer 2 a 3 liter sole.

ik had na de geboorte van mijn dochtertje heel veel last van exceem en schimmeltjes overal op mijn lichaam. dat is veel minder geworden maar nog steeds niet weg. ook mijn dochtertje heeft een wat rauwe huid en wat exceem plekjes en lichte berg op het hoofd.
wellicht is daar met voeding ook nog wat aan te doen?

ik hoor graag jullie reacties.

hallo gerard,
waar is borax goed voor en waar is goede te koop. ik was aan het googelen maar kan het niet zo goed vinden.

ik heb het wel te koop gevonden maar zie niet waar het goed voor is. en bedoel je voor mij om in te nemen of voor mijn dochtertje?

Je kan er op dit forum dit over lezen:
https://www.fatsforum.nl/topic/borax/

Het is vooral te zien als een supplement. Zolang je dochter borstvoeding van jou krijgt, kan je het zelf nemen, je dochter krijgt het dan vanzelf ook.

De standaard dosering is 30 mg per dag, je mag gerust een paar weken het dubbele nemen. Je kan zelf een boraxoplossing maken van 3%: 3 gram borax aanvullen met water tot 100 gram, dan neem je per dag 1 ml, of je maakt met die 3 gram een hele liter (997 ml water er bij) en neemt 10 ml daarvan.

Een zeer informatief artikel uit het borax topic:
http://www.health-science-spirit.com/borax.htm

Hallo Sascha,

Ik neem aan dat je zelf ook de spullen van Green Pastures neemt?
Anders zou ik dat alsnog gaan doen.
De rijstwafels en meel zou ik achterwege laten, dat barst van het fytinezuur.

Je schrijft dat je hetmoeilijk te sturen vindt wat je dochter eet. Als jij haar gezonde dingen voorzet dan zal ze alleen maar gezonde dingen eten en hoef je dus niet te sturen... Dan eet ze de hoeveelheid waar ze trek in heeft, niets, weinig of meer, allemaal prima!

Ja ik gebruik green pastures.
En ik ga het rijst nog meer proberen te verminderen.
ik maak ik wel eens gefermenteerde rijst dat vindt ze ook lekker.

Weet toevallig iemand of H2O2 3% ook op uitwendig gebruikt kan worden bij schimmeltjes etc. En kan dat als je borstvoeding geeft?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan