Alkalife schadelijk?

Waarop baseer jij je stelling dat de vroege mens minder ademde dan de moderne mens? En waarop baseer je je stelling dat de frequentie van de ademhaling van invloed is op de inname van CO2? En waarop baseer je je stelling dat een rustige ademhaling a.g.v. vetconsumptie meer CO2-inname oplevert en een hogere ademhaling a.g.v. koolhydraatconsumptie minder CO2-inname oplevert? Verklaar je nader.

De reden waarom mensen in een kroeg later op de avond meer gaan ademhalen is omdat alcohol de cellen niet alleen berooft van water (uitdroging), maar ook van zuurstof. Dit vocht- en zuurstoftekort is wat je daags erna ervaart als een kater. Wat is de relatie precies met CO2, volgens jou?

Mike

 
Quote:
Waarop baseer jij je stelling dat de vroege mens minder ademde dan de moderne mens?


http://www.normalbreathing.com/i-hyperventilation.php#.USSnCRG9KSM

Er zijn nog meer studies, maar die kon ik zo snel niet meer vinden. Misschien later als ik meer tijd heb. In de tabel zie je bijvoorbeeld al een mega verschil tussen de jaren 1929 en 2000 . In 1929 haalden we al bijna 2.5(!) keer minder adem.

Quote:
mens? En waarop baseer je je stelling dat de frequentie van de ademhaling van invloed is op de inname van CO2?


Nee, ademhaling heeft inderdaad weinig temaken met inname van CO2. Hoe meer je ademt, hoe meer CO2 je UITADEMT. In 1929 ademden we dus veel minder CO2 UIT en hadden dus een veel hogere concentratie CO2 in ons lichaam.

Quote:
En waarop baseer je je stelling dat een rustige ademhaling a.g.v. vetconsumptie meer CO2-inname oplevert en een hogere ademhaling a.g.v. koolhydraatconsumptie minder CO2-inname oplevert? Verklaar je nader.


Het heeft wederom weinig temaken met INNAME. Ik merk bij mezelf dat vetrijke voeding mijn ademhaling veel rustiger houdt dan wanneer ik eens eens voeding eet rijk aan suiker, alcohol of andere rommel. En met een rustige ademhaling adem je weer minder CO2 UIT, wat weer leidt tot een hogere concentratie in je lichaam.

Quote:
De reden waarom mensen in een kroeg later op de avond meer gaan ademhalen is omdat alcohol de cellen niet alleen berooft van water (uitdroging), maar ook van zuurstof. Dit vocht- en zuurstoftekort is wat je daags erna ervaart als een kater. Wat is de relatie precies met CO2, volgens jou?


Alcohol is gif voor je lichaam en dit levert dus stress op. Bij stress gaat je lichaam in de stand van vechten of vluchten (dus je lichaam verwacht grote fysieke inspanning). Ipv vechten of vluchten blijven we tegenwoordig stil op onze bureaustoel zitten, maar Je lichaam gaat wel vast meer CO2 uitademen om zich voor te bereiden op vechten of vluchten (de sabeltandtijger uit jouw e-book). De ademhaling schiet omhoog (een hogere minuutventilatie) en je ademt veel CO2 uit wat weer leidt tot minder CO2 in je lichaam en weer minder zuurstof voor de cellen (bohr-effect).

Niet alleen alcohol doet dit (van 1 biertje zul je echter nog niet zo veel merken), maar alles wat giftig is of de bloedsuiker verstoort. Suiker, maar ook ranzige vetten, e-nummers, smaakversterkers etc.

 
Aha, goed dat je dit allemaal uitlegt! Je hebt je er inmiddels aardig in verdiept en het klinkt zeer aannemelijk dat een rustige ademhaling leidt tot minder uitademing van CO2, dus dat kan ik wel volgen. Ik ga dit verder op me in laten werken, want het geeft wel nieuwe inzichten, waarvoor dank!

Mike

 
Hier een interview over de Buteyko methode:

http://oneradionetwork.com/health/patrick-mckeown-the-buteyko-method-preventing-health-problems-with-nasal-breathing-february-19-2013/

Ik heb het zelf nog niet beluisterd maar het klinkt interessant.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.147
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan