Zoon van 9 vegetaries

Dessie

New member
Lieve stamgenoten
Van harte vraag ik tips en tricks;
Zoon is streng in de leer vegetaries,nu al een paar jaar.hardcore.
Ik geen hem boterolie pillen, rauwe melk,boter en extra vierge cocosolie.Ook sneak ik regelmatig botten boeillon door zijn eten.maarrrrrr:Zou dit voldoende zijn voor zijn groei?
Iemand ervaring mee??

Welkom Dessie,

Hoe is dat nu zo gekomen? Eet hij wel eieren? Kaas? En krijg je er levertraan in? Capsules? Anders krill olie ofzo DHA en EPA omega 3 is toch lastig zonder vis/grasgevoerd vlees en ook om voldoende vit A en goede eiwitten binnen te krijgen, zeker in de groei. Rode palmolie is dan een goede bron van vit A.

Verstopte bouillon is een goeie. Rijst, boekweit, quinoa, curry, allemaal mogelijkheden om het in te verwerken, koken met bouillon ipv water. Bakken in het vet dat op de bouillon drijft. Merg in sauzen verstoppen.

Grasgevoerde gelatine gebruiken om pannacotta of gelatinesnoepjes mee te maken.

Succes!

je zoon is 9.
Die heeft niets te willen.
Voorleven, uitleggen en verplichten.
Natuurlijk krijg je er niet alles in als je kind niet wil, maar nu steun je een kind om schade aan zichzelf toe te brengen, terwijl het kind gewoon te jong is om het te overzien. Hiervoor ben jij als ouder dus verantwoordelijk.
Eigenlijk komt je verhaal ongeloofwaardig over.

Ja was ook mijn gedachte idd Naïef, niks te willen idd. Toch ken ik nog zo'n geval en als de ouders niet op 1 lijn zitten wordt het lastig. Dan nog heb je gelijk. Je moet hierin gewoon je verantwoordelijkheid nemen.

Tsja beste mensen, forceerden beginnen we hier niet aan. Tis geen gans. 'Niks te willen'...klaarstomen voor militaire dienst?hebben jullie je kids gebroken ofzo? om naar de pas van een meerdere te lopen later.de wil breken...leuke jaknikkertjes creëren voor bedrijfsleiders en andere oorlogszuchtigen...Hoezo ongeloofwaardig?Ik zeg toch hoe het is, alsof ik een dergelijk verhaal uit duim zuig. Niks anders met het leven te doen namelijk:)

Hoe het is gekomen...Hij zegt: hij snapt niet dat het kan, een ander opeten.
is het een boeddhist in de dop? ik weet het niet. Wij vreten ons rond aan loslopers en wildbroeders, en dat maken we best lekker klaar dus aan de kookkunst ligt het ook niet.

dank voor de bruikbare tips in ieder geval.

Tja, die van mij willen nooit naar bed, maar dat moet toch. Ze hebben voldoende slaap nodig en dus gaan ze onder protest gewoon naar bed als ik dat zeg.
Wil niet zeggen dat ik ze als daarom klaarstoom om als schaap door het leven te gaan. Sommige dingen bepaal je nu eenmaal als ouder, voor je kind, omdat het daar beter van wordt.

Het is de taak van kinderen om groot en sterk te worden en jij helpt ze daarbij.

Dessie ik heb ook een zoon die nooit groenten wilde eten, ja 2 of 3 sperziebonen. We hebben hem op zijn kop gezet, gedwongen, straffen en belonen niets hielp. Blijkbaar heeft je zoon goed op een rij wat hij (niet) wil met zijn beperkte kennis van nu.

Laat hem eens wat filmpjes zien in deze topic over argumenten tegen vegetarisme, het heeft mijn ogen ook weer geopend.
Mensen die dieren eten houden juist wel van dieren, het is omdenken maar wellicht snapt hij dat.
Vraag me ook af hoe hij nu al zo overtuigd is hiervan?

Aan de reactie van de ouder te zien is wel duidelijk waar zoonlief zijn halsstarrigheid vandaan haalt. Hij heeft idd niets te willen, dat heet 'opvoeden'.

Mike

Toen ik een jaar of 4 was kregen mijn ouders er met geen geweld margarine in en hebben het uiteindelijk maar opgegeven.
En nog steeds komt die zooi er niet in.
Dat was natuurlijk wel een ander gezondheidsaspect maar in de 60's scheen Blue Band toch zo gezond te zijn.
Let it be, ik heb wel vaker een vegetarier overstag zien gaan, iemand moet het zelf willen zien.

Kinderen van nu zijn een groot tikje anders dan van toen. Ze communiceren anders, ze hebben toegang tot in het oneindige en er lopen heel wat slimmerikjes rond die van veel dingen meer weten dan hun ouders. Ook zie je in deze tijd, als je het kunt zien, dat zoiets middeleeuws als autoriteit z'n langste tijd gehad heeft. De mensheid is steeds in verandering en dat ook nog eens sneller en sneller. Het zijn omgevingsfactoren die daarvoor grotendeels bepalend zijn. De krachten die hier spelen kennen we nauwelijks, maar omdat ze duidelijk hun weerslag hebben en wij het toch willen weten is o.a. God uitgevonden en andere zweverige dwaasheden.
Goed, terug naar het probleem waar deze draad om draait: het lijkt mij dat hij vegetarisch eten wil uit een soort overtuiging. Je wilt hem niet dringen om toch vlees te eten. Misschien kan je hem overtuigen door uit te leggen dat vlees onontbeerlijke voedingsstoffen bevat, ach dat heb je al gedaan natuurlijk. Dan maar een ander argument: De hele natuur bestaat bij de gratie van eten en gegeten worden. Wie daar iets in ziet dat fout is mag wat mij betreft een paar miljoen jaar uittrekken om uit te leggen wat er dan fout aan is.

Een boeddhist in de dop?
Boeddhisten zijn niet perse vegetarisch, is afhankelijk van de stroming, praktisch wordt er trouwens vaker vlees gegeten, omdat er simpelweg weinig opties zijn.

Eet ie wel ei? (is eerder gevraagd, belangrijke vraag)

Stiekem verstoppen in andere voeding vind ik twijfelachtig, ben je hem dan niet gewoon aan het voorliegen?
Aan de andere kant is bouillon gemaakt van afval, daar wordt geen dier extra voor gedood, dus waarschijnlijk heeft hij daar geen probleem mee.

Ik denk dat je eerder een betweter (iemand die denkt alles beter te weten, terwijl dat daarom niet zo is) aan het kweken bent uit angst om er geen 'ja-knikker' van te maken. Het is wel heel vergezocht om te denken dat je een volgzaam persoon van je zoon gaat maken door hem duidelijk te maken wat de huisregels zijn wat betreft voeding. Nu laat je eerder het omgekeerde gebeuren door hem te volgen in zijn onvolwassen opvattingen over voeding die hij waarschijnlijk onbewust volgt omwille van vegetarische propaganda op het internet en/of vegetarische klasgenootjes.

Om hem te helpen overtuigen, waarom toon je hem niet foto's en lectuur van Weston Price en leg hem uit wat de gevolgen zijn als je geen traditioneel dieet volgt? Er zijn ook youtubers die ex-vegan zijn en vertellen over waarom ze omwille van gezondheidsredenen hebben moeten veranderen. Je moet ook duidelijk maken dat terwijl hij in de groei zit, het een kritieke periode is om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen voor de ontwikkeling van zijn lichaam, vruchtbaarheid enz.

Je bent wel degelijk deel van het probleem en dat blijkt uit je attitude. Kinderen weten gewoon niet wat goed is voor hun gezondheid op zo'n jonge leeftijd. Punt uit. Als hij de straat wil oversteken zonder rechts en links te kijken om te zien of er auto's afkomen omdat hij dat niet nodig acht, ga je hem dan ook laten doen en weigeren hem tegen te houden om er maar geen 'ja-knikker' van te maken? Het is maar hoe je het bekijkt, wat je een 'gans' noemt..

Beste mensen

Ja, er waait heel wat frisse discussie aan de keukentafel ontstaan momenteel.
Heel goed.
Hoewel ik mij heb laten verleiden tot een hatsiekadee-reactie op de, laten we zeggen, soms ongezouten terugkoppelingen,( ik zit werkelijk nooit op fora dus weettikveel, en dat geeft wel de intensiteit van de worsteling aan:-)) is het goed geweest.
Ik wil dus allen danken voor het lezen en de directe en/of zorgvuldige antwoorden. Wekelijk iedere opmerking heeft iets raaks.Het helpt ons weer een stapje verder.Ik ga rustig aan op jullie tips zitten kauwen.Ik neig naar de lijn van Gerard, hoewel de opmerking van Mike ook legendaries is!
Hij eet ei, en heeft beloofd eens vis te proberen. Ook heb ik uitgelegd van het belang van mama's power soep en dat begrijpt hij ook en slurpt er braaf van. dat verstoppen is dus weer minder een item,maar blijf het wel doen voorlopig.
Hug,de halstarrige

Ik denk dat dat het gaat om bewustwording. Heb zelf een eetstoornis gehad en dan moest je zogenaamd normaal leren eten. Liever had ik hulp gehad om meer bewust met mijn eten om te gaan dan als een gansje gevoerd te worden.veel meer stoffen. Als je vegetarisch of veganistisch leeft kom je dat soort
In vlees zitten stoffen als lysine en carnitine, taurine en carnosine en nog stoffen eerder tekort. Lijkt me dat je daar meer op zou moeten focussen dan op de zuivel. Dan zou je lysinerijke dingen moeten maken, zoals gierst en misschien wat extra lysine slikken.
Boter en melk zijn misschien niet direct nodig. kokosolie lijkt me wel goed.
Witte vis is misschien wat makkelijker weg te werken.
Het schijnt wel dat de ene bloedgroep makkelijker zonder vlees kan dan de ander.

Of hij zou gewoon vlees kunnen eten...

Ik zie een parallel met die hele transgendergekte. Kinderen die nog volop in ontwikkeling zijn maken bepaalde fases door. In de moderne wereld met zijn ongekende informatievoorzieningen worden kinderen (en volwassenen!) blootgesteld aan uiteenlopende boodschappen, waarvan er vele (helaas) links-progressief zijn omdat dit de dominante cultuur is geworden. Hierdoor worden we overspoeld met onwetenschappelijke en suggestieve info over o.a. klimaatverandering, vegetarisme/veganisme, transgenderisme, islam als 'vredesreligie' en niet te vergeten feminisme.

Kinderen nemen deze flauwekul in zich op, die helaas door vegetarische, feministische juffen op school ook nog eens door hun strot wordt geduwd. We leven nu in een tijd waarin de geindoctrineerden de volgende generatie indoctrineren en elke vorm van zelfstandig denken en handelen ontmoetigd en afgeleerd wordt. Dit maakt het voor ouders er allemaal niet makkelijker op, omdat ze eerst maar eens hun eigen aangeleerde en aangeprate denkbeelden van zich af moeten zien te schudden voordat ze in staat zijn om fatsoenlijke normen en waarden over te brengen aan hun kinderen.

Vroeger werd er niet zo met die kids gesoebat. Je at gewoon wat de pot schafte, punt uit. We moeten weer terug naar die tijd en stoppen met kinderen te behandelen als 'special little snowflakes' die in staat zijn om zelfstandig belangrijke keuzes te maken voor hun lichamelijke en geestelijke gezondheid en welzijn. Als deze jongen niet mee wil eten, geef hem dan geen eten. Als hij het de volgende dag weer niet wil, geef hem dan opnieuw niets te eten. Wedden dat hij op de derde dag zo'n honger heeft dat-ie spontaan verandert in een carnivoor?

Mike

wij hebben ook een goede voedselhater in huis. Maar het aparte is dat ik vroeger een deel van het eten (het brood) ook niet te vreten vond en ondanks dat het me hele jeugd door de strot is geduwd, heb ik het nooit leren waarderen. Maar ik klaagde bijna nooit, dat liet je wel uit je hoofd en het had toch geen zin. Ons sneeuwvlokje echter zanikt er bijna elke dag over. En daar wordt je als ouder wel zat van en het heeft effect, want sommige dingen laat ik maar. Ik heb ook een zaniktolerantiegrens. En mijn kind op laten houden met zaniken? Die knop zoek ik al jaren. Hoe komt het dat de kinderen van nu maar doorgaan? Waren we volgzame mietjes en komen de kinderen van nu meer voor zichzelf op?
En inderdaad, heb jij het er een beetje in gekregen, komt er weer wat op tv, staat het in een blaadje, horen ze wat bij oma of een vriendje of heeft de juf weer wat gezegd.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan