asbest

• Onderwerp starter Onderwerp starter NMB
  • Startdatum Startdatum

NMB

New member
Ik weet niet of ik dit in het goede forum vraag maar aangezien het over gezondheid gaat vraag ik het toch maar hier.

Het volgende speelt er bij mij op dit moment. Afgelopen week mocht in naar een flatje komen kijken van de woningbouw. Gister was dan het moment van tekenen voor de huurovereenkomst en laatste ronde door het huis. Hierbij word mij ineens verteld dat er wel asbest in de woning zit. Het zou gaan om een leiding in het keukenkastje en de leidingen in de muur wat vol is gestort met beton. Het kon geen gevaar op leveren voor de gezondheid en wat verder niet schadelijk (beetje makkelijk zeggen als je er zelf niet gaat wonen lijkt mij, maar goed) Weet iemand hier in hoeverre "niet gevaarlijk en schadelijk" echt niet gevaarlijk en schadelijk is. Ik voel mijzelf hier totaal niet prettig onder omdat het vaak in verband word gebracht met kanker.

Ik volg al een tijdje de Weston. Price principes ook om qua gezondheid vooruit te gaan dan, ik vind het dan zo tegenstrijdig dat mijn leef-woonomgeving dat dan misschien niet is.

ps. Ook omdat ik rekening te houden heb met mijn zoontje (11 maand) en omdat het in de leidingen in de muur zitten, wie zegt mij dat het niet bij het water zit... Ik zal toch een keer moeten douchen.

Ik denk niet dat de asbest ín de leiding zal zitten, maar er omheen. Volgens mij is het vooral gevaarlijk als er stof vrijkomt bij het werken met asbest en je het dan inademt. Dus niet echt iets om je heel veel zorgen over te maken denk ik, maar ik ben geen expert.

Het zal inderdaad niet in de leidingen zitten maar eromheen. Het staat mij wel tegen dat ze hier al die tijd vanaf wisten en 2 momenten hadden om het te vertellen. Er is tot het laatst gewacht om dit te melden. Ik had geen bedenktijd eigenlijk anders had ik het niet gedaan. Heb ook even terug gezocht op het forum en lees wisselende dingen.

Op het moment dat er onderhoud of renovatie aan de woning gedaan gaat worden zal er eerst een asbest inventarisatie moeten worden gedaan. Zeker wanneer je tijdens die werkzaamheden in je woning blijft. Dat zul je moeten onthouden en op het moment dat jij die mededeling krijgt kun je ze daarop attenderen. Schriftelijk wel te verstaan zodat je iets hebt om aan te tonen!!!!
Doe niks telefonisch als het zover mocht komen. Wanneer er geen gehoor aan gegeven word dan kun je een beroep doen op de huurcommissie voor huurverlaging. Het is dat wel aan jou om met bewijzen te komen en dus zul je foto's etc moeten nemen van de werkzaamheden.

Verder als het gezegd is bij de laatste ronde en tekenen huurcontract is dat vermoedelijk met iemand van de technische afdeling geweest, Het is gebruikelijk dat er een ronde gedaan word voor aanvang van het huurcontract tekenen. Dit is de oplevering van de woning waarbij evt gebreken worden vastgelegd. Ditzelfde gebeurd wanneer jij de woning weer lukt verlaten. Dan komt er een eindoplevering waarin vast gelegd word hoe, en in welke staat jij de woning dient op te leveren.
Woningen voor 1994 hebben eigenlijk altijd asbest. Het word pas een probleem wanneer er door werkzaamheden deeltjes vrij komen. Uiteraard is het aan jezelf of je de woning wilt accepteren of weigeren. Die keuze is er wel. Is dan gewoon een kwestie van niet tekenen en de woning afwijzen.

Het probleem is dat ik die keuze niet heb gehad, pas op het moment na het accepteren en tekenen is ze er over begonnen. Dus feitelijk moet ik het van de woningbouw accepteren (zonder het geweten te hebben) vrijdag heb ik toch naar het juridisch loket hierover gebeld en die heeft een brief voor mij opgesteld welke ik moest verzenden naar de woningbouw. Ik heb er echt over nagedacht maar doe het liever niet, als ik alleen was geweest had ik het wel aangedurfd maar met een kleintje... Er zit ook een deel in de keuken, het middelste kast en er zit een plaat voor. Mocht er wel iets mee gebeuren zit het direct in mijn huis. Ik zou er iets minder moeite mee hebben als het bijv. in een schuurtje iets verder en buiten zit. Maakt het niet minder schadelijk. Ze hebben ook een keer tussendoor de keuken gerenoveerd hoe dit dan gedaan is weet ik niet, en er zullen wel meer mensen over gevallen zijn anders had zij mij dit niet op het laatst pas verteld.

De jurist aan de lijn vroeg ook aan mij of dit dan in dit ene weekje allemaal aan het licht is gekomen, waarbij ik al aangaf dat dit zeer zekers niet het geval is. Ik heb een map gekregen met een foto waar het zit (in mijn huis, de muren kunnen ze geen foto's van maken natuurlijk) Dus ze hebben dit al die tijd al geweten maar niets verteld, tot het laatste moment dus en ik het huis al had geaccepteerd.

Ik dacht dat het voor het tekenen bij de oplevering was vermeld. Je hebt dit toch nog wel op laten nemen op het oplever formulier nadat je een handtekening had gezet? Als het echt zo is gegaan zoals jij zegt dan zou ik het er idd niet bij laten. Op deze manier ruikt het naar dwaling!

Ik zou maandag toch contact opnemen met de huurcommissie hierover. Voor artikelen weet ik dat je binnen 2 weken ervan af mag zien. Hoe dit met woningen geregeld is durf ik je niet te vertellen. Is de renovatie gedaan op de plekken waar het asbest aanwezig is?

In dit geval is er een verkeerde voorstelling van zaken gegeven lijkt mij. En de vraag is dus als jij dit geweten had, had je die overeenkomst dan getekend?

https://www.veldlaw.nl/nl/-in-het-nieuws/dwaling-als-reddende-engel/

Hoi Ik ben 2 jaar actief geweest als asbest saneerder en een jaar als toezichthouder / meewerkend saneerder. Ik heb ook zelf asbest verwerkt zitten in mijn huiskamer / schoorsteen en dak.

PRIMA materiaal allen moet je er niet aan zagen en boren want pas dan komende de vezels vrij. Zelfs met een stoomcleaner de want schoonmaken is geen probleem omdat het materiaal keihard is. Dat geldt niet voor spuit asbest maar die wordt zelden toegepast en ik ben die nog nooit tegengekomen in een woning.

Leven in een woning boordevol asbest is vele malen veiliger als onbewust boodschappen doen in de supermarkt. Bovendien, met een omega 3 / 6 balans in de voeding krijg je ook niet zo gemakkelijk ontstekingen wat het gevaar is van asbestvezels.

Op de elektriciteitscentrale ook jaren in een asbest-rijke omgeving gewerkt. Mijn NES scan heeft nog nooit een asbest gevaar gesignaleerd. En meten is weten.

In gewonen huizen zit de meeste asbest nog uitsluitend verwerkt op zeer moeilijk bereikbare plaatsen dus weinig of liever gezegd geen gevaar voor blootstelling want je weet immers waar het zit.

Groet Henk

Volgens nieuw onderzoek van TNOis het niet gevaarlijk om in een woning te wonen waarin asbest is verwerkt. Idd alleen gevaarlijk wanneer je dagelijks blootgesteld word aan het verwijderen ervan. Anderzijds schijnt het ook niet nodig te zijn om bescherming te dragen wanneer je voor je werk dagelijks asbestcementdaken verwijderd. Dit omdat de stof die eruit vrij komt toelaatbaar is of zelfs nihil. Ik weet niet wat ik van dat laatste moet denken voor wat betreft het verwijderen daarvan. Ik vind het logischer om aan te nemen dat wanneer je dit dagelijks voor je werk moet doen je dan wel degelijk beschermende kleding nodig hebt.

Wat is jou mening over dit onderzoek van TNO, Henkie?

Asbestdaken

In het nieuwe onderzoek wordt een aantal verschillende scenario's rondom asbest beschreven. In diverse scenario's zijn de risico's lager dan toelaatbaar, tot zelfs nihil. Het gaat dan om situaties als brand waarbij asbest vrijkomt en wonen of werken in een gebouw met asbest. Ook bij het verwijderen van asbestcementdaken blijkt het gezondheidsrisico heel klein. Dat kan volgens de onderzoekers dus prima zonder vergaande beschermingsmaatregelen.

Slechts bij één scenario is sprake van een zeer hoog risico op kanker. Dat is wanneer werknemers zonder persoonlijke bescherming elke dag asbest-plafondplaten slopen. Voor deze situatie is het Nederlandse beschermingsbeleid terecht streng, vinden de onderzoekers.

https://nos.nl/artikel/2274562-bescherming-tegen-asbest-is-in-veel-gevallen-overbodig.html

https://tpo.nl/2019/03/05/onderzoek-in-opdracht-van-wooncorporaties-asbest-valt-wel-mee/

Mike

ik denk ook dat geen kwaad kan als je er niet aan zaagt of breekt.
Asbest is wel schadelijk als je er aan "werkt". Mijn schoonvader was uitvoerder bij een groot bouwbedrijf en had een "asbestploeg", ze hebben geen van allen de 60 gehaald.

Volgens nieuw onderzoek van TNOis het niet gevaarlijk om in een woning te wonen waarin asbest is verwerkt.

Natuurlijk. Als zaken te duur of te lastig worden gaan ze de richtlijnen versoepelen.
Dat doen ze met straling ook altijd...

Ik ben ook wel voor strenge regels,maar het beroerde is dat ze er de Hoofdprijs voor vragen! Asbest moet van alle Nederlandse daken voor 2025. Wij hebben asbest golfplaten op onze schuur,dat gaat 10.000 kosten en dat hebben we niet,maakt ook ons huis minder waard. Omdat je het niet zelf mag doen ben je aan de saneerder overgeleverd.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe groot je schuur is. Maar platen die op een schuur liggen mag je gewoon zelf verwijderen hoor. Ik neem aan dat de oppervlakte van dat dak van de schuur klein genoeg is. Zo niet heb je vanaf nu nog 6 jaar om te sparen zodat je het kan laten doen.

https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/klussen/asbestdak/

Nee,heeeeeeele grote schuur! Mag je zelf niets aan doen en ja,we zijn aan het sparen en stellen het zo lang mogelijk uit,maar dan is het inmiddels weer duurder geworden....

nou zo groot is die schuur niet als het 10.000 euro kost, of is het excl je nieuwe dak? Die kosten horen er ook bij

nooit geweten, maar er is zelfs asbest gebruikt als onderlaag in vloerbedekkingen.

je hebt 3 soorten asbestvezels. Ronde, deze kun je makkelijk ophoesten en zijn dus ook niet zo gevaarlijk. De golfplaten zijn vooral van deze gemaakt.
Dan heb je vezels die wat hakerig zijn.
En vezel met weerhaken, deze kun je niet of moeilijk ophoesten. Deze zijn dus ook beter om te vermijden. Deze zijn veel toegepast als muurisolatie
bron: mannetje van de gemeente die bij ons de sanering kwam controleren.

Of te wel, het is belangrijk om te weten of het in je huis zit. Bij een verbouwing zou ik persoonlijk hier een veiligheidsplan mee maken samen met de uitvoerder. Zodat die weet dat hij extra uren mag schrijven omdat jij de veilig uitgevoerde optie wilt.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan