advies gevraagd, wit bolletje in keutel

Hoi lia

Rood sap is verschillend, sap van donkere vruchten. Met banaan:-)

Dat was al een tijdje iets waarvan ik dacht, beter niet, maar errug lekker. We hebben de laatste bananen gisteren opgemaakt, verder geen fruit meer in huis. Straks wel appel en peer van eigen boom. Maar dat zijn er heel weinig.

Ik heb in het verleden gehoord van een chinese geneeskundige, dat melkproducten in de ochtend ervoor zorgen dat je stofwisseling vertraagd, als je graag melkproducten gebruikt dan liever niet als ontbijt. Daar houd ik me al jaren aan eigenlijk. Het is ook eens doir een ander uitgetest, beter niet als ontbijt.

Ik kijk regelmatig op de receptenpagina en ook jouw site, daar zijn lekkere dingen bij, maar het is wat lastig. Want mijn dochter moet de meeste keren overgeven nadat ze kip heeft gegeten en ik kan slwcht rood vlees verteren, dus stoofpotjes is dan lastig.

Ik denk dat het kipprobleem te maken heeft met hoe gelukkig een kip geweest is. Want bij het testen komt er niet echt een intollerantue naar voren en de ene keer kip eten lukt wel, de andere keer niet. Ik heb zo af en tie een stukje kip verstopt in iets anders gegeven. De keren dat het plofkip of andere niet bio kip was moest ze overgeven. De meeste keren met bio kip lukte het wel, behalve 2 keer met bio kip van ah. Ik sta dus ook een beetje wantrouwig naar de bio producten in de supermarkt. Soms heb ik een bio komkommer, die smaakt dan echt chemisch, wit uitgeslagen soms ook. Soms heb ik dat niet hoor, maar het maakt me wel wantrouwig.

Tja zo wordt het verhaaltje langer en langer

Linda

 
Waarom bio kopen in de supermarkt? Ik koop al mijn voeding rechtstreeks bij de boeren. Je kan dan niet alles op 1 plek kopen, maar is wel een erg fijne manier van boodschappen doen. Kom nog maar 1 keer per maand ofzo in de gewone supermarkt.

Het beste kan je vlees hebben van grasgevoerde dieren. Als je rood vlees niet verdraagt, kan je toch stoofpotjes maken. Alle goede dingen zitten dan in de jus/saus. En dan versterk je je systeem weer waardoor je straks wel rood vlees kunt eten :)

Wat is er niet goed aan melkproducten in de ochtend? Ik begin nu al 1,5 jaar met melk in de ochtend, heerlijk!

 
Quote:
Ik heb in het verleden gehoord van een chinese geneeskundige, dat melkproducten in de ochtend ervoor zorgen dat je stofwisseling vertraagd, als je graag melkproducten gebruikt dan liever niet als ontbijt.


Zucht, die Aziaten en hun zuivel. Je kunt de oosterse traditie niet als een blauwdruk leggen op de westerse. Wij hebben hier aan deze kant van de wereld een lange geschiedenis van consumptie van melkproducten, zij niet (m.u.v. volkeren in het Himalayagebergte).

Mike

 
Zou het dan (toch) kunnen dat aziaten (of half aziaten zoals ik zelf) wellicht zuivelproducten minder goed kunnen verteren?

 
Nou ja, er zijn zoveel visies, ik denk dat het voor ieder anders kan zijn, maar ook op elk moment weer kan veranderen. Luisteren naar je lichaam is dus wat telt. We gaan bewoon proberen om yoghurt in de ochtend te eten, drinken, ik kan niet aan rauwe yoghurt komen, maar kan er natuurlijk wel rauwe slagroom doorheen scheppen, lijkt me best lekker.

Ik kom niet vaak in de supermarkt, alleen voor vlees op dit moment en dan neem ik af en toe wat anders mee. Vlees is bij de natuurwinkel niet veel hier.

Ik heb al gelezen over oke vlees, misschien ga ik daar bestellen, iemand ervaring?

Ik woon in alkmaar en hier zijn niet veel bio boeren in de buurt, tenminste ik heb ze niet gevonden, dus ben ik voor het grootste deel afhankrlijk van de natuurwinkel voor verse producten. Ben al een tijdje op zoek naar lokale groenten.

Alexandra, wat bedoel he dat al het goede van de stoofpotjes in de saus zitten? Groenten en vet?

Linda

 
In mijn stoofpotjes zit alleen ui als "groente". Maar ik hoor hier bijvoorbeeld dat men de lever tot prut weet te koken (is mij niet gelukt) dus dat is sowieso dan een supersaus! Maar ook de mineralen, vitaminen e.d. van ander vlees wordt af gegeven in de saus. De saus lepelen als een soepje, lekker hoor. Al kan ik heel goed vlees eten, dus die gaat bij mij lekker mee!

Kan aan mij liggen hoor, maare... de kop van Noord-Holland doet het volgens mij best goed wat betreft de boeren. Lia weet daar volgens mij meer over. Kijk ondertussen even op deze site:

http://www.communitywalk.com/wapf_in_nederland/wapf_in_nederland/map/1628413

 
Ik ga de relish zeker eens maken en stoofpotjes maken en het vlees dan laten staan, oke, doe ik.

Verder valt het behoorlijk tegen wat ik hier kan halen hoor.

Alles binnen een half uurtje rijden heeft geen rauwmelkse producten en zo goed als geen groenten en vaak ook geen groenten. De meesten zijn meer vlees, gepast geitenmelk brood en eieren georienteerd.

Bedankt

Linda

 
@vitalinda

In het centrum van Alkmaar zit een biologische slager, naast de Ekoplaza.

In Schoorl zit de Noorderhoeve, die verkopen vlees, kaas, zuivel, eieren, allen biologische.

In Driehuizen zit 'Natuurlijk genoegen', rund en lamsvlees, melk, eieren.

Dat is toch allemaal redelijk dichtbij. Als je 1x per week gaat 'winkelen' is dat best te doen toch?

Lia

 
Ja hoor lia, dat is prima te doen, maar ik zoek juist ook groenten en die kan ik niet vinden, hoe leuk ik het ook vind dat ik een natuurwinkel vlakbij heb. Ik zou grasg bij lokale boeren en tuinders kopen.

Bovenstaanden had ik allemaal al gevonden, daar haal ik ook dingen nu, maar op internet is het vlees toch een stuk goedkoper.

Iemand ervaring met okvlees? Ik vrasg het nog maar een keer :-)

Bedankt

Linda

Ps hoe staan jullie ertegenover dat geiten alleen binnenstaan? Ik heb een tijdje rauwe melk gedronken van geiten die alleen maar binnen staan, dat wist ik dus niet, de melk werd altijd door iemand gebracht.

Ik ben er laatst eens wezen kijken en toen zag ik dat, de eigenaar zei dat de geiten gelukkiger zijn binnen ipv buiten in de weide. Hij vond het ook teveel moeite om ze buiten te laten enzo. Ook hadden sommige vsn die geiten ontzettend dikke buiken alsof ze zwanger waren van een 4 ling. Ik zei tegen mijn dochter, kijk zie je die geiten, die zijn zwanger, waarop de man zei, nee hoor ze zijn niet zwanger, alle geitenrassen zijn anders. Nou dat zal best, maar zoooooo n dikke buik, niet normaal. Ik haal daar nu niets meer, ik vind het raar.

 
Dat hoor ik vaker. "Ze zijn gelukkiger binnen". Laatst hoorde ik hetzelfde 'argument' over kippen. Ik weet zeker dat Josef Fritzl ook dacht dat zijn dochter Elisabeth binnen gelukkig was!

Mike

 
@ vitalinde,

Ik denk dat die geiten 'er de buik vol 'van hadden.

Hoe zouden geiten overleeft hebben tot de huidige datum wanneer ze veel gelukkiger(en dus gezonder)zouden zijn in een stal? Zouden de oergeiten ongelukkig zijn geweest en dus ongezonder door een gebrek aan stallen? Lijkt op het idee dat wij mensen ziek zijn door een gebrek aam medicatie.

Slim om er niets meer te halen.Een eigenaar die'geen zin 'heeft en er een lul verhaal bij verzint om de boel te rationaliseren is niet te vertrouwen en verdient geen klanten. Mijn mening.

ad

 
Nee, bij noorderhoeve ben ik nooit geweest. Als ze daar ook groenten cerkooen is dat zeer zeker de moeite waard!

Dank je lia

Linda

 
Oeps, natuurlijk genoegen ben ik nooit geweest. Noorderhoeve wel, maar daar hadden ze alleen maar bindsla op dat moment. Als ze het zelf verbouwen kan dat gebeuren natuurlijk, maar ik had er toch wat meer van verwacht. Ik zal het binnenkort nog eens proberen.

Linda

 
Vitaminearm,

Er schiet mij er nog een te binnen, daar waren we laatst, in Bergen: http://www.organicfoodforyou.nl/?c=59

Een bijzonder goed gesorteerde natuurwinkel..

Als je in Bergen binnenkomt de eerste weg links op de rotonde, dan zitten ze links wat verder van de weg. Ze hebben een leuk assortiment.

Lia

 
Toch bijzonder, iedereen is in eerste instantie op zoek naar boerderijen voor rauwe melk en zuivel, zoeken naar goed grasgevoerd vlees. Viralinda gaat voor de groente en kan die niet vinden. Maakt wel dat ik weer super blij ben, ik heb alles bij elkaar zitten en vlak in de buurt.

 
:-)

Tja, grasgevoerd vlees heb ik in de buurt, kippen ook. Groenten alleen bij de natuurwinkel.

Lia bedankt voor de link, de website is nu schijnbaar uit de lucht, maar ik weet waar het is, dus ga ik daar binnenkort ook eens kijken.

Zo komen er toch weer nieuwe kansen op mijn pad.

Linda

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.478
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan