Zojuist weer terug uit het ziekenhuis waar mijn schoonvader gister is opgenomen met een hartaanval. Met zijn hart gaat het op zich wel weer maar ze hebben geconstateerd dat zijn nieren niet goed werken, nog maar 15% waardoor ze niet willen catheteriseren en dotteren.
Aan het nierfalen zelf kunnen ze niets doen zeggen ze nog eerlijk maar hij krijgt dus nu voor het eerst in zijn 92 jarige leven cholesterolverlagers. Op de vraag wat zijn waarde was kreeg ik als antwoord: 'uh volgens mij niet buiten de norm', waarop ik vroeg waarom dan verlagers? Reactie: deze cholesterolverlagers beschermen de vaatwanden tegen ontstekingen waar troep achter kan blijven.. Uhm dat is toch juist wat cholesterol zelf doet??? Zucht geen discussie mogelijk. Ik kwam erachter dat hij al heel lang maagbeschermers slikt.. kan in mijn ogen mede de oorzaak zijn van deze slechte nieren en zijn lage ijzergehalte. Hij had een bloeddruk van 40 onderdruk vanmiddag, toen kreeg hij een zak bloed en ging het omhoog, de man had letterlijk te weinig bloed.
Hij had veel te hoog kalium (heeft ook met de bijnieren te maken).
Op mijn vraag of hij aan de kruiden kan die de nieren versterken was de reactie 'baat het niet schaadt het niet'... als hij het maar lekker vindt.. Nou ik zeg zijn die pillen die jullie voorschrijven dan zo lekker?
Deze assistent arts is nog zo jong...ik hoop dat ze de andere kant ook een keer wil inzien!
Verder ga ik mijn schoonvader Sunrider kruidenthee geven als hij weer thuis is. Deze versterkt de nieren.. dus het proberen waard.