Winderigheid, lactose intolerantie

• Onderwerp starter Onderwerp starter HVL
  • Startdatum Startdatum

HVL

New member
Hallo.

Sinds 2014 begon ik te merken dat ik veel kleine winden moest laten. In 2015 is dit erger geworden. Soms echt grote winden en veel op een dag, soms ruikt het, maar toendertijd vaak niet.

Ook had ik vaak diarree na bijv. het eten van pizza. Dit kon best wat uurtjes duren voordat ik last had.

Ik weet het, geen leuk onderwerp. Maar ik ben het zo zat. Want, nu dat ik weet dat ik 'ineens' in 4 jaar tijd lactose intolerant ben geworden - iets wat mij zeer verbaasd - heb ik nog altijd last van winderigheid.

Meerdere keren per dag moet ik een wind laten, niet echt groot, maar ook niet van die mini's die je niet merkt (waar je er klaarblijkelijk 20 van per dag laat volgens het internet).

Nu merk ik dat vettig eten bijdraagt aan de winderigheid. Ook heb ik veel last van stress, angsten en depressie. Ik weet dat stress een factor is die bijdraagt aan een 'versnelde' darmwerking. Dat voel je letterlijk gebeuren.

Ik ben al wel onder behandeling, al een tijdje bij GGZ, maar om nou te zeggen dat die stress etc. minder is geworden..

Ik heb ook medicatie, daar zit volgens mij ook lactose in, maar het is me onbekend of dat zorgt voor extra winderigheid.

Ik moet altijd flinke (ruikende) winden laten voordat ik naar het toilet moet voor een nummer 2. Ik moet ook meestal 2x per dag, 's ochtends, en 's avonds na de avond maaltijd.

Soms eet ik te veel, dat weet ik. Maar dat is gewoon niet in te palmen. Zeker niet met depressie.

Ik heb een tijdje van die probiotica poederzakjes gebruikt, voor een maand ongeveer, maar merkte geen resultaat. Wel helpt het om bruine rijst te eten, om de dag. Volgens mij zit daar veel vezels in, en ik koop ook vegetarische hamburgers, in plaats van vet vlees.

Maar die winderigheid.. ik schaam me ZO diep op het werk. Hierdoor ben ik telkens bang dat iemand het ruikt of ziet dat ik even m'n kont licht. Volgens mij ben ik serieus de enige op het werk met dit probleem. Ik ben het zat, maar weet niet hoe ik er van af kom.

Wat ik merk tijdens werk is dat als ik na de pauze een boterham en een fruitreep heb gegeten mijn maag/darmen een beetje 'upset' lijken. Ik eet witbrood, want bruinbrood is gewoon.. smakeloos. Of zou ik, naast al mijn problemen OOK nog eens 'gluten allergie' hebben? Alles wordt steeds erger...

P.S. Ik heb wel lactase tabletten, dus ik eet nog steeds af en toe pizza. Overigens geen chocola, melk, plakken kaas meer etc...

Iemand een idee? Alvast bedankt.

Groeten.

Hoe ziet je eetpatroon eruit?
Misschien heb je geen flauw idee op wat voor forum je terecht bent gekomen, maar wij staan juist voor veel dierlijke vetten eten zoals vet vlees van gras gevoerde dieren. Denk ook aan eieren, rauwe melk, kefir, bottenbouillons. Je klachten hebben alles te maken met een tekort aan maagzuur waardoor je lichaam de goeie eiwitten niet kan verteren. Vaak als men juist rauwe melk gaat drinken is er helemaal geen sprake van lactose intolerantie.

Je kunt heel veel informatie vinden op de website

http://www.voedingisgezondheid.nl/welkom.html

Over tekort aan maagzuur

http://www.voedingisgezondheid.nl/maag_hoofd.html

Wellicht heb je baat bij gaps.

Maar lees jezelf wel eerst in over waar wij hiervoor staan. Pizza’s en rauwe plantaardige voeding raden we hier niemand aan.

Ik zit nog niet lang op het forum en heb e.e.a. gelezen op internet en gehoord van artsen en dietisten. Misschien kan ik je op gang helpen met jouw probleem.

Als je langdurig in de stress zit produceren je bijnieren eerst veel cortisol (waar je darmwand van kapot kan gaan) en op de lange duur steeds minder cortisol en andere dingen waaronder histaminase. (breekt histamine af). Om jezelf te beschermen gaat nu ook je schildklier wat langzamer werken. Met meer histamine, minder schildklierhormonen en minder bijnierhormonen voel je je moe, depressief, gestresst en je maag en darmen doen niet meer wat ze eerst deden.

Ik heb geen goede ervaring met artsen en dietisten. Ze wisten allemaal wel wat te zeggen maar niemand zag het geheel. Dus ik raad je aan jezelf goed in te lezen op te forum, te googlen en op internet te lezen (natuurdietisten.nl vind ik erg goed, zoek op histamine intolerantie, bijnierinsufficientie, pds).
Je zult een tijd erg gezond moeten eten en misschien supplementen moeten slikken.
Ik zou beginnen met Betaine HCl en Lactoferrine(op dit moment lijkt alleen Smeets&Graas ze nog te hebben). Ik weet niet of het verstandig is om nu al aan de bijnierextract te beginnen (ander forumleden weten dat misschien). Ze zult zoveel mogelijk biologisch en grasgevoerd moeten eten. Kip, rund, rauwe melk, groenten, roomboter,gelatine/collageen. Boekweit bevalt mij goed, maar dat schijnt niet bij iedereen zo te zijn.

succes! Over een paar maanden zul je je absoluut beter gaan voelen maar dan moet je echt iets aan je dieet veranderen.

Soms eet ik te veel, dat weet ik. Maar dat is gewoon niet in te palmen. Zeker niet met depressie.

De reden dat je veel eet komt omdat je eet patroon vegetarisch is. Je eet geen vlees gaf je aan.
Wanneer je dit wel zou doen samen met veel goeie vetten zoals rauwmelkse yoghurt en rauwe melk ga je op den duur je lichaam goed voeden met die voedingsstoffen waar je lichaam om vraagt.

Ik heb een tijdje van die probiotica poederzakjes gebruikt, voor een maand ongeveer, maar merkte geen resultaat. Wel helpt het om bruine rijst te eten, om de dag. Volgens mij zit daar veel vezels in, en ik koop ook vegetarische hamburgers, in plaats van vet vlees.

Welke probiotica heb je gebruikt?

Ik heb ook medicatie, daar zit volgens mij ook lactose in, maar het is me onbekend of dat zorgt voor extra winderigheid.

Wat voor medicatie gebruik je?

Je lichaam is idd gestresst zoals Inge schrijft. Dat wijst idd op bijnieruitputting. En bijnieruitputting is weer gerelateerd aan tekort aan maagzuur. Je zou er het beste aan doen je vegetarische dieet vaarwel te zeggen en volwaardige voeding te gaan eten. Mocht je nog niet aan de betaine HCL willen kun je ook alvast beginnen met troebele biologische appelazijn oplossen in water samen met een sole van Keltisch zeezout. Dit versterkt ook je maagzuur. Half uur voor de maaltijd nemen.
Een sole maak je met dit zout. Geen ander zout gebruiken.

https://www.keltischzeezout.com

Ik zou beginnen met Betaine HCl en Lactoferrine(op dit moment lijkt alleen Smeets&Graas ze nog te hebben)

Inge, wat is de toegevoegde waarde van lactoferrine?

Het effect van lactoferrine op de darmen:

https://www.natuurdietisten.nl/effect-lactoferrine-op-darmen/

Samengevat komt 't er op neer:
- het vermindert het vrijgeven van histamine door de mestcellen
- het bestrijdt vele (niet alle) slechte indringers, zoals diverse soorten schimmels, bacterieën, gisten, en parasieten
- het laat de goede darmbacterieëen groeien

Ik begreep idd dat het oa voor de histamine bedoeld was. Maar ik zou dan eerder kiezen voor biest en veel rauwe melk naast alle andere vetten. Ik heb destijds zelf ook heel veel last gehad van histamine. Ik kon daardoor in begin ook niet tegen melkkefir. Maar liters biest en rauwe melk deden wonderen. Daarnaast is het een directe link met bijnieruitputting. In dat geval zsm aan de dierlijk bijnierextract.

Ik.weet niet of je brood eet maar zoja dan zou ik daar eerst helemaal mee stoppen.. en eens kijken wat dat met je darmen doet.. naast de bovengenoemde adviezen.

Antidepressiva doen niets aan de oorzaken en de aanmaak van serotonine maar remmen de heropname hiervan, waardoor je lichaam zelf niets meer hoeft te doen. Omdat melatonine wordt aangemaakt uit serotonine, wordt ook de melatoninespiegel verlaagd, wat ook ontregelingen geeft voor andere hormonen. Ook zorgen medicijnen voor een verminderde opname, verhoogde uitscheiding dan wel verhoogde behoefte aan tal van vitaminen en mineralen die nou juist zo belangrijk zijn voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters. Antidepressiva aan onder andere magnesium, Q10 en vitamine B. Als je voldoende van dit soort stofjes binnen zou krijgen, zou je ook minder snel depressief worden.
Een evenwichtig maaltijd bestaat uit langzame koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels. Wat jij vet eten noemt is vooral ongezonde hap, van onevenwichtige samenstelling. Dan voel je je bij de juiste hoeveelheid ook verzadigd. Is ook beter voor de regulering van je hormonen en neurotransmitters. Pizza kan maar meestal is het van witmeel. Zelfgemaakt van bruin meel of van een bodem uit de natuurvoedingswinkel is beter.
Ik begrijp uit je verhaal niet helemaal of je helemaal vegetarisch eet. In vlees zitten allerlei aminozuren als lysine en carnitine en sporenelementen als zink en chroom, wat bij vegetarische voeding een knelpunt kan zijn.
Daarnaast kunnen bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren je hele gezondheid helpen ondersteunen en de aanmaak van je neurotransmtters te verbeteren. Natuurlijk niet in plaats van goede voeding.

Mijn indruk bij HVL was meteen al en nu nog steeds dat dit volgens mij een grappenmaker is! bericht gestart met een 'luchtig'toontje.. ;-) hij/zij heeft nooit meer een reactie hierop geven of op andere onderwerpen.

Bij het gebruiken van de zoekfunctie kwam ik er toevallig weer terecht.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan