Mike
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Aanhangers van de Drie-Eenheid zijn Trinitatiers. Aanhangers van de stelling dat God zich niet heeft opgedeeld in 3 personen (vooral niet in menselijke gedaante) worden Unitariers genoemd. Ik beschouw mezelf als een Unitarier. Ik heb hierover op dit forum al menige post volgeschreven, maar ik zal enkele argumenten tegen het Trinitarisme en voor het Unitarisme nogmaals uiteenzetten.
De spreker in deze video gaat er van uit dat het Unitarisme wordt geopenbaard in de Schrift. Waar dan? De belangrijkste passage zou zijn Johannes 1:1 en 1:14, waarin we lezen dat in den beginne het Woord was en dat dit een vleesgeworden Woord werd. Mijn tegenargument: alle materie is een geluidsfrequentie die zich materialiseert. We weten dit uit de kymatica (letterlijk de leer van geluidsgolven), hier een voorbeeld:
Woord = klank. Vleeswording = materialisatie. Dit zou bewijs moeten zijn voor Jezus als God de Zoon (Trinitarisne) en niet de Zoon van God (Unitarisme), maar is m.i. allesbehalve overtuigend van Jezus als vleesgeworden God.
Een andere passage die veelvuldig wordt aangehaald door Trinitariers is Mattheus 22:44:
De Heere heeft gezegd tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten. (Statenbijbel)
Maar kijk eens naar de King James vertaling van dezelfde passage:
The LORD said unto my Lord, Sit thou on my right hand, till I make thine enemies thy footstool?
Waarom is de eerste LORD in hoofdletters en de tweede Lord niet? Omdat de eerste daadwerkelijk God is en de tweede de Zoon van God. Er staat letterlijk dat Christus zich in de Hemel bevindt aan de rechterhand van God. God heeft geen gesprek met zichzelf, maar met Zijn zoon.
Als je dit allemaal niet overtuigend genoeg vindt, vraag jezelf dan af waarom de Drie-Eenheid niet expliciet wordt vermeld in de Schrift. Als dit zo belangrijk is, waarom dan impliciete, muti-interpretabele passages zoals deze?
Het boek Handelingen is het eerste boek na de kruisiging van Christus. Je zou zeggen dat dit belangrijk genoeg was voor de Apostelen om te benoemen en vermelden, maar er staat letterlijk geen woord hierover in. Evenmin wordt in Handelingen beschreven dat Christus is gestorven voor onze zonden, iets wat binnen het Unitarische gedachtegoed eveneens in twijfel wordt getrokken. Dat is echter een onderwerp voor een andere dag, evenals de vermeende 'onbevlekte ontvangenis' van Maria.
De spreker in de video noemt verder het tegenargument dat de Heilige Drie-Eenheid voortvloeit uit het Concilie van Nicea, 325 jaar na de dood van Christus. Waarom diverse Concilies als deze passages zo klip en klaar zijn? Omdat ze kennelijk vatbaar zijn voor meerdere interpretaties, daarom.
Wie zegt mij dat de Romeinen, die Jezus aan het kruis nagelden en vervolgens gedurende drie eeuwen christenen vervolgden en voor de leeuwen gooiden en toen ineens het christendom omarmden als staatsreligie, de beste arbiters van Bijbelse waarheden zouden zijn? Diezelfde Romeinen, die daarvoor nog polytheisten waren, hingen ineens het monotheisme aan. Maar komt het vanuit het oude Romeinse geloof in meerdere goden niet mooi uit dat God zich in drie verschillende personen op wist te delen?
Daarnaast is het in alle geloven, behalve het Roomse trinitarische christendom, taboe om aan God een sterfelijke gedaante toe te kennen of zelfs ook maar een naam of beeltenis te geven. God kan niet geboren worden en sterven, want Hij is eeuwig en onsterfelijk.
Vandaar dat er ook geen onbevlekte ontvangenis kan zijn en ook de (satanische) gedachte dat Jezus een mensenoffer voor ons allemaal zou hebben gebracht is m.i. pertinent onwaar. Dit is overigens niet afkomstig van de Romeinen, maar van de Joden, de verraders en uitleveraars van Christus, die zich tot op de dag van vandaag schuldig maken aan dierenoffers om hun zonden weg te nemen (omdat ze letterlijk zo schuldig als de hel zijn, kijk alleen maar naar hun huidige gedrag). Waarom zou ik de moordenaars en verraders van Christus moeten geloven?
Wist je dat het oorspronkelijke kerkelijke gedachtegoed in Amerika het Unitarisme was en niet het Trinitarisme? In Europa kon men dit niet openlijk aanhangen uit angst voor relgieuze vervolging vanuit Rome. Waarom is slechts 1 enkele interpretatie van de Schrift geoorloofd? Waar is men bang voor?
Dit geeft denk ik genoeg stof tot nadenken zo vlak voor de Pasen, dus ik laat het hierbij.
Mike
Opnieuw zien we hier interpretaties van impliciete bijbelteksten. Algemeen wordt Lucas 1:28 aangevoerd als 'bewijs' voor de onbevlekte ontvangenis van Maria. Maar daarin staat alleen maar dat zij 'gezegend' was (in het Engels: full of grace).´evenals de vermeende 'onbevlekte ontvangenis' van Maria.´
Ik ben in blijde afwachting.
Ik heb hier al eens een Twitter-draadje over geschreven:The LORD said unto my Lord, Sit thou on my right hand, till I make thine enemies thy footstool?
Dit zet zeker aan tot nadenken!
Dus Jezus is niet gestorven voor onze zonden zeg jij, begrijp ik dat goed?
En hier de vertaling:Hier het bewuste Twitter-draadje:
![]()
Thread by @PatriotsControl on Thread Reader App
@PatriotsControl: This may be an unpopular opinion among modern Christians. Still I ask of you to hear me out until the very end of this thread and not reject what I have to say in mid-sentence....threadreaderapp.com
Mike