Welke honing?

Gezondheid

New member
Hallo allemaal,

Ik ga zo weer naar de natuurwinkel.

Ik ga om te beginnen kokosolie, appelazijn en honing halen.

Maar met welke van deze honing kan ik best nemen?

https://webshop.ekoplaza.nl/nl/producten/zoeken/honing/

Gezondheid,

Gevonden!

Quote:
Maar de honing moet ook afkomstig zijn van meerdere bloemen, omdat bijen van nature verschillende medicinale planten bezoeken. Dus boekweithoning, afkomstig van slechts 1 bron, is niet zo goed als bijv. bloemenhoning, weidehoning, berghoning, woudhoning, boshoning, etc.

Mike

Uit deze topic

De volle yoghurt in de natuurvoedingswinkel is hoogstwaarschijnlijk beter dan die van de supermarkt, tenminste bij mij wel. De volle yoghurt komt hier uit de biologisch dynamische veeteelt.

Let bij de appelazijn erop dat je troebele ongepasteuriseerde neemt.

Honing van DeTraay is prima, maar wel de biologische variant nemen (koudgeslingerd, dus niet verhit!). Bij De Tuinen verkopen ze ook DeTraay, maar die is dus niet allemaal biologisch. Ik geloof dat biologisch een blauw labeltje heeft en een EKO-keurmerk, maar bij ekoplaza zullen ze alleen de biologische verkopen verwacht ik. Wat betreft de keuze. Ik heb weleens gehoord dat hoe donkerder de honing hoe beter. En sowieso schijnt honing van verschillende bloemen ook beter te zijn, ik verwacht meer gevarieerd qua stoffen. Dit heeft mij aangezet tot het kiezen van de bloemenhoning (multifleurs staat er ook op). Deze is behoorlijk donker en smaakt heerlijk.

Succes!

Yes, was was al aan het meedenken met je. Ik heb begrepen dat hoe donkerder hoe beter en zo veel mogelijk verschillende bloemen inderdaad.

Vergeet niet wat Demeter grasboter mee te nemen Gezondheid.

En misschien quinoa?

Ow, en vergeet niet een dikke portomonnee mee te nemen. Die zal je nodig hebben. Goede voeding is niet goedkoop doorgaans.

Kijk in het koelvak of je streekproducten ziet. Bij mijn eko-plaza zie je producten van de dichtsbijzijnde dynamisch-biologische boerderij. Misschien is die wel op fietsafstand van jou, zou fijn zijn.

Shop ze! Enne, niet schrikken van de rekening,... :$

Quote:
Let bij de appelazijn erop dat je troebele ongepasteuriseerde neemt.

Ik hoop dat het dan een van deze is

https://webshop.ekoplaza.nl/nl/producten/zoeken/appelazijn/

Quote:
Ow, en vergeet niet een dikke portomonnee mee te nemen. Die zal je nodig hebben. Goede voeding is niet goedkoop doorgaans.

Dat had ik al in de gaten, het is niet goedkoop, ik weet het.

Waarom precies is donkere honing gezonder? Ik heb vaak honing uit Afrika (daar gekocht) en die is altijd heel erg donkerbruin. Smaakt ook heel sterk. Ik heb die honing omdat ik de smaak lekker vind, heel sterk. Maar waarom is die honing gezonder dan de lichte honing die je hier kan kopen?

https://webshop.ekoplaza.nl/nl/voorraadkast/sauzen-vis-en-vega/azijn/4106060041994.html is de eerste. Die had ik altijd.

En nou stoppen met posten mensen!

Zo komt Gezondheid nooit de deur uit ;-]

Quote:
En nou stoppen met posten mensen!

Zo komt Gezondheid nooit de deur uit ;-]

Ik stop al! Ga zelf dan ook maar even boodschappen doen... Gezondheid, laat je weten of het allemaal gelukt is?

Ik vind de woudhoning van De Traay een prima alternatief voor de Manuka honing. De Manuka honing is weliswaar subliem vanwege het feit dat die van de tea-tree (Manuka) komt.

Toch vind ik de woudhoning goed donker, smaakt heel medicinaal (jodium achtig, ziekenhuis geurachtig) en is goed dik. Het voordeel is dat het een stuk goedkoper is.

Heb je dus geen geld om iedere keer manuka honing te kopen (wat begrijpelijk is), waag dan een keertje de woudhoning van De Traay. Als ze deze hebben in de winkel natuurlijk. Laatst liep de actie bij De Tuinen zo goed, dat ze het maar uit het assortiment hebben gehaald. :roll:

@ Moondust die reactie over verschillende soorten bloemen? Maar dat is hier toch ook met bloemenhoning? Alleen de bloemenhoning van hier is licht en de bloemenhoning uit Afrika is donkerbruin...:-) Ik heb wel eens iets gehoord over meer mineralen, maar ik snap niet waarom. Bloemen zijn bloemen, toch?

De gedachte is dat de nectar van bloemensoorten verschilt en je dus bij honing die gemaakt is van de nectar van verschillende bloemen een grote verscheidenheid aan stoffen in de honing zult aantreffen. Blijkbaar wordt dat zichtbaar in de kleur van de honing alhoewel die vlieger wel niet altijd op zal gaan. De bloemenhoning van DeTraay vind ik redelijk donker vergeleken met de overige honingsoorten. Het kan best zijn dat de Afrikaanse honing nog veel donkerder is. De natuur is daar ook veel ongerepter dan bij ons en de bloemsoorten zullen verschillen met de onze.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan