Vlees tegen de datum...

Jocoma

Member
Regelmatig koop ik vlees dat tegen de datum loopt omdat dit
dan vaak wordt afgeprijst. Wanneer dit goed gebakken wordt
gaan de bacterien toch dood ?
Ik vroeg me af of dit vlees net zo gezond is als vers vlees.
En , waarom is vers vlees wel/ niet gezonder ?
Bijvoorbaat dank!

Er is een reden waarom het nog afgeprijsd verkocht mag worden. De tht-datum heeft over het algemeen een veilige marge van zeker twee weken tot na het verstrijken van deze datum. Maak je dus geen zorgen en geniet van je afgeprijsde vlees, het leven is al duur genoeg (dankzij Rutte).

Mike

Hoe lang is ingevroren vlees houdbaar.
Ik koop steeds vlees in op een kinderboerderij en dat is in gevroren toestand. Nu heb ik zo een grote vriezer, en soms ligt daar vlees in wat toch al wel oud is en de datum kan ik niet meer lezen.

Is hier iets over te zeggen?

Dorothé

Als er geen kleurzout aan wordt toegevoegd kleurt het idd wat grauwig, is geen probleem. Er kan ook melkzuurfermentatie plaatsvinden (natuurlijke rijping), dan kleurt het wat groenig. Is ook geen probleem.

Mike

Als een mens of dier dood gaat, gaat het lichaam na verloop van tijd ontbinden, ontstaan er stoffen als lijkgif. Ook in gefermenteerde producten als kaas en zuurkool en bewerkt vlees ontstaan biogene aminen, als histamine, tyramine, putrescine en cadaverine. Vers vlees bevat de minste biogene aminen en is dus meer aan te raden. Varkensvlees en bewerkt vlees bevatten ook meer biogene aminen. Jaap Huibers heeft daar een boekje over geschreven: Voedsel, oorzaak van lichamelijke en psychische ontregelingen.

Daar gaan we weer, de boosaardige biogene aminen. Precies het 'argument' dat is gebruikt om gefermenteerde levertraan van Green Pasture weg te zetten als 'giftig'. Beste Janneke, natuurlijke rijping d.m.v. melkzuurfermentatie produceert AANTOONBAAR minimale aantallen aminen. Rotting, daarentegen, leidt wel tot hoge aantallen aminen. FERMENTATIE IS GEEN ROTTING! Zeg me na: FERMENTATIE IS GEEN ROTTING. Nog 1 keer: FERMENTATIE IS GEEN ROTTING.

Mike

Jaap Huibers heeft daar een boekje over geschreven: Voedsel, oorzaak van lichamelijke en psychische ontregelingen.

Vermoedelijk ligt de oorzaak van de problemen die je hebt in jezelf iplv gefermenteerd voedsel. Misschien is het een idee om eerst je eigen boekje goed te kennen?

Bij fermentatie en rotting ontstaan,door afbraak van aminozuren, biogene aminen als histamine en tyramine. Fermentatie is dus gecontroleerde rotting. Bij gefermenteerde levertraan en thee betreft het niet de aminozuren die worden omgezet.

Hallo Janneke

Leuk dat je hier op het forum bent beland en je inzichten wilt delen met ons.
Het zou wel zo beleefd zijn om jezelf voor te stellen in het voorsteltopic.
Misschien heb je deze gemist? Bij deze de link

https://www.fatsforum.nl/forums/forum/stel-jezelf-even-voor/

Bij fermentatie en rotting ontstaan,door afbraak van aminozuren, biogene aminen als histamine en tyramine. Fermentatie is dus gecontroleerde rotting.

Wanneer je niet tegen gefermenteerd voedsel kan is het echt niet de schuld van de voeding.
Wel van je eigen lichaam.

Wat wil je hiermee nu suggereren? Dat men geferementeerd voedsel zou moeten vermijden?

Ik heb zojuist een gerookte runderworst opgegeten die 2 dagen over datum is. Ruikt en smaakte prima, maar brengt dit een schade mee?

Je geeft zelf al het antwoord:

Ruikt en smaakte prima

Hoe denk je dat we dit deden voor al die warenwetten? Vroeger had je geen THT-datum, men gebruikte simpelweg hun zintuigen zoals jij nu ook hebt gedaan!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan