Aman prana

Het probleem is vooral dat inferieure kwaliteit kokosnoten worden gebruikt, die stinken en daarom ontgeurd worden, er is dus al niet zo veel kwaliteit meer om te behouden.

 
Ik vind het vreemd dat ontgeurde kokosolie goedkoper is terwijl het meer bewerkingen heeft ondergaan. Als het dezelfde kwaliteit heeft als extravierge dan kan je het beter verkopen als extravierge. Ik denk niet dat er chemische stoffen in zitten maar dat de kwaliteit minder is en om het nog te kunnen verkopen ze het moeten ontgeuren. Vraag maar eens aan iemand die wel eens in een jam fabriek heeft gewerkt hoe de aardbeien er daar uit zien. Dat zijn echt geen aardbeien zoals ze er in de winkel uit zien, zo'n bakje is als duurder dan een potje jam en van 1 bakje aardbeien kan je echt geen heel potje jam maken hooguit een bodempje.

Het is voor mij dus genoeg bewijs dat het goedkoper is terwijl het meer bewerkingen heeft ondergaan.

 
@blinchen21: Je draait de bewijslast om. Natuurlijk is gezond, als je er iets mee doet moet je bewijzen dat dat niet slecht is.

En kijk (en zet het ook even hier nier) waar jouw informatie vandaan komt.

"Stomen boven de 100 graden" klinkt niet schadelijk. Stomen gebeurt dan waarschijnlijk onder druk bij temperaturen ver boven de 100 graden. Dat is niet wat er thuis in een stoompan gebeurt.

http://voedzo.nl/gezond-eten/ontgeurde-kokosolie-eet-je-dan-beschimmelde-kokosnoten-of-niet/

http://www.noble-house.tk/html/nede...an_extra_vierge_kokosolie_en_palmpitolie.html

 
als je de kokosolie (met geur) verhit verliest deze alle kwaliteiten dus kan je net zo goed ontgeurde (met stoom) gebruiken?

 
Vind jij het soms leuk om rotzooi te eten? Waarom blijf jij dit verdedigen? Volgens mij zit er een masochist in jou...

Mike

 
Als je er mee gaat frituren maakt het vast weinig uit.

Bijvoorbeeld bij hamburgers komt hier de temperatuur maar net boven de 100graden.

Bij het stomen van kokosolie kan de temperatuur makkelijk de 300graden bereiken, zou 200 kunnen zijn maar ook meer. Weet iemand wat er precies tijdens het raffinage proces gebeurt? Ik kan hier niks over vinden. (en dat voorspelt meestal weinig goeds)

Je zou het zelf kunnen testen door naar het smeltpunt te kijken.

Pure kokosolie heeft een smeltpunt van rond de 25 graden,

geraffineerd rond de 35.

Neem een pot pure, verhit die op de manier dat je die zou gebruiken, laat het weer afkoelen en kijk of het smeltpunt verandert is.

Ik verwacht eigenlijk dat het smeltpunt niet veel verandert,

met geraffineerd is meer gebeurt dan alleen verhitten.

edit: testen kan ook met een kleine hoeveelheid in bijvoorbeeld een oven, maar ik ga pas een oven aanzetten als het een stuk koeler wordt.

 
Heb al een hele tijd de cocosolie van royal green ,dit is ook een geheel zuiver product.Deze koop ik voordelig,in glazenpot 1400ml voor 33 euro.Nu is hij in de aanbieding voor 26 euro (1400 ml)

 
Quote:
Vind jij het soms leuk om rotzooi te eten? Waarom blijf jij dit verdedigen? Volgens mij zit er een masochist in jou...

Mike


nee dat niet, maar ik wil meer weten. en ik blijf het niet verdedigen, ik lust alleen de extra virgine versie met smaak maar ik wil weten hoe het precies zit.

ik vind je reactie een beetje onaardig

 
Ik ben best aardig, hoor. Maar er is al door anderen hier gereageerd, compleet met links en jij blijft maar doorzagen over dit onderwerp. Wat mij betreft maken we zo weinig mogelijk woorden vuil aan ontgeurde kokosolie en concentreren we ons op ECHTE voeding. Nou, vooruit, hier nog een linkje dan:

Quote:
RBD kokosolie: Refined, Bleached, Deodorized, wat wil zeggen: geraffineerd, gebleekt, ontgeurd. Dit is wel de allerslechtste soort kokosolie die je kunt krijgen.

Waarom? Omdat het is bewerkt: ontgeurd, gebleekt en geraffineerd, waardoor de belangrijke eigenschappen van de originele kokosolie verloren gaat. Denk hierbij aan verlies van vitaminen en mineralen en de unieke moleculaire samenstelling van kokosolie waar het juist zijn kracht aan ontleent. Dit soort kokosolie wordt vaak erg goedkoop aangeboden.


http://www.kokos-olie.nl/extra-vierge-kokosolie

Mike

 
wonende in frankrijk, onverwacht 2 dagen in rotterdam voor t moment. kan iemand me vertellen waar de beste bio winkel is in rotterdam, waar ik goede extra vierge cocosolie kan kopen, en ook de beroemde lever en galthee en van welk merk. vind dit niet in mijn streek, alleen niet biologische rommel die mijn lever nog vuiler maakt. heb zwaar lever probleem en natuurlijk ook de bijnieren. iemand nog een advies wat te kopen als je een beginnende Wapper bent. H2O2, codliveroil, adrenal, azijn en keltisch zout hebben we al en gebruiken we elke dag. ook een adresje misschien voor kefirkorrels. ik dank jullie hartelijk voor adviezen.

 
Waarom zo'n laatste onaardige reactie van de moderator over ontgeurde kokosolie?!

Ik ben bijvoorbeeld ook iemand die zich rot zoekt op internet naar een beetje vertrouwde 'ontgeurde" kokosolie?

Waarom: omdat ik er in wil bakken en braden omdat MIJN MAN absoluut niets lust wat gebakken is in de extra vierge kokosolie.

Dus dan moet ik van 2 kwaden, de minst kwade kiezen.

Dus dan maar bakken en braden in ontgeurde kokosolie.

Ik denk, in ieder geval beter dan in margarine of iets dergelijks.

BTW: de ontgeurde kokosolie van Aman Prana (kokovita) is NIET gebleekt en ook NIET verder geraffineerd na het ontgeuren.

Dus wat de moderator schrijft in zijn laatste bericht is ontjuist. (aldus Aman Prana)

Verder gebruik ik op brood de Extra Virgin van Royal Green.

 
Tuurlijk weet ik dat, maar soms heb je geen andere keus, als je man niet wilt dat er in kokosolie extra vierge gebakken wordt...hij vindt het echt vreselijk vies.

De andere kinderen vinden het ook geen succes.

Dus dan maar in vredesnaam in de ontgeurde kokosolie (zoals ik al aangaf) bakken en braden.

Dan is de Aman Prana, nog de meest betrouwbare (hoop/denk ik) want de Kokovita van Aman Prana is dus niet gebleekt of verder geraffineerd, zoals zij zelf aangeven.

IKzelf, bak liever in de extra vierge kokosolie....dat is beter.

Maar ja, de meeste stemmen gelden....in ieder geval gezonder dan in margarine, of vloeibare boter (in zo'n fles) waarin ik een tijdje terug nog in braadde.

 
ik bak zelf nooit in ontgeurde kokosolie maar vind de smaak van extra vierge echt niet zo sterk. misschien moet je het gewoon eens doen en kijken of je man het uberhaupt proeft

 
Ik heb al een paar maanden gebakken en gebraken en gewokt in extra vierge kokosolie.

Die van Aman Prana, Royal Green extra virgin en de Omega & More....heb ik allemaal geprobeerd.

Ons gezin ging het hoe langer hoe meer tegenstaan.

Behalve ik, vond niemand het meer lekker.

Vandaar mijn zoektocht naar enigszins betrouwbare "ontgeurde" kokosolie.

Dan kom ik dus uit op de Kokovita van Aman Prana.

Ná deze zou ik kiezen voor de ontgeurde van Royal Green, maar van dit merk kan ik niet opmaken of deze wel/niet gebleekt is en of deze wel/niet verder geraffineerd is na het ontgeuren.

De Kokovita van Aman Prana is dus niet gebleekt en verder geraffineerd

 
Tesselaartje, om te bakken heb je ook nog gezonde vetten als niervet, roomboter en ghee als alternatief voor kokosolie.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.147
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan