30+ dingen die je kan doen met eierschalen...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik geef de eierschalen altijd aan mijn honden.

Maar ze hebben liever een heel ei die eten ze zo uit mijn hand.

 
Dat katten en honden geen eierschalen eten, zou dat niet komen omdat de randen te scherp zijn? Ongemalen zie ik ze mij ook niet eten hoor. Dat van dat koken wist ik niet. Intuïtief neem ik soms een heel klein stukje eierschaal (enkele mm groot) en maal dat tussen mijn tanden om mijn kalk aan te vullen. Vanaf nu zal ik ze dan maar eerst koken. Waarom gekookt en niet rauw?

 
Onlangs had ik een aantal biologische eierschalen uitgekookt met een lepel appelazijn in een glazen theepot op een kookplaat. Het stonk vreselijk en smaakte ook erg vies, het lijkt niet voor herhaling vatbaar ook al zou er wat glucosamine in zitten.

Ik merkte deze week wel op dat mijn tanden er gezonder uitzien maar dat zou ook kunnen omdat ik de rauwe melk nu opgeschroeft heb naar 1,125 liter per dag.

 
Wat mij is opgevallen tussen de biologische eieren van de AH en de eieren van de biologische boer waar ik melk haal, dat de 1e een vele malen dunnere schaal hebben. Zou dat calciumgebrek kunnen zijn?

Zijn er al forumleden met positief resultaat door het nemen van eierschalenpoeder?

 
Hierbij nog een interessante studie over de mogelijkheden van eierschalen en eierschaalmembranen/eierschaalvliezen:

[URL]http://www.pjbs.org/ijps/fin2058.pdf[/URL]

En nog een studie, met het vegelijking in mineraalsamenstelling van een eierschaal tussen een viergranen ei, gras ei en legbattery ei (op de "view" knop klikken rechts op deze pagina):

http://www.researchgate.net/publica...uman_nutrition/links/0912f50b5fa6f7de37000000

@Johanna: Wat mij opvalt is dat de Bio eierschalen van de Aldi juist veel harder zijn dan die bij de biologische boer.

Ik wil binnenkort een poging wagen om te kijken of eierschalen kunnen helpen bij tandbederf. Door de eierschalen volledig oplossen in appelazijn, en vervolgens iedere dag ongeveer 1/2 opgeloste eierschaal consumeren. Verdunnen en drinken met een rietje.

De chemische reactie ziet er niet zo smakelijk uit :mrgreen: :
Quote:
Egg shells contain calcium carbonate (CaCO3), and vinegar's active ingredient is

acetic acid (CH3COOH). When these chemicals react together you end up with a salt

called calcium ethanoate, some water, and bubbly carbon dioxide gas. The reaction

for this equation looks like this:

CaCO3 + 2CH3COOH -> Ca(CH3COO)2 + CO2 + H2O


Quote:
Eierschalen 5 min koken, laten drogen en fijn malen.Neem 0.5 tot 1 gram per dag. Je kan deze therapie 2x per jaar een maand uitvoeren."



Zou het nog nodig zijn om de eierenschalen te koken als je ze in pure appelazijn zet? Of gaan de parasieten en/of bacteriën in de pure appelazijn dood, en volstaat het om schoon geschrobde eierschalen in de azijn te leggen? Bij koken verdwijnen er misschien waardevolle sporenelementen in het kookvocht of tast je de structuur van de eierschaal aan waardoor deze misschien minder effectief is.

 
Zijn er nog forumleden die eierschalen(poeder) nemen? Wat is jouw ervaring ermee?

Ik gebruik nu een tijdje eierschalenpoeder en mijn ervaring is dat in ieder geval mijn nagels er harder van worden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan