Biologisch-dynamische zorgboerderij opzetten

Gerard

Well-known member
Wie wil er meedoen met het opzetten van een biologisch-dynamische zorgboerderij? Het geeft de mogelijkheid om ons voedsel zelf te verbouwen en daarmee de kwaliteit ervan te bepalen.

Mijn idee is om met een groepje mensen dit op te zetten en al naar gelang de mogelijkheden meteen groot uitpakken of klein beginnen en dan uitgroeien tot een zoveel mogelijk zelfvoorzienend geheel.

Hey Gerard, ik woon in Belgie aan de Franse grens,dus wat ver maar anders vind ik dit een schitterend idee! Zijn er mensen in Belgie geinteresseerd????

keizertje

Wat mij betreft in de driehoek Utrecht-Soest-Amersfoort, dat is een gebied met landbouw en bossen een mooie combinatie.

Een zorgboerderij is een boerderij waar ook aan zorg wordt gedaan. Mensen met psychische problemen knappen vaak heel goed op als ze op een boerderij werken en leven. Zo leven komt ook dichterbij de natuurlijke manier van leven, bezig zijn, buitenlucht, gezelligheid, aandacht voor elkaar.

Hee Gerard, ik dacht dat je een wapf boerderij ging creëren, waar we 120 kunnen worden? Toch weer die hulpverlener in je die het roer overneemt ;)

Met Tanja doe ik mee, eerst maar eens goed voor onszelf leren zorgen, dan pas voor een ander. En als iedereen goed in de wapf zit, dan kan je dat ook als zorgaanbieder gaan doen.

Het starten van een zorgboerderij komt op mij over als weer voor de ander. Ik begrijp t wel, ik werk ook in de zorg. Maar dat is volgens mij ook de grootste valkuil van dit soort projecten. Enne, clienten werken op een zorgboerderij? Dat is met een paar maanden verleden tijd. Lang leve de regering met hun bezuinigingen.

Als je je goed voelt bij het zorgen voor anderen waarom zou je dat dan laten. Als het je energie geeft dan zou ik het zeker doen.

Ik vind een zorgboerdrij/woning een leuk idee. Dit soort boerderijen zijn er al.

De mensen die er verblijven doen hun werk in de natuur en doen veel dingen samen. Je leert er eigenlijk om je zelf te zijn. Maar de mensen die er komen verdienen er geen geld mee. Mijn vader heeft 3 hertare grond en ik zou ook zo iets kunnen beginnen maar ik denk dat er weinig mensen in mijn omgeving mee zouden doen. Ik laat het denk ik maar bij mijn eigen groetetuin. Het geeft veel voldoening om lekker in de tuin te werken in mijn eigen tempo.

Ik stel voor om te beginnen en dan kijken waar we uitkomen. Niet meteen groot uitpakken, maar klein beginnen en langzaam, op een natuurlijke manier opbouwen. Het idee zorgboerderij vind ik wel wat hebben, maar inderdaad niet om mee te beginnen.

Een heel WAPF dorp, met school en al, lijkt me ook wel wat. Voor mij is een dorp het dichtste bij mijn ideaal van kleinschaligheid.

En politiek bannen we uit, dat is dan meteen de laatste politieke daad :mrgreen:

Niet groot uitpakken zegt tie, maar maakt er wel gelijk een dorp van.... Ik doe mee :mrgreen:

Het idee van een zorgboerderij is op zich niet verkeerd, maar de basis waarop je dat nu zou moeten doen wel. Je bent gebonden aan financieringen vanuit de overheid, regelgeving vanuit de overheid en hebt te maken met mensen die niet alleen door voeding vergiftigd zijn, maar ook door medicatie. En dan maakt de doelgroep volgens mij niet eens uit.

Wat me wel opvalt in mijn huidige werk (jongeren met een licht verstandelijke beperking met een gedragsstoornis en agressieproblematiek) dat ondanks de stempels die ze hebben er maar weinig medicatie gebruiken. Velen weigeren de medicatie. Uiteraard wordt er geleefd op suiker en koolhydraten en alle foute zaken die je maar kan bedenken....

Ik drom wat af! Leuk, niet? Ware het niet dat de zogenaamde realiteit ook een droom is, dan zou ik niet zo gemakkelijk dromen. Ik droom dat ik 3 miljoen euro heb, zou dat genoeg zijn om zonder subsidies aan de gang te gaan?

Starten wel, onderhouden niet. Personeel is zo duur he :wink: enne, subsidies zijn er sowieso niet meer. Het zijn de cliënten dient geld opleveren. En daar zit dus de regelgeving aan vast.

De zorgafdeling is voorlopig gesloten. We beginnen zonder zorg en zien later wel. Wie doet er mee?

Gerard,

Hoe serieus is dit initiatief? Je hebt startkapitaal nodig en laat ik je uit de droom helpen: alleen door aan geld te denken zal het niet op je bankrekening komen! Graag met CONCRETE PLANNEN komen!

Mike

Gerard een goed initiatief, zoals Mike al zegt je hebt een startkapitaal nodig en kijk ook een op Kraayerbeekhof die doet het al in Zeist.

Succes met je plannen... wanneer ik meer over de plannen weet wil/kan ik misschien wel meedoen.

Echt concreet kan t nog niet zijn. Vanmorgen was het nog een zorgboerderij, vanmiddag is de afdeling zorg al gesloten.

Ik heb het idee dat er verschillende initiatieven zijn om kleine gemeenschappen op te zetten. Maar ik heb het idee dat dit voornamelijk vanuit een vegetarisch gedachtengoed voortkomt.

geld is maar een klein deel. Probeer eerst een zelf een te tuinieren en kijk of dat werk bij je past. Ik ken toevallig zo'n dorp en ze hebben alles zelf gedaan.

Je kunt ook eers een stuk grond huren. Voor 600euro per jaar heb je hier al iets minder dan een herctare grond. Als je echt zo wilt leven dan heb je geen personeel. Je bent zoveel mogelijk lekker op het land en je zoekt mensen die jou er bij helpen in ruil voor wat biologische producten.

Ik heb vaker mensen gezien die ergens aan begonnen maar al snel waren ze genezen van hun ideeen. En waarom iets oprichten als er al tal van dit soort dorpen zijn, en niet alleen in Nederland bestaat dit. Misschien is het een idee om eerst eens een tijdje bij zo'n zelfvoorzienend dorp te verbijven voor dat je zelf er aan begind.

En laat je niet belemmeren door ziekte, doe gewoon wat je denk wat je moet doen en wat er mogelijk is. Beweging en plezier daar knapt een mens van op.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan