Vasten gevolgd door voedselvergiftiging

mzero

New member
Hallo allemaal,

Ik ben geheel nieuw in de Weston Price wereld. Ik heb net zijn boek uit, en toen kwam ik deze site tegen!

Ik heb in juli 2 weken gevast op basis van groente sap. Het werd me aangeraden en ik heb er veel goeds over gelezen op internet. Ik had last van eczeem, bultjes op de hoofdhuid (onder het haar), veel vermoeidheid (en wakker worden iedere nacht) en een gelige gloed in de ogen.
Vasten zou een goede oplossing kunnen bieden voor deze problemen. Het verliep allemaal erg goed, tot na 2 weken m'n lichaam opeens aan leek te geven dat ik er heel snel mee moest stoppen. Dat heb ik toen ook gedaan.

Ik ben daarna rauwe groente gaan eten, na een paar dagen ben ik noten en zaden gaan toevoegen, avocado, soms wat fruit, en beetje bij beetje meer olie, vis, ei en vlees. Dat ging allemaal erg goed.
Ik had geen last meer van eczeem, of van de hoofdhuid. Ik voelde me zeer fit, en sliep voor het eerst in lange tijd weer goed 's nachts.

Na ongeveer een week (dat is nu een week geleden) at ik een omelet met daarop wat groente waaronder champignons. Ik vermoed dat de champignons niet geheel goed meer waren, want direct na het eten voelde ik me erg beroerd.
Sinds dien heb ik last van enorme diarree, wat nu dus al een week aan de gang is. Het leek in het weekend wat vaster te worden, maar lijkt er alleen nog maar water met wat etensresten uit te komen.

Voedselvergiftiging opgelopen misschien? Dat lijkt me niet handig na een periode van vasten. Sowieso heb ik mijn twijfels over of het vasten wel zo verstandig was...

Ik neem momenteel als enige supplement probiotica (1x daags, Bio-FLoracare XL. 3x daags Multi Enzym Plus).
De Enzymen heb ik in de eerste week toegevoegd, omdat mijn ontlasting onverteerde etensresten bevatte, en ik veel op boerde tijdens en na het eten. Sinds het innemen van enzymen is dit verholpen.
De pro-biotica ben ik nu een halve week geleden mee gestart vanwege de diarree.

Wat is jullie idee hierover? Zou het voedselvergiftiging kunnen zijn? En wat zou ik hier aan kunnen doen? Hoe schadelijk denken jullie dat het vasten is geweest?

Vertel eens wat meer over je algehele staat van gezondheid en je voedingspatroon door de jaren heen, dan kunnen we gerichter je vragen beantwoorden.

Mike

Hoi Mike,

Hopelijk zal onderstaande wat duidelijkheid geven qua gezondheid:

2007
Rond februari-maart gestart met fitness.

2008
In de zomer van 2008 kwam ik er achter via een alternatief arts (Traditionele Chinese Geneeskunde) achter dat ik een teveel aan Candida in m'n lichaam had. Ik ben daarvoor behandeld met kruiden (van o.a. RP Vitamino en Energetica Natura). Het herstel duurde tot ongeveer maart-april 2009.

2009
In april 2009 hoorde ik voor het eerst van Raw Food. Ik ging dagelijks 2 smoothies drinken van groenten (voornamelijk spinazie) en fruit (vaak banaan, sinaasappel, ananas). Ik weet nog dat ik een week of 2 grieperig was, gevolgd door het meest fitte gevoel dat ik ooit heb gehad. Ik deed 3-4 keer per week intensief aan fitness.

2010
Eind 2010 bleek ik opnieuw een teveel aan Candida te hebben. Ik had net een zeer stressvolle baan achter de rug, en daarvoor werkte ik bij een bedrijf dat failliet was gegaan. Ik was extreem moe.
Dit keer duurde het tot begin 2012 voordat ik mij weer helemaal goed voelde (opnieuw hersteld met behulp van dezelfde arts). In deze periode heb ik niet aan sport gedaan.

2012
Ik kocht dit jaar een huis en ging dit geheel verbouwen. De verbouwing was extreem intensief. De eerste 3 maanden ging ik na het werk tot ongeveer 23:00 uur door, en stond ik weer om 6:30 naast mijn bed om te gaan werken. Ook in het weekend maakte ik lange dagen. De verbouwing heeft uiteindelijk 1,5 jaar geduurd.

2013
Rond oktober 2013 stortte ik enorm in. Ik was vermoeider dan ooit dus ging ik terug naar dezelfde arts. Ik kreeg opnieuw te horen dat het Candida zou zijn, maar dit keer was daar niets van terug te zien in de onderzoeken. Ik liet mij behandelen tot eind 2014, zonder enige verbetering.

2015
Begin 2015 kwam ik er achter door veel te zoeken op internet, dat mijn klachten heel erg leken op dat van bijnieruitputting. Ik ben supplementen als Ashwaganda en Siberische Gingseng gaan nemen en ging mij beetje bij beetje beter voelen. Ik probeerde ook zo veel mogelijk te ontspannen.
Sinds deze zomer gaat het zo veel beter, dat ik weer langzaam wilde gaan denken aan meer bewegen (yoga bijvoorbeeld). Ik bleef me steeds beter voelen, en voel me ook vandaag nog zeer fit.

Ik ben in juli 2 weken gaan vasten met als doel om vooral het gele in mn ogen kwijt te raken, zonder succes. Ik heb in die 2 weken geleefd op groentesap. Wat ik vooral merkte tijdens die 2 weken dat ik of een enorm lage bloedsuiker spiegel of bloeddruk kreeg, want als ik opstond draaide alles.

Na het vasten ben ik dus rauwe voeding gaan eten. Elke dag voegde ik iets nieuws toe totdat ik weer warm eten ging eten (vooral gestoomde groente) en langzaam een eitje of witte vis. Daarna ben ik ook wat rood vlees gaan proberen en alles ging helemaal top.
Een week geleden at ik dus een omelet die verkeerd viel. Sinds dien heb ik diarree.

De diarree is extreem waterig, met allemaal etensresten er in. Afgelopen weekend leek het wat beter te gaan, doordat het weer egaal bruin was en iets vaster leek, maar na het weekend was het weer zeer waterig.

Verder voel ik me zeer goed en slaap ik de nachten goed door. Ik moet wel zeggen dat mijn gedachten zeer onrustig zijn 's avonds als ik in bed lig, waardoor ik pas erg laat slaap.

Voeding: voor het vasten
Over het algemeen at ik redelijk veel vlees, eieren. Ik at veel groenten, en nooit fruit. Wel veel rijst, aardappelen, glutenvrije pasta's (Ik kon niet tegen tarwe). Dierlijke producten zijn biologisch (van lokale boeren of Lidl), groente is niet biologisch.

Voeding: na het vasten
Ik eet veel rauwe groente (ontbijt + lunch) met fruit en noten en zaden. 's avonds eet ik groente en vlees uit de wok, of gestoomd. Vis en eieren eet ik af en toe.
Ik eet geen glutenvrije pasta's, maar voornamelijk rijst en soms aardappel.
Alles wat ik eet is biologisch.

Zo te lezen hink je duidelijk nog op rwee benen: rauw veganistisch enerzijds en het omnivore WAPF-voedsel anderzijds. Kennelijk besef je niet dat de energie-opleving die je aanvankelijk ervaarde te danken was aan 2 dingen:

- datgene wat je NIET at i.p.v. wat je wel at.
- meer plantensuikers (koolhydraten) die directe energie leverden.

Door het weinig voedzame karakter van de rauwe planten was je toen al min of meer aan het vasten en kwam je belangrijke bouwstoffen tekort (complete eiwitten en verzadigd vet), waardoor je uiteindelijk energie tekort kwam omdat je je bijnieren hebt overgestimuleerd (dat was wat jou die valse energieboost gaf in het begin). Ook heb je een te alkalisch milieu in je maag-darmongeving gecreeerd, waardoor candida vrij spel kreeg. Hoe langer je iets niet eet, hoe moeilijker het verteerbaar wordt omdat je lichaam de enzymen voor de vertering van de specifieke voeding (in dit geval ei) niet meer aanmaakt.

Je hebt net het boek van Price uit, dus alles zit nog vers in het geheugen. Heb je ergens gelezen dat deze 14 natuurvolkeren plantaardig voedsel rauw aten? I rest my case.

Mike

Hoi Mike,

Ik heb altijd dierlijke producten gegeten, en nooit veganistisch.
De smoothies waren in 2009 een toevoeging daarop, en een eerste stap weg van de standaard voeding van pakjes, zakjes en cola.

De 2 weken vasten waren uiteraard wel veganistisch, maar daarna ben ik weer dierlijke producten gaan eten.

De grote vraag is, of de diarree het gevolg is van verkeerd eten, of door het uithongeren van mezelf. En hoe ik hier vanaf ga komen en een gezonde manier van eten kan volgen.

De grote vraag is, of de diarree het gevolg is van verkeerd eten, of door het uithongeren van mezelf. En hoe ik hier vanaf ga komen en een gezonde manier van eten kan volgen.

Rauwe groente eten in grote hoeveelheden is verkeerd eten en leidt tot ondervoeding door de onverteerbare vezels. Kook je groente goed of fermenteer ze, dan zijn ze wel rauw te eten.

Mike

Ik denk dat de darmflora zo ongeveer vernietigd is, in ieder geval flink in onbalans.
Neem 2 dagen niets anders dan ruim water in de vorm van Sole en: Biocumulus vol 3,7% Demeter; deze dus:
http://beterbio.nl/biocumulus-vol-37-demeter-p10671/
Als dat je niet van de diarree afhelpt....

Meerder mensen in mijn omgeving zijn zeer snel van de diarree afgekomen met die yoghurt. Met rauwmelkse kefir heb ik nog geen ervaring; er zitten waarschijnlijk net weer andere bacteriën in.Vanwege het curatieve effect zou ik het toch even op de biocumulus cultuur houden. Het is ook nog eens heel erg lekker!

Hallo iedereen,

Bedankt voor alle reacties. Sterk de darm flora gaan opbouwen dus!
Ik ben nu op vakantie dus ik denk dat ik even blijf bij de extra enzymen en probiotica pillen die ik heb (hogere dosis misschien?). Zuivel kan ik helaas niet verdragen namelijk!

Ik ben vandaag van het rauwe voedsel afgestapt, en heb vandaag alleen gekookt gegeten. Vandaag geen diarree gehad. Het lijkt momenteel verstopt.

Na veel dagen diaree zijn je darmen waarschijnlijk erg leeg. Dus een dagje geen ontlasting is dan waarschijnlijk. 1 of 2 dagen overslaan is niet zo,n ramp. De darmen moeten nu hun natuurlijke ritme weer hervinden.

Of het waren de vezels (onverteerrbaar plantenmateriaal) die de diarree veroorzaakten, dat kan natuurlijk ook.

Mike

Jammer dat je (nog) geen melkproducten verdraagt, heb je wel yoghurt geprobeerd? Blijft nog over: veel vocht, zoals al gezegd, in de vorm van sole.

Yoghurt verdraag ik erg slecht helaas.
Geitenmelk heb ik nooit geprobeerd. Ik zal eens opzoeken welke boer dat rauw verkoopt.

Wat ik vreemd vind is dat ik voor de omelet met champignons prima ontlasting had. In de eerste week was de ontlasting goed. Ik heb toen zelfs zwaarder eten genuttigd als bijvoorbeeld rood vlees (biefstuk) en heb ook regelmatig gekookte eieren op.

Na maandagavond is alles pas fout gegaan. Dus ik vermoed echt dat de champignons niet meer goed waren... Ik twijfelde ergens al een beetje, en had het dus absoluut niet mogen eten denk ik.

Afgelopen nacht heb ik weer doorgebracht op de wc. Na een dag constipatie (gepaard met buikpijn/krampen) kwam het er 's nachts weer uit.
De eerste keer bevatte wel delen goede ontlasting. Naar mate ik meerdere keren naar de wc was geweest werd het steeds wateriger.

Vandaag heb ik niets gegeten, totdat ik een uur geleden honger begon te krijgen. Ik eet nu wat gekookte rijst, zonder enige toevoegingen.

Het kan zijn dat je te weinig maagzuur produceert. Maagzuur is niet alleen een spijsverteringssap, maar helpt ook heel veel bacteriën om zeep. Door te weinig maagzuur, kunnen bacteriën de maag passeren en je ziek maken.
Ik denk dat je te maken hebt met een wat hardnekkige bacterie in je darmen (een foute, er horen heel veel goede). Voor je aan de medicijnen gaat zou ik, tenzij je te verzwakt raakt, de zaak ik orde zien te krijgen op een natuurlijke manier. In de eerste plaats heel veel drinken, probeer 3 liter per dag en dan wel sole. Verder probiotica waarvan je weet dat je ze verdraagt.
Rijst kan, maar neem geen zilvervlies; de vezels zullen de darmwand irriteren. Je kan de rijst goed gaar koken en dan pureren.
Misschien appel of banaan?
Sterkte!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan