ayurveda, meest elegante manier om om te gaan met de negatieve gevolgen van graan en plantconsumptie

Als je een baby zoet geeft zal je zien dat hij/zij de neus ophaalt en zoet niet lekker vindt. Maar omdat alles bijna gezoet is worden ze er gelijk aan bloot gesteld dus aan gewend en dus verslaafd

Mijn kinderen die vanaf de geboorte geen zoet kregen lustten geen snoep of iets wat zoet is.

De lever en darmen slaan ook afvalstoffen op door onverwerkte of andere emoties

Daarom heeft de een diarree en de ander verstopping bij bijv een examen.

Dus je kan bedenken wat er bij diepgaandere spanningen die lang duren gebeurt.

De spreekwoorden:

Je hebt iets op je lever ( iets dwars zitten )

een lever doen schudden ( schaterlachen , dus reinigen na spanningen )

er loopt hem een luis over de lever ( over het minste opwinden )

zeggen genoeg dat niet alleen voeding iets met je organen doet

 
Ow, en dan nog iets, in het boek van Price is de eerste groep die hij bezoekt een zwitsers dorp en zij eten vooral kaas en brood. Slechts eenmaal per week vlees. En toch zijn ze in zeer goede gezondheid.

En deze mensen aten dus verre van gevarieerd.

En hij bezocht toch ook ergens een bijna-vegetarische stam? Die waren ook heel gezond.

Ik krijg meer en meer de indruk dat het niet zozeer de groenten en het graan zijn die fout zijn, maar veel meer de keuze van welke groenten en hoe je groenten en graan be/verwerkt.

 
De Eskimo’s en de Indianen in Alaska en het verre noorden kregen een hoge immuniteit door consumptie van weefsel van zee- en landdieren met een beperkte groenteconsumptie en een nog beperktere voorraad zaden. Groenten werden in het seizoen gegeten en in sommige gebieden werden deze opgeslagen. Men at ruimschoots dierlijke organen.

De volkeren op de eilanden van de Stille Zuidzee, of deze nu Polynesiërs, Melanesiërs of Micronesiërs waren, kregen hoge immuniteit door veel dierlijke voeding uit zee, zee- en landplanten, een beperkt aantal zaden en door leliewortels, of taro, te eten.

De Afrikaanse veestammen hadden een hoge immuniteit door de consumptie van groot en klein wild, wilde planten en, indien beschikbaar, grote en kleine dieren uit zoete of zoute wateren.

De Maori’s in Nieuw-Zeeland hadden een hoge immuniteit voor cariës door veelvuldig zeedieren, zeeplanten, zeedieren en hun eitjes en landvogels, zaden van bomen en planten, hoofdzakelijk varenwortels, te nuttigen.

De Indianen op de vlaktes van Noord- en Zuid-Amerika hadden een hoge immuniteit door veel organen en weefsel van wilde dieren te eten, aangevuld met een grote verscheidenheid aan plantaardig voedsel en met dieren uit zoete en zoute wateren, voor zover ze hier aan konden komen.

De kuststammen van Noord- en Zuid-Amerika hadden een hoge immuniteit door veelvuldig zeedieren te combineren met planten in het kustgebied.

De Indianen uit het oerwoud van het Amazonegebied genoten een hoge immuniteit door ruimschoots zoetwaterdieren, kleine landdieren en vogels en wilde planten en zaden tot zich te nemen.


Alleen lezen forum

Het is van belang dat ik tot op heden geen enkele groep onder de primitieve rassen heb gevonden die uitstekende lichamen ontwikkelde en onderhield door volledig van plantaardig voedsel te leven. Een aantal groepen probeert dit te doen en mislukt hier duidelijk in.

Tot op heden heb ik geen enkele primitieve groep gevonden die een voortreffelijke lichaamsbouw had en hield door volledig te leven van plantaardige voedingsmiddelen.

Ik heb in vele delen van de wereld zeer vurige bepleiters van ethische systemen aangetroffen die de beperking van voedingsmiddelen tot plantaardige producten voorstonden. Overal waar men zich langdurig aan deze leer hield, vond ik beduidend meer bewijs van degeneratie in de vorm van cariës en bij de nieuwe generatie in de vorm van abnormale tandbogen dan bij primitieve groepen die zich hier niet aan hielden.


--

Zoals Price zelf al zegt, de (bijna-) vegetarische stammen die hij bezocht waren niet in goede gezondheid.

Wat je noemt is wel een bekend argument, het gaat over wat Price te melden heeft over de Pathanen. De fysiek meest volmaakte mensen van Noord-India zijn waarschijnlijk de Pathanen die voornamelijk van zuivelproducten leven, in de vorm van zure kwark, in combinatie met tarwe en groenten. (p. 261)

Uit die zin concluderen dat Pathanen lacto-vegetarisch zouden zijn, is echt ver van de waarheid. Pathanen aten namelijk ook veel lamsvlees. De opmerking van Price staat in een hoofdstuk over tandbederf (hs 16), om het belang van grasgevoerde zuivel te onderstrepen tegen caries, maar wordt vaak uit de context gehaald.

Price heeft de Pathanen zelf nooit bezocht, hij geeft er verder dus ook geen beschrijving van. Price heeft zijn informatie overgenomen van Robert McCarrison - uit een artikel uit 1936 - Mc Carrison heeft de voeding in India bestudeerd, en schrijft heel duidelijk dat de volkeren in Noord-India zuivel combineren met vlees.

De Zwitsers aten één keer per week vlees, vergeet bij hen ook niet de ruime hoeveelheden boter en melk. Zeer goede gezondheid, maar Price schrijft ook dat hij uiteindelijk de meest voortreffelijke gezondheid aantrof bij de Eskimo's : vis en orgaanvlees.

 
Dag Hilke en de rest,

Ik vind het allemaal best wel moeilijk en leer veel van jullie op dit forum.

Nu nog mijn juiste pad vinden. De omschakeling is best moeilijk, maar volgens mij lukt het wel met jullie steun.

De rauwe melk, botten bouillon, levertraan en trifala (om te reinigen) bevallen prima. Mijn herstel gaat langzaam maar gestaag.

de rauwe roomboter en kaas at ik al, enummer vermijd ik al heel wat jaren en mijn stressbaan is historie. :-)

Met andere woorden, mijn lijf heeft in februari ingegrepen en de boodschap is aangekomen.

De bewustwording dat het anders moet, is er.

het komt goed.

 
ontbijt van gister:

yoghurt met honing...melk was helaas op en ik had toch geen tijd voor ontbijt...bovendien de avond ervoor lekker dubbele portie lamsgehakt gegeten van de bioslager met wat groenten zoals hieronder en een paar glazen rauwe melk, dus had ook geen honger...

Lunch van gister:

-twee gebakken eieren met spek en met veel kaas gegratineerd

-groenten, gebakken courgette en champignons met veel kaas gegratineerd

-helaas geen melk, want die was op...'smiddags wel weer melk gekocht in Leuth

avondeten van gister:

-volle kwark met veel slagroom en wat honing erdoor

-1 hoh gehaktbal met peper en zout en knoflook gekruid en jus...

-beetje groenten:broccoli, courgette, champignons, ui, knoflook, met geitenkaas gegratineerd

ontbijt van vandaag:

- 2 glazen rauwe melk

- 2 zoute haringen met een beetje groenten van gister (om de haring weg te krijgen)

- 1 melk/yoghurtsmoothy met 1 rauw ei, flinke scheut appelazijn, theelepel chlorella

- 1 kop thee met ghee, melk en honing, allemaal ook in die volgorde... :D

Vanavond soep van bio-ossenstaart op het menu...

 
Hoe is de verdeling dosha, kapha en vata bij jou?
Doe hier de test: http://www.ayurveda.nl/content/ayurveda-en-gezondheid/welk-dosha-type-bent-u/

Dit zijn de drie dosha’s:


VATA: het bewegingsprincipe

is verantwoordelijk voor het zenuwstelsel, de ademhaling en alle bewegingsprocessen in het lichaam. De elementen ether en lucht worden ingedeeld bij de Vata-dosha. Bij een evenwichtige Vata voelt men zich energiek, blij, enthousiast en creatief; de geest is rustig, helder en levendig.

PITTA: het stofwisselingsprincipe

regelt onder meer de spijsvertering en de lichaamstemperatuur. Op geestelijk gebied staat het voor een scherp intellect en emoties. Pitta bestaat in de eerste plaats uit het element vuur. Als deze dosha in balans is, geeft deze tevredenheid, energie, welbespraaktheid, een goede spijsverteringskracht, de juiste lichaamstemperatuur en een heldere geest.

KAPHA: het structuurprincipe

geeft het lichaam stevigheid en stabiliteit en houdt de vloeistofhuishouding in evenwicht. De elementen aarde en water worden eronder ingedeeld. Een evenwichtige Kapha geeft kracht, uithoudingsvermogen, een goed immuunsysteem, geduld en psychische stabiliteit. http://www.ayurveda.nl/content/ayurveda-en-gezondheid/vata-pitta-kapha/

Best voor je gezondheid is als je alle drie de principes gelijk verdeeld hebt in je persoon.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan