bloedglucose en vetverbranding

Ad.

Ok bij 150G ligt het keer punt dus maar dan moet ik daar niet nog eens met 20G overheen gaan toch?

Ik weeg momenteel 61kg (5kg spieren kwijt door hernia) en vet heb ik ook heel weinig, ik denk ook TE weinig.. ik geloof dat 10% vet niet veel is toch? Dus dat aangenomen (ik weet dus niet hoeveel vet ik heb) zou ik 110G eiwitten per dag moeten.

Activiteit is nu ook erg laag,(is anders ook vrij hoog)

Amancay.

Mijn engels is slecht.. is er in het kort te vertellen hoeveel ik minimaal aan vet moet eten?

@ maarten,

Zoals ik al schreef is de eiwit inname gerelateerd aan de vetvrije massa. Zoals je je zelf beschrijft zou ik de eiwit inname concentreren rond de 110 gr per dag.In de transitie fase naar een ketone adaptatie dus max.130 gr.

Begrijp wel dat het hier niet om exacte getallen gaat,fluctuatie is normaal en daarbij ga ik hier uit van gemiddelden.Individueel kan er verschil zijn ,maar dit is nu niet relevant.Probeer de rode draad te vinden in dit verhaal.

Dat 150 gr.een keerpunt lijkt te zijn wil niet zeggen dat iedereen tot aan 150gr eiwitten per dag moet komen.Het kan wel eens een keer wanneer er veel vlees,vis etc.gegeten wordt,maar niet structureel.

ad

Hoi Maarten.

Wat betreft vet is dat 60% tot 70% uit vet calorieën

Wat betreft eiwit is dat 20% tot 30% uit eiwit calorieën

Wat betreft koolhydraten is dat 10% tot 15% uit koolhydraten calorieën

Op een andere manier gezegd, omdat het moeilijk kan zijn percentages uit te werken op deze manier, 50 tot 75 gram koolhydraten en de rest uit vlees, vis, eieren, rauwe melk, kefir en kaas en hun natuurlijke vetten. En dan kun je nog roomboter, kokosolie, reuzel, lamsvet en rundervet nemen. En orgaanvlees.

Als je zeg maar 2400 calorieën per dag pakt zou de koolhydraten uitkomen op 60 gram, eiwitten op 120 gram, en vet op 160 gram.

In een stuk vlees van 150 gram zit ongeveer 40 gram eiwit in.

In 90 gram quinoa zit ongeveer 62 gram koolhydraten in.

In 100 gram roomboter zit ongeveer 82 gram vet.

Het is dus belangrijk om te weten dat de meeste eiwitrijke voeding, zoals vlees, kaas en vis ongeveer 25% eiwit bevat. Om 30 gram eiwitten per maaltijd binnen te krijgen, moet je ongeveer 120 gram vlees eten.

Rond de 30-40 gram (120-150 gram vlees) eiwitten per maaltijd is al voldoende, de eiwitsynthese raakt dan een bovengrens. 340 gram vlees (85 gram eiwitten) geeft dezelfde verhoging van de eiwitsynthese als 120 gram (30 gram eiwitten) vlees in een maaltijd! Teveel eiwitten wordt omgezet in glucose!

Elke maaltijd 120-150 gram vlees etc. is ideaal, en dat 3 keer per dag.

Wil je meer calorieën verhoog dan je vet inname niet je eiwit of koolhydraat inname.

Quote:
Kan er door het eten van vetten geen hypoglykemie ontstaan?

Da's een interessant experiment wat ik eens ga uitvoeren. 's Ochtends op nuchtere maag een lepel oersuiker nemen tezamen met enkel en alleen vet. Mijn ervaring is dat vetten lang niet stabiliserend genoeg werken om de effecten van snelle suikers de baas te kunnen. Ik verwacht dus wel een reactieve hypoglycemie met het experiment.

Quote:
De kh. consumptie moet hiervoor echter voor min.enkele dagen niet meer dan 60gr per dag zijn en de eiwit inname niet te hoog.

Aah, dat is nieuw voor me, vooral dat de eiwitinname niet te hoog mag zijn. Vandaar dat ik nog nooit volledig in ketose ben geraakt. Vet eten lukt wel, KH laag ook, maar dan ging ik altijd juist veel eiwitten eten..

...waardoor je behoefte aan zetmeel steeg. Je zegt dit niet veel te eten, maar ik zie niets anders dan recepten van jou voor zetmeelgerechten (brood, friet, etc.).

Mike

@ Mike

Dat is een vertekend beeld. Ik bak 1 brood per maand en dat is bijna het enige brood dat ik eet. Eerder in een ander topic schreef ik ook al:

Quote:
Dat lijkt misschien, maar ik eet 1 of 2 dunne boterhammen op een dag, soms ook geen. Pasta eet ik niet meer, soms een beetje rijst of quinoa bij het avondmaal, vaak ook niet. In de kwark gaat soms nog een handje graanvlokjes, vaak ook niet. Aardappels eet ik nauwelijks meer, andere zetmeelknollen soms. Af en toe bak ik pannenkoeken. Suikers gebruik ik sporadisch. Ik probeer het zo af te wisselen dat ik niet op 1 dag brood en knollen en pannenkoeken eet. Ik denk niet dat ik boven de 100 gram KH uitkom.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan