Voorstellen Gillian en Jodium ongerustheid

Gillian

New member
Dag allemaal, ik ben een vrouw van 59 en eet al een poosje het Weston Price dieet. Ook ben ik lang into Raw food geweest...en moet zeggen dat een half jaar Raw Food ervoor zorgde dat mijn auto-imuunfactoren in mijn bloed...die waren +450 en horen onder +60 te zijn..tot mijn grote vreugde waren gedaald naar +13 ;)

Maar mijn klachten zijn enorm opgevlamd. MS achtige en Tourette achtige klachten sinds ik met dit dieet en onlangs met Lugol's jodium ben begonnen; 3 druppels per dag, tja misschien teveel meteen, ik dacht nl. dat de wereld verging, voel me nu een week later nòg brak. Wat een duffe ellende. Nu hield ik mij zelf voor....ontgiften...en dit zijn d bekende verergeringsreacties, maar na het lezen van een artikel op WestonPrice in USA maak ik me toch zorgen.

Serious Thoughts About Iodine

....Could the mechanism for this phenomenon be that we used the wrong form of iodine—inorganic instead of organic— as a food supplement, and that this harsh form of iodine....Iodide is inorganic and harsh, burning flesh and other living matter with which it comes into contact; iodine is organic and gentle, usually cushioned or bound to proteins or other organic matter, providing the benefits of iodine to living matter without the harsh burning interactive effect.

In the mean time, I am recommending that my patients forego the iodized salt on the shelves of their grocery stores and use genuine 80-mineral sea salt instead, which also tastes much better! And, if their organic iodine serum level is low (measured at Boston University’s Iodine Research Lab), to take 4-6 drops of organic iodine (such as Thyactin by TriMedica) after breakfast and supper daily (8-12 drops per day) rather than Lugol’s liquid iodine or Iodoral tablets.

Hier wordt gewaarschuwd tegen Lugol's en wordt Thyactin aanbevolen!

In een ander artikel werd mij al duidelijk waarom ik ook zo heftig reageer op H2O2 en zelfs op slag allerlei levervlekken zie verschijnen. Het e.e.a heeft te maken met de interactie met Selenium en de werking van H202 op de schildklier...zie:

http://www.greenwillowtree.com/Page.bok?file=selenium.iodine.html

Ik ben gestopt met het innemen van H202, ik heb het in periodes ingenomen, maar intuitief en door het ontstaan van de vlekken ben ik ermee gestopt.

Nu neem ik heel voorzichtig 1 druppel 2x pw Lugol's bij het eten met wat appelazijn, maar vraag me toch af of de niet organische kalium die 'harsh' is volgens het artikel niet hetgene is wat mij me zo raar doet voelen.

Iemand die misschien wat licht kan schijnen? Dat zou gewèldig zijn!...;)

Dank alvast, hartelijke groet,

Gillian

Hallo Gillian,

Welkom hier! Aangaande je verhaal heb ik enige vragen:

"Ook ben ik lang into Raw food geweest...en moet zeggen dat een half jaar Raw Food ervoor zorgde dat mijn auto-imuunfactoren in mijn bloed...die waren +450 en horen onder +60 te zijn..tot mijn grote vreugde waren gedaald naar +13"

Waarom ben je hier eigenlijk mee gestopt?

"Onlangs met Lugol's jodium ben begonnen; 3 druppels per dag, tja misschien teveel meteen, ik dacht nl. dat de wereld verging"

Bedoel je voor jouw persoonlijk of de hele wereld, i.v.m Fukushima of zo?

De H2O2 maar even laten staan ja, wel een interessant artikel die ga ik nog wat beter bestuderen zo dadelijk.

Over jodium en de anorganische vorm ervan (lugols) zijn de meningen bij leken en professionals zo verdeeld dat je daar nooit een eenduidige conclusie uit kan krijgen ben ik bang.

Ik heb met veel succes veel lugols gebruikt in de afgelopen jaren maar heb daar wel altijd selenium (200 mcg) bij geslikt zoals in het door jouw aangehaalde artikel ook wordt aangeraden.

Waarom slik je eigenlijk jodium?

"of de niet organische kalium die 'harsh' is volgens het artikel niet hetgene is wat mij me zo raar doet voelen."

Bedoel je nu niet jodium in plaats van kalium ? Of heb ik wat gemist?

Helaas niet wat licht op dit issue door mijn post maar goed misschien komt dat nog :wink:

Groeten,

Remco

Ps, de "quote" functie werkt niet erg mee voor mij vandaag dus dan maar zo... :|

Zie ook:

http://chriskresser.com/iodine-for-hypothyroidism-like-gasoline-on-a-fire

hoi Gilian, als je last hebt van hashimoto: dat je schildklier zichzelf aanvalt (omdat je veel autoimmuunklachten hebt): in dat geval is jodium juist belangrijk achterwege te blijven voor dat is opgelost.

Zie bijv. deze site over tpo/tpg-antistoffen: http://www.schildklier.nl/asp/invado.asp?t=show&var=1031

Huisartsen weten hier niets vanaf overigens, maar je kunt wel vragen om die antistoffen te laten onderzoeken in je bloed: ook al weten ze er niets vanaf.

Eerst moet je die autoimmuunziekte zien kwijt te raken als je daar last van zou hebben.

Jodium is als "gasoline on a fire" zolang je hashimoto hebt.

Hashimoto hangt vaak ook samen met glutenintolerantie en intolerantie voor (de verkeerde?) melk.

Zie dit filmpje:

Of dit filmpje:

Uiteraard kunnen je problemen samenhangen met ontgiftiging door de jodium, maar daar weet ik onvoldoende vanaf.

Forumlid indigo https://www.fatsforum.nl/profile/indigo https://www.fatsforum.nl/topic/histamine-en-slechte-darm#post-52310 heeft goede ervaringen met NAET-therapie overigens om de overgebleven evt. allergieen tot rust te krijgen.

Als er inderdaad sprake is van een schildklierprobleem (en die kans is aanwezig), dan heeft het raw food-dieet hier zeer zeker weinig goeds aan bijgedragen. Je wordt nl. zo kouwelijk als wat van dat soort voedsel en je schildklier vertraagt ervan.

Mike

Hi Pike, dank voor je reactie. Ik ben met Raw Food gestopt omdat ik idd stierf van de kou en het niet warm kreeg en mijn arts suggereerde om mijn Thyroid medicatie te verhogen, dus dat half jaar deed idd mijn schildklier geen goed.

Verder werd ik er ook erg 'spiritueel' van..of ik aarde niet of wat dan ook, maar ik verdween zowat ik etherische sferen...;) En het deed mijn huid geen goed. Mijn rimpels werden scherper en nu na een paar maanden Weston vagen ze weer weg...gelukkig..;)

Nee, ik bedoelde voor mij persoonlijk, ik voelde me zo ellendig...na de Lugol's en toen ik er Selenium bij nam...nou toen was het hek van de dam, wat voelde ik me rot zeg.

Er zit in Lugol's ook Kalium...dat is de anorganische die zo 'harsh' schijnt te zijn. Maar goed bedankt Lievergezond! Na het zien van het filmpje stop ik (graag) met de Lugol's...;) Tjakkes en dan te bedenken dat mijn arts zei...hoe meer Jodium je kan verdragen...hoe beter...lekker verwarrend allemaal.

Ja Mike, dat schildklierprobleem is er. En heeft bij mij zeer veel motorische onrust tot gevolg en de laatste tijd een spastisch bewegende mond, waar ik helemaal gek van word.

Fijn alle info, ik zal er in gaan kijken. Gluten intolerant schijn ik niet te zijn, het enige brood wat ik eet is 100% rogge van Demeter/zuurdesem, voor de rest blijf ik van granen af. En van dat brood eet ik twee kleine sneetjes per dag en dat gaat (meestal) goed.

Mijn matrassen heb ik vannacht uit mijn slaapkamer gemieterd...ik kon van de ellende niet slapen en ben er van overtuigd dat ze met één of ander chemisch goedje Bromide? zijn behandeld...

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! Fijn om er niet zo alleen voor te staan, mijn dochter verklaart mij regelmatig voor gek...eet toch gewoon! Tja...als dat zou kunnen..;)

Groet Gillian

Nog één vraagje....heeft iemand ervaring met Low Dose Naltrexone? Dat klinkt zo veel belovend!

Groet Gillian

Hier kan je goede matrassen voor niet mega duur kopen....

www.groenematrassen.nl

Maar dat van jodium ben ik ook tegengekomen. En dat die Thyactin veel beter is.

Mensen zijn hier tegen onnatuurlijke vormen maar er zijn hier wel veel mensen die Lugol`s gebruiken.

Ik gebruik nu Kelp. Maar aangezien mijn schildklier ook niet zo goed functioneert moet ik misschien ook maar eens aan de jodium.

Quote:
Maar dat van jodium ben ik ook tegengekomen. En dat die Thyactin veel beter is.

Ik vraag me af of de werking van Thyactin in essentie werkelijk afwijkt van die van Lugol's jodium? De kalium in Lugol's jodium lijkt me op zich niet echt een probleem. Mensen die overstappen op een koolhydraatarm dieet lopen vaak tegen een kaliumtekort aan en kunnen wel wat extra's gebruiken.

Ik vind de hele materie rondom Jodium enorm boeiend, maar wel lastig te begrijpen.

Ik maak hieronder voor mezelf een samenvatting en ben benieuwd of er iemand op kan schieten.

Uit alles wat ik hier nu over gelezen heb maak ik op dat als je een auto-immuunziekte hebt (Grave's of Hashimoto) je dan geen jodium moet gebruiken.

Heb je een "gewoon" schildklierprobleem, dan is het meest waarschijnlijke dat de oorzaak primair in een bijnieruitputting ligt en ook dan heeft het geen zin om de schildklier te ondersteunen / activeren met jodium omdat je bijnieren dat niet trekken.

In de minder voorkomende gevallen van een primaier schildklierprobleem zonder auto-immuunziekte kan jodium behulpzaam zijn, maar zoals ook in het artikel waar Gillian naar verwijst wordt beschreven, is het wel van groot belang dit in combinatie met Selenium en Zink in te nemen.

Ik heb zelf een probleem met de omzetting van T4 naar T3 en heb daarvoor Selenium voorgeschreven gekregen (door Ron Velthuis). Ik lees nu in dit artikel dat alleen Selenium het probleem vaak verergert en je dit voorkomt door inname van Selenium te combineren met inname van jodium. Jodium kwam nogal nadrukkelijk op mijn pad (thanks Pike) en gelukkig ben ik ook vrijwel gelijktijdig Jodium gaan innemen vanwege het voordeel van de halogenen-ontgifting, zonder me inhoudelijk bewust te zijn van het belang dit te combineren met Selenium. Ik ben blij met deze informatie Gillian!

Ik eet zeker 2 x in de week 150 gram, bijna rauwe lever dus Zink krijg ik wel genoeg binnen.

Wat ik verder waarneem bij het gebruik van Jodium is dat het ook in energetische zin de specifiek meer zware energetische (emotionele) belastingen losmaakt en afvoert. Dit kan heel diep gaan, terug de familielijnen in. Dat is dus prima en past perfect in deze tijd waarin we met zijn allen heel snel aan het transformeren zijn, maar is wel zwaar voor ons als individu.

Als we te hard gaan en te diep in die zwaarte komen dan ligt inderdaad een depressie op de loer. Zeker als de bijnieren al niet al te sterk zijn.

Dus afhankelijk van de mate waarin je bewustzijn ontwikkelt is en je al lichtwerk voor jezelf hebt verricht kan jodium dus wel hard aankomen en moet je het naar mijn idee dus met zeer veel beleid gebruiken. Verder moet je er dan dus ook aan denken je Seleniumdosering er op aan te passen.

Quote:
Er zit in Lugol's ook Kalium...dat is de anorganische die zo 'harsh' schijnt te zijn

Ja beetje dom van mij, in lugols zit natuurlijk ook potassium iodide...

Quote:
Mijn matrassen heb ik vannacht uit mijn slaapkamer gemieterd...ik kon van de ellende niet slapen en ben er van overtuigd dat ze met één of ander chemisch goedje Bromide? zijn behandeld...

Bromide wordt vaak gebruikt als vlamvertrager. Matrassen e.a. materialen zijn hier vaak mee behandeld.

Hierdoor en je extreme reactie na beginnen met lugols denk ik dat je toch misschien een hoge bromide belasting hebt.

Maar ik raad je zeker niet aan om door te gaan met de lugols, iig niet op dit moment, maar ik zou het toch in gedachten houden.

Quote:
Nog één vraagje....heeft iemand ervaring met Low Dose Naltrexone? Dat klinkt zo veel belovend!

Groet Gillian

Dit heb ik wel eens voorbij zien komen, geen idee wat het is.

Misschien even via google zoeken? bv 'weston price forum low dose naltrexone'

Quote:
Dus afhankelijk van de mate waarin je bewustzijn ontwikkelt is en je al lichtwerk voor jezelf hebt verricht kan jodium dus wel hard aankomen en moet je het naar mijn idee dus met zeer veel beleid gebruiken.

Er is een wisselwerking tussen de bijnieren en de schildklier. Veel kans dat de oorzaak van een niet goed werkende schildklier veroorzaakt wordt door uitgeputte bijnieren.

Vooral aan de sole gaan is mijn advies en kijken welk effect je hiervan ondervindt en in dit stadium vooral geen ontgiftiging met jodium doen. Chlorella is ook een goede optie. Zelf heb ik hier hele goede ervaringen mee en het belast de bijnieren totaal niet.

Zelf ben ik nooit aan de Lugol's gegaan om de reden dat mij bekend was dat sommige mensen nogal heftig op het gebruik hiervan reageren. Hier boek ik goede resultaten met het halen van jodium uit de voeding.

In een tweede fase zou je dit kunnen gaan doen.Goede leveranciers van jodium zijn eieren van grasgevoerde kippen ( 4 tot 5 in de week), 1 tot 2 maal in de week vis (wildwaterzalm, kabeljauw, hollandse nieuwe, haring, mosselen, oesters).

Hier mijn ongezonde kilo's kwijt : de schilklier werkt weer goed en ik heb genoeg energie in huis om van alles te ondernemen en het gevoel van koude is totaal verdwenen.

Dank Debsy voor de link van de matrassen! Ik slaap nu op schaapsvachten...haha..ook niet verkeerd! Ik rook de laatste tijd een rare geur in mijn slaapkamer en vandaar dat die matrassen er uit gingen. Nu is die geur weg...ik vrees dus idd Bromide o.i.d...

Gat!

Ondertussen heb ik een boek online gevonden over een 10 jarige studie van Jodium...en dan Lugol's...geen woord over het 'harsh' zijn vd Kalium...dat is dus afkomstig van eén persoon op WestonPrice.com...ik heb dan toch de neiging meer waarde te hechten aan dat boek...http://www.jcrows.com/MaryJoFahey_IodineRemediesSecretsFromTheSea.pdf

Ivm mijn ziekte word ik jaarlijks doorgemeten en had onlangs weer (te) hoge Selenium waarden...(!?)..waardoor ik dat niet mocht supplementeren. Jodium is niet gemeten, wel mijn schildklier. Nog 's meten over 3 mnd want ze denkt dat ik meer Thyroid moet gaan gebruiken.

Pike, ik vrees dat je gelijk hebt en dat ik een Bromide overbelasting heb. Soms als ik me toxic voel dan doe ik behalve een koffieklysma (Gerson)...1 kopje koffie met ricinusolie en 3 dadels, dat zet vaart op de dunne darm...als ik verlichting daarvan voel dan besef ik weer...aha...ik was toxisch...overigens drink ik nooit koffie.

Dat artikel van Low Dose Naltrexone heb ik juist van de Westonprice site, wilde het hier op zetten, maar kan het nu even zo snel niet vinden helaas. Interessant art! wat begint met Rudolf Steiner...

Van Chlorella krijg ik het stervenskoud, trouwens van bananen al helemaal...die eet ik nooit (meer) en met sole moet ik kalm aan doen...ook te afkoelend.

De laatste tijd mezelf rijkelijk voorzien van boter van Demeter..lees ik vanmorgen in het boek van TCM (Traditionele...ook tradities...;)..Chinese Voedingsleer) dat zuivelproducten, in grote hoeveelheden, omdat ze vochtig zijn en vaak sterk afkoelend werken...vermijden...Deze effecten beïnvloeden vooral de milt. Dagelijks genot van zuivelprodukten (incl. boter!) leidt nogal eens tot een tekort aan Qi in de milt en vochtvorming in het lichaam...

En vlees...alle vleessoorten veroorzaken een giftige afzetting...dit kunt u voorkomen door geringe hoeveelheden vlees en rijkelijk (?) granen(!) en groenten te eten...want die ontgiften..

En dat terwijl Sally Fallon..groente min of meer ...alleen als excuus zinvol vindt als ze drijven in boter...

Lekker maar wel verwarrend allemaal..nou ja granen verdraag ik niet..tenzij ik ze heel goed voorbehandel..;)

Toch maar wat geminderd met de boter, ik voelde me nogal blaha...

Vissoep van Zalm...dan worden de vetten ranzig..dat kan niet...en ik kan ook geen melkwei verdragen..dat rotzooit echt met m'n brein...dan word ik 'psychisch'...

Heb gemerkt dat ik de botten beter ook niet voorbehandelen kan noch in melkwei..(door het lange koken pasteuriseer je zowat de wei..) noch met appelazijn...dan verandert ook van rauw en beneficial in gedode enzymen..door al dat koken..voor mij niet goed..rest citroen wat normaal mij teveel afkoelt...en nu door het vele koken..dat effect niet heeft...

Hoorde ik iemand zeggen/denken..;)..prinses op de erwt?...haha! Ja dat klopt!

Groet Gillian

O ja...ivm de juiste melk...ik woon op loopafstand van een rauwe melk machine..drink twee kleine kopjes dagelijks en maak hangop...en gooi dan de melkwei weg..

@Gillian: welkom hier! Ik lees dat je de melkwei weggooit: zonde. Ik gebruik wei om appels mee te fermenteren, maar je kunt het ook goed opdrinken omdat het heel gezond is. Misschien heb je iets aan die tip :-)

Hi Tanja, ja absoluut..dagelijks verwarm ik wat ik eet met gember en venkel enzo...ik ga die link bekijken...

Het is trouwens wel een leuk boek van Barbara Temelie van de traditionale Chinese voedingsleer..ze is niet anti vlees..dat propageert ze ook niet..groot voorstander van lang getrokken soepen...of Mike..bedoel je dat advies van Cousins?..Ja zonde idd!

Ja San..jammer van die melkwei...maar ik kan t niet drinken...heb het wel geprobeerd...maar ik word er raar van..

Misschien is dit ook interessant voor jou:
Quote:
More severe problems happen when either selenium or iodine is high and the other is low. If selenium is high and iodine low, then T4 to T3 to T2 conversion is accelerated without T4 being replenished, leading to a worsening of the hypoT. If iodine is high and selenium is low, then H2O2 is not degraded by GPX. Since H2O2 drives the thyroid hormone production, then the thyroid over-produces thyroid hormone (Grave's hyperthyroidism), the thyroid is damaged from the oxidation by the H2O2, and the end result is that the damaged thyroid ultimately decreases activity and hypothyroidism results (Hashimoto's thyroiditis). This could explain the observed progression of Grave's to Hashimoto

http://www.greenwillowtree.com/Page.bok?file=selenium.iodine.html

Ja Pike, ik had dit gelezen maar helemaal begrijpen en dan voor mezelf toepassen doe ik het niet. Ik had het greenwillow item gepost en daarom dit al gelezen...denk je dat ik dan toch met Jodium goed zou doen ivm mijn hoge selenium waarde?

Quote:
denk je dat ik dan toch met Jodium goed zou doen ivm mijn hoge selenium waarde?

Ja het lijkt er op dat je een hoge bromide belasting hebt samen met een tekort aan jodium en t.o.v. de jodium teveel selenium.

Misschien je jodium eens laten meten?

Of een zgn 'iodine loading test' gaan doen. Maar ik weet niet of dat in Nederland ook gedaan wordt.

Ik wist niet dat je je jodium kon laten meten....ga ik doen! Meteen bij m'n a.s schildkliermeting...en if so dan maar doorzetten met die Jodium en ontgiften van die bromide belasting..'t is toch allemaal wat!

Maar die matrassen er uit...dat werkt al!!

Er schijnt een site te zijn...iets van breasthealth...ofzo...ik moet het weer even opzoeken...die de link legt naar bromide en het veelvuldig voorkomen van borstkanker..nu merkte ik bij het me beroerd voelen na inname van jodium...allerlei sensaties in mijn borstweefsel en oksel gebied...

Oh my God! In wat voor wereld leven we...heb ik m'n kwik vullingen laten verwijderen in 2003 toen ik ziek werd...hoor ik nu dat mijn spastische mond...kan voortkomen uit dat mijn immuunsysteem de (13!)composietvullingen er uit probeert te werken....whaaaàt?!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan