Zuur base maagzuur, Natriumbicarbonaat, alvleesklier.

Gerard

Well-known member
Het lichaam zorgt zelf voor een juiste zuurgraad van het bloed. Deze zuurgraad moet binnen nauwe toleranties blijven, anders volgt de dood.
Ik citeer hier even een stukje:
Al onze cellen baden in het extracellulaire vocht dat net zoals het bloed licht basisch is (pH 7,35-7,45). De uiterste pH-waardes waarbinnen nog leven mogelijk is liggen voor het bloed en het extracellulaire vocht tussen 6,8 en 7,8. Te lage pH-waardes (zuur) leiden sneller tot levensbedreigende situaties dan te hoge waardes (basisch). Zo ontdekte dr. Berthold Kern dat een verlaagde pH waarde (meer zuur) tot een verdikking van het bloed leidde. Uit: http://www.scienceforlife.eu/tekst ph waarde van het bloed.htm
Nu houdt het lichaam de PH-waarde (= zuurgraad) netjes binnen deze waarden met natriumbicarbonaat dat o.a. door de alvleesklier wordt aangemaakt. De alvleesklier neutraliseert ook de zuurgraad van de maaginhoud zodra deze de darm in komt. Mooi hè? Het lijkt wel een chemische fabriek en nog geheel geautomatiseerd ook!

Nu even een paar van mijn overwegingen hierbij:
Verschillende mensen lijken verschillend te reageren op inname van natriumbicarbonaat. Je leest dat mensen gaan boeren omdat de bicarbonaat in de maag met zuur in aanraking komt en daardoor koolzuurgas vrijkomt, dat wil er uit. Maar ik heb er flink mee geëxperimenteerd en bij mij gebeurt dat op een lege maag helemaal niet. Maak ik dan wel maagzuur aan? Ook dat heb ik getest door flink veel eiwit bevattend voedsel te eten: een flink stuk vlees bijvoorbeeld. Bij te weinig maagzuur zou je daarvan winden moeten gaan laten en dat gebeurt bij mij niet.
Ik denk dat de maag in het ideale geval dus maagzuur produceert als het nodig is en niet als het niet nodig is. Het zou me niet verbazen, ik heb wel meer van dit soort hoogstandjes van o.a. de maag meegemaakt, zoals die keer dat ik een ei had gegeten dat blijkbaar bedorven was, je hoeft dat lang niet altijd te proeven: Ik ging flink kotsen en daar bleef het bij: er is weinig of niets van in de darmen gekomen. Hoe weet die maag dat het ei niet goed is? Dat gebied is nog flink on-ontgonnen!

Goed, weer verder met de PH: De alvleesklier speelt dus een belangrijke rol hierin. Koffie schijnt de alvleesklier tijdelijk lam te leggen, waardoor de hoge zuurgraad van de maaginhoud niet voldoende kan worden geneutraliseerd. Hierdoor zal een minder goede spijsvertering in de darmen plaatsvinden en zal de balans tussen de verschillende spijsverteringsmicro-organismen verstoord worden. En met die spijsverteringsmicro-organismen leven we in symbiose: gaat het niet goed met hun, dan gaat het niet goed met ons! Andersom werkt dat ook: stress bijvoorbeeld heeft een flinke invloed op evenwicht van de spijsverteringsmicro-organismen

Heeft het zin om bicarbonaat in te nemen? Ik denk dat het nuttig kan zijn, maar ik ben hier wel terughoudend in, het zou vanzelf goed moeten gaan, dat zou het ook doen in juiste omstandigheden, maar we leven niet in juiste omstandigheden, ik kan een hele stapel stressfactoren opnoemen, waarvan stress zelf er één van is, en stress leidt ook tot verzuring.
Wil je zelf proberen of natriumbicarbonaat iets voor je kan doen, onderzoek dat vooral zelf. Voor mensen die snel problemen krijgen door verzuring hier nog een aardig artikeltje:
https://jicht.nl/Onderzoek/Dagelijk...zuring-tegen-en-verbeterd-uithoudingsvermogen

Graag je mening en aanvulling.

Volgens mij werkt die bica als een maagzuurremmer. Bovendien spelen enzymen ook nog een rol in de spijsvertering in combi met maagzuur.
Enzymen zijn ook voor de alvleesklier noodzakelijk.

De maag is o.a. een buffer tegen indringers. Dat je over je nek moet bij bedorven voedsel kan ook zijn omdat het maagzur onvoldoende is tegen een overnacht aan indringers en het als noodoplossing er dan maar uit gooit. Wat denk je daarvan?

Natriumbicarbonaat is een (maag)zuur neutralisator, geen remmer.
Dat er niet geboerd wordt kan ook verklaard worden door dat veel boeren ongemerkt gaan of dat het CO2 via het bloed en longen wordt afgevoerd.
Verder is bij een lege maag de ph in de maag zeer laag. Er is echter ook maar weinig vloeistof aanwezig, dus de totale hoeveelheid zuur valt wel mee. Neem een glas water met bica, dan zou dat wel eens zeer snel richting darmen kunnen gaan, nog voordat er flinke hoeveelheden CO2 ontstaan. (dit weet ik niet zeker)
Bij een volle maag is de ph in de maag iets hoger, wel nog steeds zuur, de totale hoeveelheid zuur is echter groter, ook zal een glas water met bica zich met de inhoud vermengen en veel langer in de maag blijven.

Overgeven bij bedorven voedsel gaat veel verder dan maagzuur, het maag/darmstelsel is een stuk slimmer dan velen denken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Enterisch_zenuwstelsel Wat mij betreft niet 'alsof het een eigen "brein" heeft'

"Nu houdt het lichaam de PH-waarde (= zuurgraad) netjes binnen deze waarden met natriumbicarbonaat dat o.a. door de alvleesklier wordt aangemaakt. ..."
Dat is echt veel te simplistisch. Ten eerste bestaat "de PH-waarde niet" het gaat hier enkel om de ph-waarde van het bloed. Die waarde is inderdaad zeer belangrijk. Zo belangrijk dat het niet altijd netjes gaat. Als het moet wordt er bijvoorbeeld calcium uit de botten gehaald om deze ph-waarde onder controle te houden.

Als het neutraliseert werkt het dan niet hetzelfde als rennies?
Dat is mijn gedachte erbij.
Voor een normale zuurgraad in de maag bestaat er ook slippery elm.
Dat is een kruid die zorgt voor een normale zuurgraad in de maag.
Iemand dat wel eens gebruikt iplv bica of betaine?

Het is vergelijkbaar maar zeker niet hetzelfde: Rennies bestaan grotendeels uit calciumcarbonaat, de werking is vergelijkbaar met natriumbicarbonaat. Met zoutzuur (maagzuur) ontstaat er H2O (water) en CO2. Maar i.p.v. van natriumchloride ontstaat er calciumchloride. (beide blijven in oplossing)

Ik blijf dit een ingewikkeld dingetje vinden. Maar goed, ik kom zelf net bij de nefroloog vandaan en er worden wat bloedtesten gedaan. Waaronder bicarbonaat in bloed. Dan meten ze toch de zuur base in je bloed? Welke invloed heeft betaine hci hier dan op? Is dat überhaupt van invloed als je dan als supplement neemt?

Slechte vertering zorgt voor meer afvalstoffen en is dus een belasting voor het lichaam die dit weer moet oplossen. De betaine hcl kan daarom in mijn ogen niet voor "verzuring" zorgen, maar zorgt juist voor het tegenovergestelde.

Er zijn zoveel nonsens praatjes over verzuring dat het idd verwarrend is.

Oké, dus als ik het goed begrijp is het niet de bedoeling dat ik bica ga drinken?
Dat heeft dan weer invloed op de bloedwaarden? Ik blijf dus hcl gebruiken?
Of gewoon liever even niks totdat ik dat onderzoek achter de rug heb?

Wel heel lang een slechte vertering gehad.
Als je bica drinkt word je toch te basisch wat ook juist niet goed is? Ik denk dat er wel sprake is geweest van verzuring en dat dit nu zo zoetjes aan een beetje opgelost is.

Bica zorgt kortstondig voor minder zure omgeving in de maag, maar dit wordt in principe wel weer gecorrigeerd door het lichaam. Met name niet handig om in te nemen voor of tijdens de spijsvertering dus, waar je juist goed werkend maagzuur wilt hebben.

Ik weet niet of het direct terug te zien is in de bloedwaarden. Voor een helder bloedbeeld is niks nemen wellicht wel een goed idee.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan