Vis

Jocoma

Member
Vis eten is gezond. Echter bekend is ook dat er kwik, dioxines, pcb's en andere zware metalen in zit. Dit is o.a. afhankelijk van de soort vis en ook waar deze gevangen is. Vissen hoog in de rangorde of keten bevatten doorgaans meer gifstoffen dan vis lag in die rangorde.

Vraag ; Graag zou ik willen weten vis gevangen in welke zee of oceaan bevat doorgaans minder kwik etc...​
Is bv vis uit de noordzee veilig of uit de Barentszee of uit de middellandse zee o.a. ?​ Welke oceaan of zee kan bv als (relatief) schoon worden gezien ? en welke vis heeft dan de voorkeur ? Is bv de vis uit Asia schooner dan de vis gevangen rondom Noord Europa , Ijsland of noorwegen ?

Van de koningsmakreel is bv bekend dat die doorgaans meer kwik etc. bevat dan de gewone makreel...welke makreel is het meest veilig en Gezond ?

Bij voorbaat dank

In elk geval in witte vis minder gifstoffen omdat deze in vet worden opgeslagen. In vette vis sowieso meer biogene aminen, die, afhankelijk van hoeveelheid en iemands gevoeligheid, voor klachten kunnen zorgen.

Dank voor uw reactie. Witte vis zou kunnen. Al moet je dan ook niet die uit Asia hebben…

Maar als je toch ook de voordelen wil van de zg. vette vis...
Het zou toch bekend moeten zijn welke vis gevangen in welke zee of oceaan het minst vervuild is …
Voor zover bekend zou ook de vis uit onze noordzee niet bepaald schoon zijn…
Misschien zijn er toch nog ergens plaatsen op de wereld waar de vis nog betrekkelijk schoon is ...?

Koude wateren hebben een zelfreinigend vermogen. Om die reden consumeer ik nog steeds regelmatig MSC sockeye zalm uit Alaska, gewoon ingevroren te koop in de supermarkt (Jumbo is mijn favoriet),

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan