Wasmiddel

butterfly2023

Well-known member
Eventjes over wasmiddel.

Vanaf ongeveer 2016 waste ik met Neutral, dat ging goed, maar op enigerlij moment merkte ik toch dat het de kleuren wat grauw maakt. Plus is dat het niet geparfurmeerd is, maar volgens mij zitten er wel enzymen in. Ik dacht dat Poekie dit merk ook gebruikt had ik eens gelezen hier op dit forum.

Daarna overgestapt naar Sodasan, VLOEIBAAR op aanraden van een zeer milieubewuste dame uit Brabant. Ruikt goed. Maar dit maakt mijn kleding wel erg vaal! Jaiks!

Klok -poeder- geprobeerd op aanraden van buurman, omdat dit de kleuren minder vaal maakt. Maar, krijg ik jeuk van.

Heb nog een fles Sonnett staan, geurloos.
Vond ook de wasstrips in de Ecoplaza, merk weet ik zo ff niet, maar sterk geparfurmeurd, vind ik niet lekker.

Wat is jullie favo wasmidel, dat niet de kleuren gelijk weghaalt? :) Hoor het graag.
 
Waspoeder maakt kleuren vaal. Vloeibaar wasmiddel doet dat niet! Ik gebruik eko vloeibaar van de Jumbo.
 
Waspoeder maakt kleuren vaal. Vloeibaar wasmiddel doet dat niet! Ik gebruik eko vloeibaar van de Jumbo.
hELAAS maakt mijn vloeibare wasmiddel van Sodasan de kleuren wel degelijk vaal.

Interessant, dat Jumbo ook eco wasmiddel heeft. Wel zie ik dat ze hier phenoxyethanol in hebben gestopt.
Op zich is dit niet supergeweldig.

https://www.heelnatuurlijk.nl/phenoxyethanol Maargoed overal zal wel wat in zitten wat niet goed is.
 
hELAAS maakt mijn vloeibare wasmiddel van Sodasan de kleuren wel degelijk vaal.

Interessant, dat Jumbo ook eco wasmiddel heeft. Wel zie ik dat ze hier phenoxyethanol in hebben gestopt.
Op zich is dit niet supergeweldig.

https://www.heelnatuurlijk.nl/phenoxyethanol Maargoed overal zal wel wat in zitten wat niet goed is.
Er zijn wel meer interessante merken: Ecover, Sonett, Seepje en wasnoten o.a.
Duik eens de Ekoplaza in als je van een supermarkt houdt, of gewoon online bestellen zodat je de goedkoopste te pakken krijgt.
 
Ik maak al járen zelf wasmiddel: stukje zeep raspen, water erbij, even aan de kook brengen en af laten koelen en klaar.
En in plaats van wasverzachter een scheutje schoonmaakazijn in het bakje.
Scheelt veel gesjouw en veel geld.
 
Geen idee, nooit geprobeerd. Wel een keer met marseillezeep geprobeerd en dat gaf hetzelfde resultaat als sunlight.
 
Ik maak al járen zelf wasmiddel: stukje zeep raspen, water erbij, even aan de kook brengen en af laten koelen en klaar.
En in plaats van wasverzachter een scheutje schoonmaakazijn in het bakje.
Scheelt veel gesjouw en veel geld.
Doe ik ook al jaren, heeft al veel geld bespaard! Alleen doe ik er dan ook nog soda en etherische olie bij (lavendel):

Benodigdheden voor je diy wasmiddel​

  • 80 gram geraspte zeep of zeepvlokken.
  • 40 gram soda (voor de witte was)
  • 5 liter water (kokend)
  • 100 druppels (5 ml.) etherische olie
Kook een liter water. Voeg de geraspte of fijngesneden marseillezeep toe. Roer goed door. En blijf doorroeren tot alle zeep is opgelost. Voeg nog vier liter kokend water toe (dit kan ook in een schone emmer als je niet zo’n grote pan hebt).

Giet de helft van het zeepsop over in een andere pan of emmer en voeg hieraan de soda toe. Soda heeft een lichtblekend effect en is daardoor geschikt voor de witte was. (Let op: hele oude wasmachines hebben soms nog aluminium onderdelen en die wasmachines kunnen niet tegen soda, het tast namelijk de aluminium onderdelen aan)

Laat dit 1 nacht afkoelen en voeg dan de volgende dag naar keuze de etherische olie toe. 50 druppels per 2,5 liter wasmiddel of als je een sterkere geur wilt dan nog iets meer.
 
Neutral voor wit en voor kleur, en Seepje wasnoten voor wol.
We doen wel altijd een snelle nawas van 20 min op 40 gr met een flinkje schep bicarbonaat en borax om zeepresten goed te verwijderen waarna de gewassen was niet meer muf gaat ruiken als ze wat langer in de kast ligt.
 
Neutral voor wit en voor kleur, en Seepje wasnoten voor wol.
We doen wel altijd een snelle nawas van 20 min op 40 gr met een flinkje schep bicarbonaat en borax om zeepresten goed te verwijderen waarna de gewassen was niet meer muf gaat ruiken als ze wat langer in de kast ligt.
Neutral is absoluut niet bio. Heb net een even onderzoek gedaan. Bevat veel schadelijke stoffen. Ik ga het skippen.
 
Ik gebruik gebruik een wasmiddel gemaakt van klimopblaadjes. In klimopblaadjes zitten saponinen waardoor je ermee kan wassen. Hoe het is precies is gemaakt weet ik niet want ik heb een fles van dat middel geruild tegen een doosje eieren.
 
Neutraal een paar keer gebruikt, maar zitten toch ingredienten in waar ik niet superblij mee ben. Zijn hier mensen met positieve ervaringen met Ecover?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.152
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan