Bipolair

Ik weet niet welk stukje je precies flauwekul vindt maar dit is de korte omschrijving die psyche haters hanteren volgens de DSM. :-) (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders)
En ja het hanteren van die DSM V is inderdaad deels flauwekul. Want je kunt psychische aandoeningen in meer of mindere mate hebben, volgens de DSM heb je het of niet.

Bipolaire stoornis is geen bijnieruitputting. Waar het wel aan ligt is niet duidelijk, zoals zoveel mentale en neurologische ziektebeelden. Sommigen zijn ook min of meer geslachtsspecifiek. Zoals autisme veel vaker bij jongens voorkomt, zo hebben veel meer vrouwen last van bipolariteit. Komt dit omdat jongens en mannen evolutionair veel meer gefocust zijn op 1 ding en dat vrouwen per definitie moeite hebben met het ontwarren van feiten en fictie, omdat hun emoties hun realiteit bepalen?

Mike

Bipolaire stoornis (en depressie) zal wel vaak leiden tot bijnieruitputting.
Die lichamen zitten continu vol met stresshormonen.

Is het dan niet interessant om te lezen dat deze stoornis veroorzaakt word door een ontsteking in de hersenen? Voorzover we dat als waarheid aan kunnen nemen dan.

https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Agenda/Promoties/Paginas/bipolaire-stoornissen.aspx

Daaropvolgend is het volgende artikel ook interessant. Hoewel ik noet begrijp wat al die receptoren zijn. Maar het klinkt aannemelijk.

https://www.evenwijs.nl/kenniscentrum/Bipolaire-stoornis.pdf

En dan komt de schildklier ook nog eens om de hoek kijken. Er zou een verband zijn tussen deze stoornis en de schildklier. Ik denk maar gewoon dat je bij zo een stoornis op den duur je bijnieren uitgeput raken. En we weten ook dat als je bijnieren uitgeput raken dit van invloed is op de schildklier. Maar goed, dit laatste is dan een gevolg iplv de werkelijke oorzaak.

https://www.kenniscentrumbipolairestoornissen.nl/nieuws/2016/01/26/samenhang-tussen-bipolaire-stoornis-en-problemen-met-schildklier-aangetoond/

Elkedageenei,

Er zijn zoveel stoornissen in de dsm. Hoe vaak volgt daar niet een verkeerd etiketje uit. En hoeveel van dezelfde symptomen zie je steeds terugkomen bij dsm stoornissen? Bijna allemaal wel. Kortom, de hele wereld is gewoon knetter volgens onze huidige psychologie.

Bipolaire stoornis (en depressie) zal wel vaak leiden tot bijnieruitputting.
Die lichamen zitten continu vol met stresshormonen

Ja, dat schreef ik net ook in me bericht. Zitten op dezelfde lijn.

Er zijn zoveel stoornissen in de dsm. Hoe vaak volgt daar niet een verkeerd etiketje uit. En hoeveel van dezelfde symptomen zie je steeds terugkomen bij dsm stoornissen?

Eens.. mensen met een burn-out worden bijv. als depressief gediagnosticeerd. Heej laten we daar nu toevallig wel medicijnen voor hebben. ;-)
Ook krijgen volwassenen na jarrn GGz 'en opeens de diagnose ADHD en moge ze aan de ritalin.
Probleem - reactie - oplossing....

Ja, en zo is het cirkeltje weer rond.
Wat zou er toch gebeuren als in de dsm de stoornis ‘prettig gestoord’ opgenomen zou worden? Is dat niet veel leuker? ?

Ik vond dit bipolair in elk geval een raar woord die ik niet kende.
Ik dacht dat het voordat ik in Google zocht te maken had met bi seksualiteit.

Haha bi polair. Leuke vonst!
Ja prettig gestoord..
Prettig verward :P

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug