Alvleesklier en nieren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Hij heeft o.a. maagbeschermers, bloedverdunners en sinds de ziekenhuisopname ook cholesterol verlagers terwijl zijn cholesterolgehalte goed was (want protocol). Ze zijn van een generatie die niet wil tornen aan doktersadvies... die heeft er immers voor geleerd.

Omdat ze nu zout moeten vervangen door bijv kruiden dacht ik: neem dan meteen kruiden die je nieren ondersteunen.

Elkedageenei,

Is wat bottenbouillon met keltisch zeezout een idee? Hoe eten ze dan verder? Als hun uit pakjes eten bv, krijgt ie ook zout binnen. Maar dan verkeerd zout...zover ik weet verhoogt keltisch zeezout niet de bloeddruk.

Er zijn speciale kruidentheeen voor de nieren. Vroeger was de formule van Andreas Moritz kant en klaar verkrijgnaar, maar nu moet je deze zelf maken:

https://santura.nl/algemene-artikelen/126-nierreiniging

Keltisch zeezout laten consumeren in het ziekenhuis krijg je nooit spits, dat gaan ze echt niet toestaan. Als hij wel mag drinken, dan raad ik Kangen-water aan. Hier diverse testimonials van mensen die hun nieren gefixt hebben met dit water:

https://www.youtube.com/results?search_query=kangen+water+kidneys

De kruidenthee ook zetten met dit water.

Mike

Elkedageenei,

Dacht dat je geschreven had dat hij ook bloedarmoede had toch? Dan maar beter geen peterselie denk ik? Leerde een tijdje geleden van Tanja dat daar veel oxalaat in zit wat weer mineralen rooft.

Dankje Mike en ja Binc hij heeft een lage bloeddruk. Hij had ook teveel kalium. Maar nu hij geen zout meer mag vraag ik me af wat er met zijn kalium-natriumbalans gebeurt. Lijkt me dat dit de balans verder verstoort. Mike hij is thuis, zou hij wel sole kunnen nemen denk je? De mineralen heeft hij hard nodig..

Zucht geen discussie mogelijk. Ik kwam erachter dat hij al heel lang maagbeschermers slikt.. kan in mijn ogen mede de oorzaak zijn van deze slechte nieren en zijn lage ijzergehalte.

Ik bedoelde zijn lage ijzer. Bovenstaand schreef je eerder. Dacht dat je gezegd had dat hij bloedarmoede had. Naast de lage bloeddruk dan. Maar peterselie kan door de oxalaten mineralen roven zoals ijzer. Daarom zou ik dat niet gebruiken.

Mike hij is thuis, zou hij wel sole kunnen nemen denk je? De mineralen heeft hij hard nodig..

Als ik hem was zou ik dat zeker doen, ja.

Mike

Nee ik dus ook niet. Het is dat Tanja mij erop attendeerde. En nu geef ik het door aan jou. Is bottenbouillon thuis dan geen optie? Voor de extra mineralen?

Teveel aan kalium komt door de slechter werkende nieren geloof ik toch ? En lage bloeddruk heeft daar ook mee te maken dacht ik.
Misschien als de nieren meer ondersteunt worden, dan het kalium en de lage bloeddruk mee veranderen ?

En er is ook weer een verband tussen kalium en magnesium. Alleen magnesium gebruik is weer niet aan te raden bij nierproblemen. Hmmm ingewikkeld !

Elkedageenei,

Krijgt ie medicijnen voor het hoge kalium gehalte zoals diuretica? Als dat zo is moet je daar denk ik wel rekening mee houden voor wat betreft zoutinname. Denk er wel om dat brandnetel en paardenbloem de kalium spiegel kunnen verhogen. Je moet wel echt verdomd goed op de hoogte zijn welke medicatie hij gebruikt alvorens je kruiden in gaat zetten of wat ook hoor.
Als hij bloedverdunners krijgt zoals je schrijft dan is het ook oppassen met levertraan wat ook weer bloedverdunnend werkt. Heeft hij ook niet het advies gekregen om minder fosfaat binnen te krijgen toevallig?

Zonne,

Het is achterhaald dat magnesium niet gebruikt mag worden bij nierproblemen. Ik had dit al eens ergens geplaatst.

https://www.nierstichting.nl/nieuws/2018/02/magnesium-mogelijk-effectief-middel-tegen-hart-en-vaatziekten-bij-nierziekten/

Bloedverdunners verhogen ook de kalium spiegel. Slechter werkende nieren kunnen idd zorgen voor een hoger kalium.

Wanneer de oorzaak gelegen is in de bijnieren spreek je van de ziekte van Addison. Om dat te onderzoeken gebruiken ze meestal de ACTH-STIMULATIETEST.
Meestal ligt het probleem bij de nieren.

Binc je hebt gelijk. De dietiste raadde ook kruiden aan als vervanger van zout.
Ze volgen toch wat de dokter zegt...ik kan me er maar beter buiten houden.:-(

Ik vermoed dat je schoonvader je adviezen ook niet durft te accepteren?

Niks mis met kruiden. Maar als je niet 100% zeker bent van welke reguliere medicatie hij neemt, en wellicht nog erbij krijgt is het verdomd lastig. Die bloedverdunners zijn ook niet onschuldig. Daarbij is het heel moeilijk omdat alternatieve dingen zoals kruiden een wisselwerking kunnen hebben met reguliere medicatie. Als jij hem sole zou geven zou hij het dan aannemen?

Dat is maar de vraag. Want het is zout en dat mag hij niet hebben..en als er dan wat gebeurt..heb ik het gedaan.

Dat is denk ik wel wat je jezelf dan telkens af zult gaan vragen. Zo van, als ie dit niet had genomen of dat, was dit dan wel of niet gebeurd. Hij zou 100% voor jou adviezen moeten gaan dan. Maar hij doet liever wat de artsen zeggen. Ook al sta jij daar niet achter wat begrijpelijk is.

Wanneer iemand nog een nierfunctie heeft van 13% niercapiciteit, en op de lijst staat voor donor transplantie, is dat nog te corrigeren met wapf? Ik weet hoe wij denken over donor transplantatie. Maar niet iedereen weet dit.

Die uitspraak durf ik niet te doen. We weten dat de lever met slechts 10% capaciteit nog volledig kam regenereren. Er is veel mogelijk, maar ik denk dat je dit heel slim en doelgericht moet aanpakken, dus simpelweg je eetgewoontes veranderen zal waarschijnlijk niet voldoende zijn. Denk ook aan gerichte supplementen en evt. andere behandelvormen.

Mike

Ja, omdat de lever idd kan herstellen dacht ik dat dit wellicht met nieren ook een mogelijkheid zou kunnen zijn. Sowieso denk ik aan betaine hcl voor de eiwitten. Maar ik vind dit erg lastig omdat ze ook andere medicatie krijgt zoaks cholestrolremmers en bloeddrukverlagers. De vraag is ook of ze het risico durft te nemen om een switch te maken. Ze is niet bekend met wapf. 39 jaar. Die transplantatie gaat ze niet vanaf zien. En eigenlijk kan ik dit ergens wel begrijpen ook al is het tegenstrijdig. Het is ook niet in me opgekomen om dit uit haar hoofd te praten overigens. Ik zou eerder denken aan idd ondersteunende supplementen zodat achteruitgang vertraagd kan worden, alleen in combinatie met die medicatie heb ik geen benul of het averechts kan uitpakken. Dialyse is nog niet niet aan de orde.

Een poosje terug schreef ik bovenstaande over iemand met een nier capiciteit van nog 13%
Ze heeft het niet aangedurfd om af te wijken van het advies van de artsen. Dit omdat ze al erg lang onder behandeling is ingetrokken reguliere circuit. Inmiddels heb ik gisteren gehoord dat bij controle nu de capiciteit nu gemeten is op 9% wat betekent dat ze in aanmerking komt voor dialyse. Ze krijgt volgende week een nieuwe controle om te bepalen of de waarde verder zakt of stijgt.
Het is de bedoeling dat ze de dialyse krijgt via een buik katheter als dit lukt. Dit is niet zeker omdat ze verklevingen heeft in haar dikke darm.
De kans op buikvlies ontsteking is ook groot.

Ik weet hoe hier gedacht wordt over donor transplantatie. Maar hoe zit dit precies als je als levend mens zonder aan de beademing te liggen besluit om 1 nier af te staan wetende dat je een match bent en die nier naar haar toe gaat?

Wat is je vraag Binc precies? Hoe zit wat? Je kunt met 1 nier leven, maar er zitten er volgens mij niet voor niets 2. Geen idee wat ik zou doen als het om een van mijn naasten zou gaan als het zover is, denk dat je daar pas iets over kunt zeggen als het werkelijk zover is. In principe zie ik het lichaam niet als iets waar je een onderdeel van kunt vervangen. Geeft ook veel bijwerkingen van medicatie etc.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan