Biologische, biologisch-dynamische wijn en 'vin naturel'

Tanja,

Bedankt dat je vader dit heeft willen doen. De Slurp! waar ik zo lyrisch over ben is de rode cabernet sauvignon. Deze kan ook de goedkeuring van je pa wegdragen en daar ben ik heel blij mee, maar als dit niet zo was geweest had ik hem nog steeds gedronken. Mijn smaakpapillen laten me niet in de steek!

Mike

 
zizou,

Jij verkondigt vanuit een moslimachtergrond dat in bijna alle culturen alcohol is verboden. Dat is niet waar, zelfs in sommige moslimlanden is alcohol niet streng verboden. Alcoholconsumptie heeft een veel langere geschiedenis dan georganiseerde religies als de ilam, het christendom en het jodendom en dit strekt zich over de hele wereld uit, over alle culturen. En alcoholische dranken zijn van oudsher wel degelijk altijd helend geweest. Dat het vergiste suiker is, is alleen maar goed, want dat betekent dat de suikers al zijn vergist en je er dus geen last meer van hebt.

Mike

 
Mike

jij denkt steeds als iets een lange traditie heeft, dat het automatisch goed is.

in de begin periode toen de islam in opkomst was, was er ook nog geen verbod op, maar

toen moslims op een gegeven moment dronken in het gebed stonden, en mensen misbruik van

alcohol gingen maken werd er een sourah geopenbaard, dat alcohol verboden werd, en de mensen

die het drinken, zondige mensen zijn. Ik weet dat in de islamitische landen tegenwoordig je overal

alcohol kunt drinken, dit komt om dat veel islamitische landen afhankelijk zijn van het tourisme,

concessies moeten nemen, om westerse mensen naar hun landen te trekken; alles draait namelijk tegenwoordig om de economische belangen!

De islam erkent ook, dat in alcohol een voordeel zit, maar dat de nadelen groter zijn. Alcohol consumptie, word gezien als de moeder van alle zonden. Ik hoef jou denk ik dit niet verder uit te leggen, ieder weldenkend mens kan inzien, dat het de samenleving, de mens in het algemeen, weinig positiefs oplevert. Alcohol zit echt diep geworteld in onze westerse cultuur, als je tenminste van cultuur kunt spreken. je het ook niet zomaar verbieden, dat begrijp ik ook wel; de drooglegging in Amerika is daar een goed voorbeeld van. Maar hier enkele punten, wat voor effect alcohol op de samenleving heeft. In sommige landen is alcohol misbruik, zelfs doodsoorzaak nummer 1! Nou twijfel ik niet, dat jij waarschijnlijk er wel goed mee om kan gaan, en jezelf niet in coma zuipt, of helemaal lam zuipt, maar je moet ook kijken naar het gehele plaatje rond alcohol; en dat is weinig positief kan ik je zeggen.

Hier enkele punten:

Laten we eens kijken naar een onderzoek uit 2011 van de Wereldgezondheidsorganisatie, de WHO. Hierin staat onder andere het volgende:

- “Alcohol is verantwoordelijk voor bijna 4% van alle sterfgevallen wereldwijd, bijna 2,5 miljoen mensen per jaar. Dat is meer dan aids, tuberculose of geweld.”

- “Alcohol is doodsoorzaak nummer een onder mannen van 15 tot en met 59 jaar.

Nog veel meer mensen dan die 2,5 miljoen drinken zo veel dat ze ziek worden of bij een ongeluk betrokken raken.”

- “Overmatig drankgebruik is vooral een probleem in de ontwikkelde landen, en in toenemende mate van de jongere generaties. In de leeftijdsgroep 15 tot en met 29 jaar is alcohol in 9% van de sterftegevallen de doodsoorzaak.”

ONDERZOEK 2

Het tweede onderzoek is een eindrapport van KPMG, een bureau voor economische argumentatie, een onderzoek dat werd uitgevoerd in 2001.

De naam van het onderzoek is “Kosten en Baten van alcohol, Zorg en Preventie”. Het onderzoek werd verdeeld onder de volgende thema’s:

● Verslavingszorg

● Gezondheidszorg

● Werk

● Misdrijven/overtredingen

● EN Overige kosten

Voor een compleet inzicht van het onderzoek verwijs ik u graag naar het onderzoek zelf.

De totale kosten per thema wil ik graag nog even benadrukken:

1. De eerste kostenpost die in het eindrapport naar voren word gebracht zijn de kosten van hulpverlening aan probleemdrinkers, oftewel verslavingszorg. Totale kosten: 68 miljoen euro per jaar.

2. De tweede kostenpost die naar voren werd gebracht waren de algemene gezondheidskosten zoals ziekenhuisopname en huisartsenhulp die nodig was vanwege het gebruik van alcohol. Totale kosten: 106 miljoen euro per jaar.

3. De DERDE kostenpost was de kosten voor WERK.

Daarbij kunnen we denken aan verzuim: iemand is flink doorgezakt in het weekend en kan de volgende dag niet op zijn werk verschijnen . Ziekte als gevolg van alcoholconsumptie, werkloosheid, mensen die door hun alcoholverslaving niet meer aan het werk kunnen en uitkeringen voor deze mensen. Dit zijn kosten die gemaakt worden en die ten nadele zijn van de gehele maatschappij waarin een persoon leeft. Totale Kosten: 1556 miljoen euro per jaar.

4. En als vierde en laatste kostenpost in dit eindrapport, de kosten voor misdrijven en overtredingen. Vernielschade, verkeersongevallen en justitiële kosten worden er weergegeven onder dit kopje. Totale kosten: 843 miljoen euro per jaar.

Opgeteld komen we hierbij op een totaal van 2.6 miljard euro per jaar als het gaat om alcoholmisbruik. Kosten die door de maatschappij moeten worden gedragen en dat betekend zo’n 2347 euro per persoon per jaar. En dat tien jaar geleden! De kosten zullen nu ongetwijfeld nog veel hoger liggen.

ONDERZOEK 3

Dit waren slechts de kosten als het gaat om Nederland;  2.6 miljard euro per jaar!

Het derde onderzoek van Anderson en Baumberg getiteld “Alcohol in Europa” heeft de economische kosten van drankmisbruik in de vijfentwintig lidstaten van de Europese Unie berekend.

In het jaar 2003 bedroegen die kosten 125 miljard euro, 66 miljard euro directe kosten en 59 miljard euro aan productieverliezen zoals mensen die afwezig zijn van hun werk, werkeloosheid, voortijdig overlijden en ga zo maar door.

125 miljard euro over het jaar 2003 als het gaat om de lidstaten van de Europese Unie. En volgens de uitvoerders van het onderzoek, bedragen de immateriële kosten als gevolg van drankmisbruik uitgedrukt in geld, circa 270 miljard euro.

Conclusie

Wanneer we dus kijken naar het verbod op het gebruik van alcohol in de Islam dan zien we dat er misschien wel zaken kunnen zijn die goed kunnen zijn of plezier mogen geven voor een persoon maar zien we dat over het algemeen de mens niet in staat is om op een juiste wijze met het gebruik van alcohol om te gaan. De positieve kanten worden overschaduwd door de negatieve.

Het tijdelijk geluk wat matig gebruik van alcohol tijdelijk kan geven slaat daarnaast ook vaak om in persoonlijke immateriële schade. Dan gaat het dus om zaken als ruzies met schadelijke afloop, dan gaat het om huwelijken die stuklopen, dan gaat het om kinderen die mishandelt worden en ga zo maar door. Drankmisbruik is daarnaast, na hoge bloeddruk en roken, het derde gezondheidsprobleem van de Europese Unie.

zizou789

 
De rode wijn mag dan goed te drinken zijn, van een kwaliteitswijn die op een verantwoorde manier wordt geproduceerd is dus geen sprake, in ieder geval is het niet te achterhalen. Omdat veel mensen hier alleen genoegen nemen met het allerbeste vond ik het een zinnige bijdrage.

 
Zizou78 Er is veel alcoholmisbruik, maar ik denk dat je ook wel weet dat de schadelijke gevolgen van de (poging tot) drooglegging in Amerika ook niet mis waren. Een verbod lost al dat misbruik niet op. Mensen moeten goed doorvoed zijn, goed werkende hersenen hebben, werk, een kans op een goed leven, en een goed leven voor hun kinderen, dat zijn dingen die helpen tegen alcholmisbruik. De alcoholisten die ik ken zijn stuk voor stuk mensen die iets verschrikkelijks hebben meegemaakt (jong gestorven kinderen bijv) Wie ben ik om dat te veroordelen? En als de alcohol er niet meer is, wat gaan die mensen die nu overeind blijven door drank dan doen?

Het argument dat het de samenleving geld kost als mensen niet op hun werk komen of op halve kracht na een avondje doorzakken wordt ook gebruikt om kinderen te laten vaccineren. Weet je wel wat het kost als je niet op je werk kunt komen omdat je kind de mazelen heeft! Een groot percentage van de wereldbevolking zit aan allerhande medicijnen, antidepressiva, kalmeringspillen, bètablokkers, even verslavend en daarvan weet niemand precies wat het met je doet. Nee, ik denk niet dat een verbod ook maar bij benadering een oplossing is. In sommige landen wordt veel lijm gesnoven, wij hebben hier ook lijm maar voor zover ik weet wordt er hier niet veel lijm gesnoven, maar als je niks meer hebt en geen vooruitzichten denk ik dat je altijd wel iets kunt vinden om high te worden. En alcohol stoken is ook al niet zo moeilijk. De stress waar veel mensen elke dag mee moeten leven, stress van crisis of stress van nog veel ergere dingen zorgt voor misbruik van stimulerende middelen. Het is niet de beschikbaarheid van die middelen die zorgt dat ze gebruikt worden.

 
Ik heb ook niet de illusie, dat ik met deze topic het gehele alcohol probleem opgelost wordt, maar het wordt hier omschreven alsof het een gezegend produkt is; en dat is absoluut niet het geval. Ik ben het met je eens dat alcoholmisbruik, vaak een oorzaak/gevolg is. Ook ik heb daarvan zat voorbeelden gezien.

 
Ik denk dat de omstandigheden waarin wij nu leven (stress, ondervoeding) maken dat alcohol gevaarlijk kan zijn. Maar dat zegt toch niks over of alcohol per definitie wel of niet gezond kan zijn? Er zijn zoveel volkeren geweest die wel maat konden houden met alcohol. Zoals ze ook maat konden houden met drugs als marihuana, psychedelische paddestoelen, bepaalde cactussen als peyote etc. Zolang je met je benen op de grond staat kan er veel.

 
Mike,

Een aantal posts hierboven zeg je dat drank helend kan zijn en al een eeuwenoude traditie heeft, gezondheid en drank kan wel samen gaan. Ik heb in een ander topic gelezen dat je, nu je steeds gezonder bent, steeds slechter tegen wijn begint te kunnen en het dus minder vaak consumeert.

Hoe 'slecht' is wijn nu eigenlijk?

 
Hoe gezonder je wordt, hoe slechter je tegen alcohol kan. Dit is ook in meerdere topic al teruggekomen. Toch kan alcohol vanwege zijn vaatverwijdende effect een prima transportmiddel zijn voor helende stoffen. Traditioneel wordt er ook altijd een vet- en eiwirijk dierlijk product bij alcoholische dranken geconsumeerd, zoals kaas of worst. Dit stabiliseert de bloedsuikerspiegel en beschermt de lever. Alcohol is een gifstof, laten we daar geen misverstand over laten bestaan. Caffeine ook, maar groene thee en mate zijn toch bijzonder helend. Nachtschades hebben traditioneel een therapeutisch nut vanwege hun gifstoffen. Een klein beetje gif kan het immuunsysteem positief stimuleren, waardoor het lichaam zichzelf kan helen. Het gif zit hem dus in de dosis en dit is ook bij alcohol het geval.

Nog een opmerking over geboden en verboden, al of niet religieus. In mijn visie mogen alle drugs vandaag nog worden vrijgegeven. Van mij mag je roken, spuiten, snuiven of drinken zoveel je wil, het is en blijft eerst en vooral je eigen verantwoordelijkheid. Ik zit niet te wachten op een overheid of een religieus leider die mij vertelt wat ik wel of niet mag/moet doen, dat maak ik nl. helemaal zelf uit. Zelfbeschikkingrecht is ons hoogste goed! Als jij dit recht toepast voor zelfdestructieve doeleinden, dan is dat jouw probleem, ik pas het toe voor productieve doeleinden...

Mike

 
´Dit is ook in meerdere topic al teruggekomen. Toch kan alcohol vanwege zijn vaatverwijdende effect een prima transportmiddel zijn voor helende stoffen´.

alcoholvrije rode wijn (0.5%) of alcoholvrij bier, kan ook heel goed een helende werking hebben, als je het tenminste daarvoor wilt drinken. En ja moslims mogen dat ook drinken, omdat alcoholvrije wijn (0.5) geen bedwelmende uitwerking kan hebben, of dat je daarvan niet dronken van kan worden,

in welke hoeveelheid je daarvan ook drinkt. En ik kan je zeggen, het is goed te drinken, want ik heb het al wel eens geprobeerd ;)

´Nog een opmerking over geboden en verboden, al of niet religieus. In mijn visie mogen alle drugs vandaag nog worden vrijgegeven´.

Het was niet mijn intentie om betuttelend overkomen, maar ik wilde je alleen wel even confronteren

met harde feiten die er niet om liegen wat betreft alcohol consumptie, en dat het daarom geen gezegend produkt is; of dat nu wel of geen helende werking heeft doet niet ter zake!

zizou789

 
Haha mag dat wel van de islam? Er zijn boeken vol geschreven over peyote, Aldous Huxley en Hunter S. Thompson. Het is precies niet moeilijk te vinden. http://www.magic-mushrooms-shop.com/nl/cactus.html Ik heb zelf nooit peyote op. Dit topic neemt een rare wending ;-))))

haha, bedankt voor de link, iklusvet. Ik wist niet dat je cactussen kon eten, aangezien

aan de meeste cactussen behoorlijk wat stekels zitten :) ik lees dat je er een behoorlijke

trip van kan krijgen die t/m 12 uur kan aanhouden, LOL!

Ik ben moslim, maar ik benader niet alles zo zwartgallig, zoals sommige moslims helaas wel doen.

Alleen moet je dingen soms wel objectief benaderen vind ik.

 
ATTENTIE: De slurp is in de aanbieding!! AH -->> HAMSTEREN!! :-P

 
Dankzij de 'hamstertip' van ratel ben ik naar de AH gesneld en heb daar de witte wijn, de rose en de rode wijn van Slurp! ingeslagen. Deze heb ik de afgelopen dagen naast elkaar geproefd. Ik ben het 100% eens met de conclusies van de vader van Tanja: de rode wijn klopt het meest, daarna volgt de witte wijn en ten slotte de rose, die we inderdaad maar beter kunnen vergeten omdat deze te vlak is. Ik ben geintrigeerd geraakt door de wijnen van Ilja Gort en heb nu een rode Merlot van zijn iets duurdere merk La Tulipe in huis. Ik laat jullie mijn bevindingen nog weten!

Mike

 
Dat wordt nog wat met je wijnproefkunsten.
Quote:
heb daar de witte wijn, de rose en de rode wijn van Slurp! ingeslagen. Deze heb ik de afgelopen dagen naast elkaar geproefd.


Vandaar dat we niks van je hoorde de afgelopen dagen ;)

 
Nu weet ik waarom ik die Ilja Gort zo mag:

Hij is vroeger drummer geweest bij After Tea, een afsplitsing van de Nederlandse band Tee Set:

http://www.encyclo.nl/begrip/After Tea

Ilja Gort werd daarna muziekproducer en heeft zijn fortuin gemaakt met de tunes van Nescafe en Randstad:

http://weblogs.nrc.nl/bekend/2006/11/30/ilja-gort-maker-van-randstad-en-nescafe-deuntjes/

Daarna legde Gort zich toe op het maken van wijn in Zuid-Frankrijk. Interessant genoeg heb ik jaren geleden al eens iets op TV gezien over een ex-muzikant die in Frankrijk wijnboer werd. Dat was Ilja Gort dus! Ik vind het een mooie reis die de beste man heeft afgelegd en ga zo dadelijk daarom een glaasje Slurp! drinken!

Mike

 
Zijn fortuin gemaakt via de grootste voedsel mulinational

nestle..?! dat zijn BAD VIBES, mike!! maar desalniettemin,

enjoy your SLURP, cheers!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan