Quote:
@ caveman, als je rauwe kalfs-, kip-, of lamslever met bijv kefir, citroensap, kaneel, vanille, kokosolie, in een smoothie vermaalt, proef je nauwelijks tot geen lever smaak. Ook de textuur is dan niet meer aan de orde, omdat je een glad papje hebt.
Ben ik nou de enige die zich afvraagt of zoiets als hierboven de manier is waarop de natuur het bedoeld heeft? Volgens mij zouden mensen instinctief moeten weten wat ze wel en niet moeten eten om gezond te blijven en niet zelf bedenken hoe ze dingen dan wel gaan lusten. Dat denken is voor andere dingen. Elke willekeurige persoon zou op basis van zijn primitieve functies (en daar hoort denken niet bij!) moeten kunnen overleven. Smaak en reuk zijn er bovendien ook niet voor niets.
Je kunt stellen dat smaak en reuk enigszins beïnvloed zijn door de hedendaagse smaakversterkers, maar dan nog. Als je zo veel moeite moet doen om (rauwe) lever eetbaar te maken, is (rauwe) lever dan wel bedoeld om te eten? Elke diersoort zonder hogere cognitieve functies zou het laten staan als hij er zo van gruwelde (met dank aan het instinct!) en wij denken dat wij het wel moeten eten? Hier klopt voor mij echt iets niet.